KiaProCeedBCTS 045 WEGTEST: Kia Pro Ceed 1.6 CRDi BTCS (2011)

Kia is actief in de Belgian Touring Car Series en we zullen het geweten hebben. Met de Pro_Cee’d in BTCS-livrei hebben de circuitmonsters een dochter voor op de openbare weg gebaard.

race WEGTEST: Kia Pro Ceed 1.6 CRDi BTCS (2011)KiaProCeedBCTS 085 WEGTEST: Kia Pro Ceed 1.6 CRDi BTCS (2011)

Een straatlegale Kia-racewagen, dat zal wel vonken geven?

Even temperen, dat enthousiasme. De enige vonken, die je al dan niet zal zien, ontstaan als je bij het parkeren te vlot de borduur raakt en zo de velgen ruïneert. Trouwens zeer smaakvolle en sportieve exemplaren die er onder deze Kia BTCS liggen. Het gaat immers om een bodykit, niet over een concurrent voor pakweg de Mégane RS.

Buiten de wielen omvat die BTCS-kit ook nog een setje carbon. Voorspoiler, achter- en zijskirts, spiegelkappen en achterspoiler zijn geheel of deels gemaakt van het lichtgewicht-goedje, of ze hebben toch de look. Bestuderen we ze van naderbij blijkt het gewoon om plastic te gaan, maar het oogt goed. Uiteraard ontbreekt een BTCS-striping niet op het appel, anders zou deze Kia zijn sportieve inborst wel eens durven vergeten.

KiaProCeedBCTS 0691 WEGTEST: Kia Pro Ceed 1.6 CRDi BTCS (2011)

Hoe rijdt deze sportief ogende Koreaan?

Toegegeven, de Pro_Cee’d stuurt behoorlijk scherp voor een Kia, die toch niet bekend staan als sportwagenbouwer. Mede door de stugge vering weet je wat er onder je gebeurt, al mist deze Koreaan het talent om hem echt tot op de millimeter te kunnen rijden. Zoals in goed, maar niet meteen uitzonderlijk.

Onderhuids zorgt de dieselstal voor 90 trappelende paarden, niet bijster veel voor zo een agressief ogende auto. Onderweg heb je constant het gevoel van vooruit te willen enkel is de nodige push niet aanwezig in deze versie van de 1.6. Gelukkig is hij ook verkrijgbaar in een 115 en zelfs 128 pk-versie. Die laatste is toch wel nodig om de uiterlijke belofte enigszins waar te maken, maar CRDI en BTCS vallen toch niet echt goed te rijmen.

De gehoopte adrenaline kan het hart van de BTCS niet aan en ook binnenin is het uiterlijk vertoon niet doorgetrokken. Aangezien het tempo nooit verschroeiend hoog zal liggen, heb je tijd genoeg om rond te kijken. Alleen valt er in het interieur weinig te zien. Niets dat sportieve emoties wil oproepen en de tellerpartij die je meestal in het oog hebt, is wel heel inspiratieloos vorm gegeven. Bijna vergeten: de aluminium pedalenset, alleen kijk je hier best niet naar tijdens het rijden.

KiaProCeedBCTS 039 WEGTEST: Kia Pro Ceed 1.6 CRDi BTCS (2011)KiaProCeedBCTS 080 WEGTEST: Kia Pro Ceed 1.6 CRDi BTCS (2011)KiaProCeedBCTS 076 WEGTEST: Kia Pro Ceed 1.6 CRDi BTCS (2011)KiaProCeedBCTS 047 WEGTEST: Kia Pro Ceed 1.6 CRDi BTCS (2011)

Slaat deze Koreaan dan bal dan volledig mis?

Voor wie een brullende straatracer verwacht, ja. Voor wie een aangename auto wil met de nodige dosis stuurplezier in een sportoutfit, nee.

Uiteindelijk werkt het concept van schaap in wolfskleren wel. Getuige hiervan zijn de koffer die met gemak een paar sporttassen slikt en het start-stopsysteem, Idle Stop and Go in het Koreaans. Zelfs een Bluetooth-connectie is voorzien, misschien staat BTCS dan ook voor: BlueTooth Compatibel Spierwitje? Als kers op de taart wacht je een overheidskorting door de CO2-uitstoot van 110 g/km. Welke Touring Car doet dat na?

Weet wel dat het opgegeven normverbruik van 3,9 liter per 100 kilometer simpelweg onhaalbaar is. Wij scoorden een testgemiddelde van 6,6 liter zonder voordurend het onderste uit de kan te willen halen.

Net als als de prestaties in het BTCS is deze Pro_Cee’d BTCS behoorlijk succesvol. Zo zijn alle diesels al de deur uit en moeten kooplustigen zich beroepen op benzine. Al is het misschien beter nog een paar maanden te wachten tot de update eraan komt. Zo’n Pro_Cee’d met die nieuwe 1.7 CRDi-motor, dat lijkt ons wel wat.

KiaProCeedBCTS 125 WEGTEST: Kia Pro Ceed 1.6 CRDi BTCS (2011)

Motor: L4-turbodiesel, 1582 cc, 90 pk (4000 opm), 235 Nm (1.750-2.500 opm) Transmissie: voorwielaandrijving, 6M Prestaties: 172 km/u, 0-100 km/u in 13,3 sec Normverbruik: 3,9 l/100 km Prijs: 22.795 euro

Foto’s: Jan Sneyers

Deel dit!
facebook WEGTEST: Kia Pro Ceed 1.6 CRDi BTCS (2011)1twitter WEGTEST: Kia Pro Ceed 1.6 CRDi BTCS (2011)0google WEGTEST: Kia Pro Ceed 1.6 CRDi BTCS (2011)0pinterest WEGTEST: Kia Pro Ceed 1.6 CRDi BTCS (2011)0email WEGTEST: Kia Pro Ceed 1.6 CRDi BTCS (2011)
 

Tags: , , , , , ,