Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw versturen
Je nieuw paswoord werd je per email toegestuurd.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu
Meer dan 3.000 tests, 8.500 nieuwe wagens en 145.000 tweedehandswagens

En/Of

En/Of

Autosalon Parijs 2016 - ontdek hier het laatste nieuws ...

Eerste tests

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / FORD B-MAX 1.6 TDCi (2012)

Geschreven door op

FORD B-MAX 1.6 TDCi (2012) #1

Deze versie is niet meer op de markt

Verbruik gemengd NC
CO2-uitstoot 104 g/km
0 tot 100 km/u 13,90 sec.
Kostprijs per km NC

Na de C-Max, S-Max en Galaxy voegt Ford een vierde monovolume toe aan de line-up. Een kleintje.

Maar toch met schuifdeuren?

Inderdaad, die van Ford hadden geen zin om gewoon mee op de kar te springen en wilden een handige meerwaarde creëren door achteraan aan weerszijden schuifdeuren te voorzien, wat handiger is in smalle parkeerplaatsen. En kwestie van de instap voldoende breed te houden, amputeerden ze in één moeite door ook de hele B-stijl.

Het resultaat is dat de zijdelingse opening van de B-Max liefst anderhalve meter breed is. Handig voor de instap en voor het laden. Met de achterbank én de rechtse voorzetel plat heb je bovendien  een vlakke laadvloer van zo'n 2,3 meter lang, wat veel is voor een kleine auto.

Natuurlijk komt dat soort geintjes niet zonder een nadeel. De B-stijl is immers een dragend onderdeel en zorgt mede voor de stijfheid. Om het gebrek daaraan te compenseren moest Ford elders voor een 70-tal kilo aan extra versterkingen aanbrengen. Ook de deuren zelf zijn onderdeel van het skelet, wanneer ze gesloten zijn klinken ze in elkaar vast en zorgen ze voor extra stevigheid.



Is dat het enige verschil met een C-Max?

Vergis je niet, de B-Max is nauwelijks langer dan 4 meter en dus amper groter dan een Fiesta, waarmee hij ook het platform deelt. Ook tegenover de absolute marktleider in deze klasse, de Opel Meriva, heeft hij een deficit. De Meriva heeft een 20-tal centimeter extra lengte en dat vertaalt zich in meer ruimte achteraan. Dat is de achilleshiel van de Ford: de beenruimte achterin volstaat niet voor grote volwassenen.

Het dashboard lijkt op dat van de Focus, waarvan hij ook enkel snufjes overneemt, waaronder een actief remsysteem dat bij lage snelheden zelfstandig vaart kan minderen. Nieuw is het met Microsoft ontwikkelde Sync-systeem, dat behalve de gebruikelijke communicatie- en entertainmentfuncties ook sms'en kan voorlezen en op eigen houtje de hulpdiensten kan verwittigen bij een ongeval. Een gps is voorlopig niet te krijgen.



En hoe rijdt het ding?

Uitstekend, zoals elke Ford. De wegligging is scherp, lichtvoetig en stabiel, meer Focus dan Fiesta, terwijl er verrassend veel dempingscomfort in de ophanging zit. Mooi.

De 1.6-turbodiesel kennen we al uit andere Fords, Peugeots en Citroëns. Hier levert hij 95 pk, wat in combinatie met de manuele vijfbak deugdelijke prestaties oplevert, zonder meer. Jammer wel dat hij zoveel lawaai maakt in de B-Max, Ford heeft duidelijk bespaard op geluidsisolatie.

Er is overigens ook een 1.5 TDCi, een nieuwe motor die evenwel gebaseerd is op de oude 1.4. Anders dan de 1.6 is die wel verkrijgbaar met het laagste uitrustingsniveau, vandaar de grote prijsvork (17.550 versus 19.550 euro).

Ons lijkt de 1.0-driecilinder met turbo (benzine) duidelijk de betere keuze. Het is een geweldige motor die nauwelijks meer verbruikt dan een diesel en de versie met 100 pk (en start-stop) is bijna 2.000 euro goedkoper dan deze 1.6 TDCi.



Motor: L4 (turbodiesel), 1560 cc, 95 pk (3800 opm), 215 Nm (1750 opm) Transmissie: FWD, 5M Prestaties: 173 km/u, 0-100 km/u in 13,9 sec. Normverbruik: 4,0 Prijs: 19.550 euro

 

 

In dit artikel : Ford, Ford B-Max