Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw versturen
Je nieuw paswoord werd je per email toegestuurd.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu
Meer dan 3.000 tests, 6.000 nieuwe wagens en 120.000 tweedehandswagens

En/Of

En/Of

Eerste tests

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Ferrari GTC4 Lusso T (2017)

Geschreven door op

Basisprijs
NG
  • Score redactie NG

Overzicht :

De nieuwe T-versie van de Ferrari GTC4 Lusso ruilt de atmosferische V12 voor een drukgevoede V8 en de 4x4 voor enkel achterwielaandrijving. AutoWereld doet de test.

Wat is dit?

Het stond in het Grote Ferrari-boek gebeiteld: vier inzittenden moeten hoe dan ook door een twaalfcilinder worden voortgestuwd. Tradities zijn er om te respecteren of om mee te breken. En dat laatste heeft het merk met het steigerend paardje nu dus toch aangedurfd met de GTC4 Lusso T, want de nieuwste vierzitscoupé uit Maranello heeft een drukgevoede achtcilindermotor in het vooronder.

Hoe denkt Ferrari het jonge en koopkrachtige publiek uit hun Panamera's en Bentley's te halen?

  • De GTC Lusso is de opgewaardeerde versie van de Ferrari FF
  • Ferrari GTC4 Lusso minder duur als T, al blijft 232.178 euro een smak geld
  • V8-biturbo uit de 488 GTB, hier goed voor 610 pk en 760 Nm
  • Verbruikt ligt 30% lager dan bij de V12, prestaties lopen nagenoeg gelijk
  • De V12-versie heeft 4x4, de V8 houdt het bij RWD
  • Vierwielsturing tekent opnieuw present

2017 Ferrari GTC4 Lusso V8 T RWD

Hoe positioneert de V8-biturbo zich tegenover de V12?

De Ferrari-ingenieurs hadden deze 3,9 liter-krachtbron slechts uit de rekken te plukken, want de achtcilinder drijft ook de Calfornia T en de 488 GTB en Spider aan. Niets nieuw, denk je dan. Fout, want nooit voorheen stopte Ferrari dus een V8 in een coupé met vier zitplaatsen. Zo’n blok kan nooit de prestaties en capaciteiten van een twaalfcilinder evenaren, lijkt een logische reactie. Waarop de ingegneri meteen op de harde cijfers van hun jongste creatie wijzen.

Zo is de atmosferische V12 weliswaar nog altijd 90 pk krachtiger, maar is zijn maximaal koppel wel kleiner: 697 Nm tegenover 760 Nm voor de GTC Lusso T. Toch is vooral de lagere CO2-uitstoot een van de belangrijkste redenen voor de keuze van een achtcilinder. Waar de V12 nog 350 gram per kilometer uitbraakt, houdt de V8 het bij 265 gram. Dat is natuurlijk nog geen recordwaarde, doch alle beetjes helpen. Ook en misschien zelfs vooral voor constructeurs van supersportwagens zoals Ferrari, voor wie de almaar strengere verbruiks- en uitlaatrestricties een ware nachtmerrie zijn.

De gelukkige eigenaar van de V8 hoeft zich niet te schamen voor de prestaties van zijn bolide. In het spurtnummertje tot 100 km/u is de wagen amper een tiende van een seconde trager en een topsnelheid van 320 km/u, tegenover 335 km/u voor de V12, maakt evenmin een wereld van verschil. Alleen de jukebox speelt een ander nummer, al klinkt ook deze GTC4 Lusso T ronduit opwindend.

2017 Ferrari GTC4 Lusso V8 T RWD

Waarvoor staat de 4 in GTC4?

Het cijfer 4 verwijst niet naar de vierwielaandrijving of de vierwielsturing, wel naar het aantal zitplaatsen. Terug naar de roots met de motor vooraan en een klassieke tractie op de achterwielen. De GTC4 T beschikt niet over de Power Transfer Unit, een schakeldoos met vier gangen die vermogen naar de voorwielen overbrengt in de V12. Een en ander maakt de Lusso V8 zo’n 50 kg lichter.

Het verplaatsen van de gewichtsbalans met 54% van de massa op de achterwielen en 46% vooraan bezorgt de Lusso T een sportiever karakter. Ter vergelijking, bij de V12 is de verhouding 47% voor- 53% achteraan. Waar de V12 in alle omstandigheden een maximale tractie biedt, toont de V8 zich enkel de gelijke op een droog wegdek. De Lusso T is duidelijk nog meer een sportwagen, waarbij stuurmankunde extra rendeert.

Net als de twaalfcilinderversie kan de T rekenen op vierwielsturing. De mening van Ferraristi over dit systeem zijn verdeeld. Een resem parameters zoals de bochtensnelheid, de vering, het vermogen en de tractie bepalen de richting van de achterwielen. Bij traag rijden sturen ze lichtjes in de tegenovergestelde richting van de bocht. En bij een hoog tempo draaien ze net mee in dezelfde richting. De vierwielsturing treedt op vanaf 6 km/u, ze helpt dus niet bij parkeermanoeuvres. En de wieluitslag blijft beperkt tot 2,15 graden. Dat is voldoende om de Lusso T vlotter door de bochten te jagen, maar het is toch even wennen aan het soms wat onrustige karakter van de achtertrein.

2017 Ferrari GTC4 Lusso V8 T RWD

Is minder meer?

Het prijsvoordeel van zo’n 35.000 euro ten opzichte van de V12 gaat niet ten koste van het rijplezier. Zelfs al wordt de Lusso T een beetje als een familie-Ferrari gepositioneerd, toch blijven topprestaties dé eerste vereiste van de klant, zo luidt het. En zelfs met twee cilinders minder blijft dit natuurlijk een dijk van een motor.

De V8 heeft een indrukwekkende trekkracht. Vooral de gelijkmatige acceleratie, ook bij lage toerentallen, maakt de wagen tegelijk ook prettig in het dagelijkse gebruik. Ferrari koos voor langere versnellingen, alweer om het verbruik te reduceren. Ook de automatische versnellingsbak met dubbele koppeling helpt trouwens benzine besparen. Dat voel je vooral in de Comfort-stand, waar de Lusso T in sneltempo naar de zevende en hoogste trap klimt en bij plankgas minder snel terugschakelt. Als compensatie stijgt de autonomie van de wagen.

Het AutoWereld-oordeel?

De Ferrari GTC4 Lusso T is wat minder edel dan de vierwielaangedreven V12-versie, maar rijdt wat lichtvoetiger en vlotter voor wat minder geld en wat minder benzine.

2017 Ferrari GTC4 Lusso V8 T RWD

In dit artikel : Ferrari, Ferrari GTC4