Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw versturen
Je nieuw paswoord werd je per email toegestuurd.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu
Meer dan 3.000 tests, 6.000 nieuwe wagens en 120.000 tweedehandswagens

En/Of

En/Of

Eerste tests

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Infiniti Q60 Coupé 2.0T (2017)

Geschreven door op

Basisprijs meer info
44.490 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Een gebrek aan ballen kan je Infiniti moeilijk verwijten, want met de Audi A5 Coupé, de BMW 4 Reeks Coupé en de Mercedes C-Klasse Coupé kijkt de nieuwe Q60 bijzonder sterke tegenstanders in de ogen. AutoWereld doet de test met de 2.0T.

Wat is dit?

Wie niet waagt niet wint, dus trekt Nissans luxedochter ten strijde met een sierlijk koetswerkdesign, een comfortabel interieur en een 211 pk sterke turbomotor. Maar is dat ook genoeg om de Europese consument uit hun Audi A5 Coupé, BMW 4 Reeks Coupé of Mercedes C-Klasse Coupé te houden?

Infiniti denkt van wel en daarbij speelt de Q60 Coupé deze troeven uit:

  • Q60 Coupé volgt de G37 Coupé op, wat eigenlijk een wat hoger gepositioneerde Nissan 370Z was
  • Twee motoropties: 2.0 T (211 pk) en 3.0 V6T (405 pk), geen diesels en geen hybrides
  • Achterwielaandrijving en zeventrapsautomaat, V6-topversie krijgt vierwielaandrijving, adaptieve demping en steer-by-wire

2017 Infiniti Q60 Coupé

Is de Q60 meer dan een mooi snoetje?

De eerste indruk is goed. Het lijnenspeldaarbij mag dan wat te Amerikaans zijn voor ons Europese smakenpalet, de coupé ligt wel lekker op het netvlies. De toegeknepen koplampen en het opengesperde radiatorrooster passen de gestrekte motorkap, de ranke flanken en de toegeknepen billen uitstekend, voor wat extra klasse zorgen de chromen details en de intussen karakteristieke knik in de c-stijlen. Bovendien kloppen de proporties als een bus.

Ook binnenin overtuigt de Q60 Coupé moeiteloos met zijn elegante vormgeving en gedegen afwerking, toch tot je effectief achter het stuur kruipt. Dan stoor je je aan de te hoge zitpositie en aan de beperkte verstelbaarheid van de elektrisch verstelbare stuurkolom, al ergerden we ons onderweg vooral aan de overdadige knoppenwinkel en de warrige multimediacentrale.

Leuk dat de middenconsole over twee aanraakschermen beschikt, eentje voor het navigatiescherm en eentje voor de bediening van onder meer het audiosysteem en de airconditioning. Alleen vloekt de bovenste met de onderste display en vormt het centrale infotainmentmenu een haast onontwarbaar kluwen van allerlei tabbladen. Het systeem heeft flink wat mogelijkheden, maar je moet ze vinden.

2017 Infiniti Q60 Coupé

Is die 2.0T-krachtbron wat?

De 2 liter-turbo ontwikkelt dan wel een vermogen van 211 pk voor een maximaal koppel van 350 Nm, waardoor de Q60 in 7,3 seconden van 0 naar 100 km/u sprint en een topsnelheid van 235 km/u haalt. Maar de drukgevoede viercilinder klinkt niet meteen aangenaam, voelt minder snel aan dan de specificaties beloven en maakt wat ruzie met de zeventrapsautomaat.

Ondanks de aanwezigheid van een turbocompressor heeft de krachtbron toeren nodig om te knallen, maar de wat aarzelende versnellingsbak gooit te vaak roet in het eten. Zelfs in sportmodus reageert het aandrijfgeheel wat lui, waardoor je de afwezigheid van schakelpeddels achter het stuur nog meer gaat missen.

2017 Infiniti Q60 Coupé

En wat geeft dat onderweg?

Het onderstel weet nochtans van wanten. De achterwielaangedreven Q60 vindt voldoende grip en hapt gretig naar de apex, zodat je er ook op een bochtig parcours een hoog tempo op nahouden kan. Toch als het wegdek er niet al te slecht bijligt, want hobbels en bobbels brengen wat onbalans en fnuiken het moeizaam opgebouwde vertrouwen. De schuld van het hoge totaalgewicht en de matige feedback van de stuurinrichting, waardoor je te vaak aan het mikken in de plaats van sturen bent.

Als soepele cruiser komt de Infiniti beter tot zijn recht, al schoppen de flinke 19-duimsvelgen en de vlak klinkende turbokrachtbron wel deuken in het algemene comfortniveau. We missen verfijning en coherentie, net de troefkaarten waarmee Audi, BMW en Mercedes elkaar steevast de duvel aandoen.

2017 Infiniti Q60 Coupé

Het AutoWereld-oordeel?

Met wat karakter en een vrolijke inborst geraak je ook een heel eind. Maar ook daar gaat de Infiniti Q60 de mist in. Dat rauwe randje dat we destijds zo wisten te appreciëren aan de alweer uit 2008 stammende G37 Coupé is zijn opvolger helemaal kwijt. Alsof hij iedereen wil behagen, waardoor je het eigenlijk niemand echt naar zijn zin maakt.

Een interessant prijskaartje had het een en ander kunnen verzachten, maar de basisprijs van 42.490 euro kan je bezwaarlijk overtuigend noemen. Zelfs niet als je de rijkelijke uitrusting in rekening brengt. Daarvoor is de inruilwaarde te laag en de C02-uitstoot te hoog.

2017 Infiniti Q60 Coupé

 

 

 

In dit artikel : Infiniti, Infiniti Q60 Coupé