Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw versturen
Je nieuw paswoord werd je per email toegestuurd.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu
Meer dan 3.000 tests, 8.500 nieuwe wagens en 145.000 tweedehandswagens

En/Of

En/Of

Autosalon Brussel 2017 - ontdek hier het laatste nieuws ...

Nieuwe modellen

Nieuwe modellen / Nieuwe Land Rover Discovery wil ’s werelds beste familie-SUV zijn

Geschreven door op

Nieuwe Land Rover Discovery wil ’s werelds beste familie-SUV zijn #1
Nieuwe Land Rover Discovery wil ’s werelds beste familie-SUV zijn #1
Nieuwe Land Rover Discovery wil ’s werelds beste familie-SUV zijn #2
Nieuwe Land Rover Discovery wil ’s werelds beste familie-SUV zijn #2
Nieuwe Land Rover Discovery wil ’s werelds beste familie-SUV zijn #3
Nieuwe Land Rover Discovery wil ’s werelds beste familie-SUV zijn #3
Nieuwe Land Rover Discovery wil ’s werelds beste familie-SUV zijn #4
Nieuwe Land Rover Discovery wil ’s werelds beste familie-SUV zijn #4
Nieuwe Land Rover Discovery wil ’s werelds beste familie-SUV zijn #5
Nieuwe Land Rover Discovery wil ’s werelds beste familie-SUV zijn #5
Nieuwe Land Rover Discovery wil ’s werelds beste familie-SUV zijn #6
Nieuwe Land Rover Discovery wil ’s werelds beste familie-SUV zijn #6
Nieuwe Land Rover Discovery wil ’s werelds beste familie-SUV zijn #7
Nieuwe Land Rover Discovery wil ’s werelds beste familie-SUV zijn #7
Nieuwe Land Rover Discovery wil ’s werelds beste familie-SUV zijn #8
Nieuwe Land Rover Discovery wil ’s werelds beste familie-SUV zijn #8
Nieuwe Land Rover Discovery wil ’s werelds beste familie-SUV zijn #9
Nieuwe Land Rover Discovery wil ’s werelds beste familie-SUV zijn #9
Nieuwe Land Rover Discovery wil ’s werelds beste familie-SUV zijn #10
Nieuwe Land Rover Discovery wil ’s werelds beste familie-SUV zijn #10
Nieuwe Land Rover Discovery wil ’s werelds beste familie-SUV zijn #11
Nieuwe Land Rover Discovery wil ’s werelds beste familie-SUV zijn #11
Nieuwe Land Rover Discovery wil ’s werelds beste familie-SUV zijn #12
Nieuwe Land Rover Discovery wil ’s werelds beste familie-SUV zijn #12
Nieuwe Land Rover Discovery wil ’s werelds beste familie-SUV zijn #13
Nieuwe Land Rover Discovery wil ’s werelds beste familie-SUV zijn #13
Nieuwe Land Rover Discovery wil ’s werelds beste familie-SUV zijn #14
Nieuwe Land Rover Discovery wil ’s werelds beste familie-SUV zijn #14

De Discovery Sport kenden wel al, aan de vooravond van het Autosalon van Parijs onthult Land Rover de grotere Discovery. Met grote ambities ook.

Het is al de vijfde generatie van die klassieker onder de terreinwagens, als je tenminste ook de facelifts meetelt. De eerste Discovery stamt van 1989, hij wrong zich toen tussen de rudimentaire Defender en de luxueuze Range Rover. Ondertussen is het gamma van de Britse (in Indische handen) SUV-specialist verder uitgebreid, zo bestaat er naast die ‘gewone’ Range Rover ook al een tijdje een Range Rover Sport.

Grote broer

En voortaan zijn er dus ook een Land Rover Discovery en een Discovery Sport, die laatste nam begin vorig jaar in het gamma de plaats in van de Freelander. De Discovery is zo’n 37 centimeter langer dan de Sport, dat liet onder meer toe achterin een derde zitrij te voorzien met nu echt wel plaats voor twee volwassenen. Een echte zevenzitter met een deze keer ook bijzonder knap koetswerk, dat laatste is wel een nieuw ‘gegeven’ voor de Discovery-stamboom. Want hoe goed de vorige modellen ook mochten zijn, schoonheden waren het zeker niet.

Typische trekjes

De nieuwste generatie neemt er nochtans verschillende trekjes van over, maar die worden dan wel verzoend met een pak meer SUV-elegantie. Typisch Discovery is en blijft het knikje in het dak ter hoogte van de tweede zitrij. Ook de nieuwe heeft het, zij het minder uitgesproken dan bij de vorige generaties. Evengoed heel herkenbaar is de ongewone vorm van de achterste zijruiten. Vroeger toch een beetje een visuele stoorzender, nu dragen ze net wel bij tot de knappe looks van de auto. Gebleven is ook de asymmetrische achterklep, met een nummerplaat die een eind ‘te ver’ naar links zit. Nog wat cijfers: de Discovery is 4.970 millimeter lang, met de buitenspiegels erbij een flinke 2.220 millimeter breed en 1.846 millimeter hoog.

Seat Fold

Met 2923 millimeter is de wielbasis van de nieuwe Discovery liefst 38 millimeter groter dan de Discovery Sport, hij komt standaard dus met drie zetelrijen. Dat doen wel meer van dit soort auto’s, maar de nieuwe Land Rover is wel ’s werelds eerste met Seat Fold-technologie. Die laat toe de positie van de zetels van de tweede en derde rij te veranderen door bedieningstoetsen achterin de auto, het centrale aanraakscherm of zelfs vanop afstand met de smartphone. Handig als je al bij het aanschuiven aan de kassa van Ikea enkele zetels plat wil leggen om je koopwaar makkelijker te kunnen laden.

First Edition

Het ‘trapje’ in het Discovery-dak is er niet zomaar, het zorgt voor extra hoofdruimte voor de passagiers die helemaal achterin plaats nemen. Elke zetelrij staat wat hoger dan de vorige, kwestie van iedereen een goed zicht vooruit te garanderen. Luxe is er ook, met net als in de hoger in de markt gepositioneerde Range Rover desgewenst knap leder en dito hout. Bij de lancering begin 2017 worden er 2.400 extra weelderig aangeklede First Edition-versies aangeboden, een optioneel Dynamic Design Pack omvat onder meer een dak in een andere kleur dan de rest van het koetswerk, stoerdere bumpers en een sportstuur.

Handige kofferklep

Het laadvolume van de koffer varieert van 258 liter als alle zetels rechtop staan tot een flinke 2.500 liter als er alleen vooraan volk zit. Er zijn her en der nog bergvakken voorzien, waaronder eentje in de middenconsole dat groot genoeg is voor vier tablets of twee tweeliterflessen. Ook slim: het 285 millimeter grote onderste deel van de laadklep kan, als het wordt uitgeklapt, dienen als een zitbankje of een trapje om je vuile schoenen uit te doen. Het kan liefst 300 kilo dragen. Je blijft ondertussen droog, de achterdeur beschermt je tegen eventuele regen.

Minder kilo’s

De nieuwe Discovery is ook veel slanker dan zijn voorganger. De aluminium constructie hielp het gewicht met 480 kilo zakken, wat de TD4-basisdiesel aan een CO2-uitstoot van 159 gram per kilometer helpt. Die 2-liter-viercilinder levert 180 pk en 430 Nm, hij wordt net als de drie andere motoren enkel geleverd met een achttrapsautomaat. Als SD4 is dezelfde motor 240 pk (en 500 Nm) sterk, de TDV6 heeft een V6 op diesel van 258 pk (600 Nm) en de Si6 een 3 liter-V6 op benzine van 340 pk (450 Nm). Die laatste is de snelste van het gamma, met een spurt naar 100 km/u in 6,9 seconden en een top van 215 km/u. De minst krachtige diesel kan 3.000 kilo trekken, de andere motoren liefst 3,5 ton.

Op het terrein

Geen Land Rover zonder straffe terreincapaciteiten, natuurlijk. De bodemvrijheid nam met 43 millimeter toe tot 283 millimeter en de maximale waaddiepte bedraagt nu 900 millimeter. De Discovery heeft een Terrain Response 2-systeem, dat onder meer de gasrespons en het schakelen aan het terrein aanpast. All-Terrain Progress Control zorgt automatisch voor een geschikte snelheid op zwaar terrein, de bestuurder moet dan alleen nog sturen (en van de gas- en rempedalen afblijven).

Net als bij de Range Rover Sport, waarmee de Discovery zijn fundament deelt, kan je kiezen uit een eenvoudige vierwielaandrijving met centrale meerplatenkoppeling, of een krachtigere variant met vergrendelbaar differentieel en veldversnellingen.

Sleutel als armband

De Discovery kan van negen USB-poorten en zes 12 Volt-aansluitingen worden voorzien, de wifi-hotspot in de auto is goed voor (tot) acht telefoons of tablets. Nog enkele leuke snufjes, Auto Access Height vergemakkelijkt het in- en uitstappen door de hoogte van de auto met 4 centimeter te doen zakken. En de Activity Key-armband laat toe de Discovery af te sluiten en te openen zonder de klassieke sleutel, zodat je die laatste (veilig weggestopt) in de auto kan achterlaten als je gaat sporten. Dat mag ook zwemmen zijn, de armband is waterbestendig. Voor de infotainmentfuncties is er het van zustermerk Jaguar bekende InControl Touch Pro-systeem met een scherm van 10 duim.

Vanaf lente 2017

Nog even wachten wel, de Discovery kan pas vanaf de lente van volgend jaar worden geleverd. De basisprijs zal 51.700 euro bedragen.

In dit artikel : Land Rover, Land Rover Discovery

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken