Money hoofdbeeld2 MONEYTALK: prospectie

Ook geld moet rollen. Waar werd het deze week verbrand, in welke zakken kwam het terecht? Wie wint, wie verliest?

Geen garanties voor Ford Genk: Gisteren vond een ontmoeting plaats tussen de Europese Ford-baas Stephen Odell en de vakbondsafgevaardigden van de fabriek in Genk. Ronny Champagne, woordvoerder voor het ABVV, verklaarde achteraf dat de directie geen enkele garantie kon geven over het voortbestaan van de fabriek. The Wall Street Journal berichtte eerder deze week dat Genk mogelijks wordt gesloten. Ford moet dringend besparen. Het verlies voor zijn Europese tak zou dit jaar tot 2 miljard dollar kunnen oplopen.

Volt verliest sloten geld: Reuters heeft voorgerekend dat GM op elke verkochte Volt zo’n 40.000 dollar toesteekt. Dat gigantische bedrag vloeit voort uit de af te schrijven R&D-kosten, marketingbudget en investeringen voor productie. Nu, dat bedrag is een momentopname van de huidige verkoop. Bedoeling is uiteraard om die kosten over verschillende edities en modellen te spreiden. GM zelf liet weten dat het pas rekening houdt met winst vanaf de tweede generatie.

Laatste Zonda: Pagani is bezig met de asemblage van de laatste Zonda. Naast Hyuara bouwde het Italiaanse sportwagenmerk nog enkele speciale Zonda’s op bestelling, maar aan die lijn komt nu een einde. De allerlaatste Zonda was een 764 Passione met purperen striping. De Zonda was 12 jaar in productie. Het model wordt nu definitief een halt toegeroepen omdat AMG de atmosferische versie van zijn V12 niet meer bouwt. Arrividerci, Zonda!

Meer Macan: Porsche ziet het helemaal zitten met zijn nieuwe Macan. Oorspronkelijk plande het zo’n 45.000 stuks te bouwen in 2013, maar ondertussen heeft het dat objectief met liefst 30.000 stuks verhoogd. De Macan is een kleine Cayenne, die ervoor moet zorgen dat de jaarproductie van de Duitse sportwagenbouwer tot 200.000 stuks groeit.

Van onaanvaardbaar naar onvermijdelijk: Vond de Franse president François Hollande de ontslagronde bij PSA eerst onaanvaardbaar, dan heeft hij dat oordeel nu moeten bijstellen naar ‘onvermijdelijk’. De regering beval een onderzoek naar de situatie bij PSA, en dat rapport erkent de penibele situatie van de groep, die enkel door ingrijpende sanering weer gezond kan worden. Het verslag is niet mals voor de directie en beweert dat de synergie tussen Peugeot en Citroën veel te laat werd ingezet, dat internationale allianties veel te traag op gang kwamen, dat er te weinig aanwezigheid is op niet-Europese markten en er veel te weinig realisme heerste in directierangen. PSA heeft dit jaar 60% van zijn beurswaarde verloren en draaide in het eerste halfjaar een verlies van 1 miljard dollar.

Money hoofdbeeld3 MONEYTALK: prospectie

Deel dit!
facebook MONEYTALK: prospectie0twitter MONEYTALK: prospectie1google MONEYTALK: prospectie0pinterest MONEYTALK: prospectie0email MONEYTALK: prospectie
 

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , ,