278209 WEGTEST: Opel Astra GTC 2.0 Biturbo CDTI (2012)

Met de facelift van de Astra krijgt Opels kernmodel ook de biturbodiesel van de Insignia opgelepeld.

Facelift? De GTC is toch nog geen jaar op de markt?

Dit moet inderdaad een van de snelste facelifts uit de autogeschiedenis zijn. Maar nu Opel de Astra halverwege zijn termijn wat heeft opgeschud, hebben ze ook maar gelijk de GTC aangepakt.

De wijzigingen zijn minimaal wat de GTC betreft. De Duitsers hebben de frontale camera (Opel Eye) uitgebreid met een verbeterd verkeersbordherkenningssysteem, rijvakhulp en afstandsdetectie om aanrijdingen te voorkomen. De voorbumper is hertekend en in het geval van deze biturbo zit het bovenste radiatorrooster nu bijna helemaal in de koetswerklak. Je herkent de snelle diesel bovendien aan de specifieke achterbumper met aan weerszijden een uitlaat.

Oh ja, je kan de Astra nu ook krijgen als vierdeurs, maar niet met deze motor (die wel in de vijfdeurs en break komt).

278249 WEGTEST: Opel Astra GTC 2.0 Biturbo CDTI (2012)278208 WEGTEST: Opel Astra GTC 2.0 Biturbo CDTI (2012)

En hoe zit het met die motor?

Het gaat om de 400 Nm en 190 pk sterke 2 liter met twee sequentieel geschakelde turbo’s, die ook al in de Insignia zit. Het enige verschil is de opbouw van de dubbele intercooler, omdat het motorcompartiment van de Astra compacter is dan dat van zijn grote broer.

Hij maakt veel lawaai, maar verder opereert deze zelfontbrander soepel en krachtig. Reeds vanaf 1.250 opm heb je 320 Nm ter beschikking, waardoor de CDTI vlot van leer trekt. Jammer wel dat het hoge gewicht van de Astra de prestaties dempt. Vandaar ook de relatief trage 0-100 km/u-spurt, 8,3 seconden is veel voor een motor met deze paardenstal.

Interessant voor de statistieken: na de BMW 125d (218 pk) is dit veruit de krachtigste diesel in een auto van deze klasse. Veel autobouwers bieden ten andere geen 2 liters meer aan in het C-segment.

278210 WEGTEST: Opel Astra GTC 2.0 Biturbo CDTI (2012)

Maar is 400 newtonmeter op de voorwielen niet wat van het goede teveel?

Vaak is dat zo, ware het niet dat Opel standaard zijn HiPerStrut-voorophanging inbouwt op elke GTC. Die werkt volgens hetzelfde principe als op de Astra OPC (zie ook Ford Focus RS of Renault Clio/Mégane RS) en scheidt door de installatie van een tweede mini-wishbone de veer- van de stuurbeweging. Daardoor heb je minder koppelstuur en laat dat nu net het probleem zijn van voorwielaandrijvers met veel koppel of vermogen. Een puike combinatie dus.

De Astra GTC rijdt daadwerkelijk erg scherp. In combinatie met het verleidelijke design en leuke opties als de panoramische voorruit (1.200 euro) levert het een intrigerende auto op. Omdat je een Astra altijd nog wat associeert met zijn grijze voorgangers, een in het geval van deze GTC Biturbo compleet onterechte bijgedachte. Na de OPC is dit duidelijk de lolbroek onder de Astra’s.

Een prijs heeft Opel helaas nog niet bepaald voor deze versie.

Motor: L4 (biturbodiesel), 1956 cc, 190 pk (4000 opm), 400 Nm (1750-2500 opm) Transmissie: voorwielaandrijving, manuele zesbak  Prestaties: 224 km/u, 0-100 km/u in 8,3 sec. Normverbruik: 4,9 l/100 kmCO2-uitstoot: 129 g/km Prijs: nog niet bekend

Deel dit!
facebook WEGTEST: Opel Astra GTC 2.0 Biturbo CDTI (2012)2twitter WEGTEST: Opel Astra GTC 2.0 Biturbo CDTI (2012)2google WEGTEST: Opel Astra GTC 2.0 Biturbo CDTI (2012)0pinterest WEGTEST: Opel Astra GTC 2.0 Biturbo CDTI (2012)0email WEGTEST: Opel Astra GTC 2.0 Biturbo CDTI (2012)
 

Tags: , , , , , , , ,