21 LEZERSTEST: Ford Focus Clipper 1.6 TDCi (2011)

Wie?

Cédric Mampaey (19), eigenaar van een Mercedes 240 GD uit ’89.

Wat?

De Ford Focus 1.6 TDCi in Clipper-configuratie, getest van 28 tot en met 31 oktober 2011.

Koetswerk?

De Ford-designers hebben knap werk verricht. Het front van de Focus oogt een beetje sportief, net goed naar mijn smaak. En ook de achterkant vind ik er keurig uitzien. Ja, voor mij is dit wel een mooie auto.

12 LEZERSTEST: Ford Focus Clipper 1.6 TDCi (2011)

Interieur?

DASHBOARD: Misschien een van de minpunten van de auto. Het is allemaal een beetje té. Te veel knopjes op  het stuurwiel, en ook de middenconsole is wat overladen. De bedieningen op zich zijn wel handig, maar het had iets ordentelijker gemogen. De tellerpartij voor je neus is wel strak en duidelijk, je vindt meteen alle info.

SNUFJES: Daar was de auto zeker van voorzien, van cruise control over een perfect werkende en heel handige parkeerhulp tot Lane Keeping Assistance. Dat laatste is bijzonder geschikt voor de snelweg, maar op andere wegen schakel je het beter uit. Als je in een bocht te dicht bij de wegmarkering komt, begint het stuur bij wijze van waarschuwing al te trillen.

RUIMTEAANBOOD: Vooraan is dat uitstekend, achterin is het natuurlijk iets minder comfortabel zitten. Al valt de beenruimte daar nog best mee.

KOFFER: Ruim en ook heel makkelijk te laden, met de vlakke bodem. Met neergeklapte achterbank wordt de koffer zelfs immens groot.

EN VERDER: Nog een pluim voor de zetels, die zijn zeer goed gevormd.

Motor?

PRESTATIES: De 1.6 TDCi van 115 pk kan vlotjes mee met het verkeer, ik heb tijdens mijn testweekend op geen enkel moment meer vermogen gewenst.

SCHAKELEN: Vlot en precies, met een mooie spreiding van de versnellingen.

LAWAAI: Dat valt goed mee, onder de 3.000 opm blijft het zelfs heel comfortabel.

VERBRUIK: Met een aangepast rijgedrag hou je de motor onder de 6 liter per 100 kilometer. Maar ook als je sportiever rijdt, valt het mee. Een rit van Antwerpen naar Brussel, met ook een lange file, lukte met 5,7 liter.

Rijden?

WEGGEDRAG: Opvallend veel rijplezier voor een auto van dit segment. De klemtoon ligt iets meer op comfort dan op sport, maar dit soort wagen is de balans perfect.

RIJCOMFORT: Bulten en putten worden goed gefilterd, zelf een kasseistrook valt nog goed mee.

EN VERDER: Het elektrisch bekrachtigde stuurwiel vergt minder inspanningen, maar geeft naar mijn smaak wel te weinig feedback. Geen probleem in normale rijomstandigheden, maar zal je bij noodsituaties wel nog gepast kunnen reageren?

Prijs?

Als ik een auto van dit formaat zou kopen, komt de Focus zeker in aanmerking. Zij het dan met wat minder opties, want 31.000 euro vond ik toch wat van het goede teveel.

Deel dit!
facebook LEZERSTEST: Ford Focus Clipper 1.6 TDCi (2011)3twitter LEZERSTEST: Ford Focus Clipper 1.6 TDCi (2011)3google LEZERSTEST: Ford Focus Clipper 1.6 TDCi (2011)0pinterest LEZERSTEST: Ford Focus Clipper 1.6 TDCi (2011)0email LEZERSTEST: Ford Focus Clipper 1.6 TDCi (2011)
 

Tags: , , , , ,