Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw versturen
Je nieuw paswoord werd je per email toegestuurd.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu
Meer dan 3.000 tests, 6.000 nieuwe wagens en 120.000 tweedehandswagens

En/Of

En/Of

Eerste tests

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Kia Rio 1.0 T-GDi (2017)

Geschreven door op

Basisprijs meer info
18.290 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Praktischer, dynamischer en vrouwelijker. Ziedaar de nieuwe Rio in een notendop. Of die eigenschappen van de Kia dan een groter succes zullen maken? AutoWereld doet de test.

Wat is dit?

Hét succesnummer van de Koreanen, want wereldwijd is de Rio goed voor 16 % van de totale omzet. Een opbrengst waar wij echter nauwelijks toe bijdragen, gezien de Rio bij ons pas keuze veertien is als particulieren gaan shoppen in het B-segment.

Een ranking die beter kan en nu ook moet, want generatie vier wil uit de anonimiteit treden. Dat wil het doen middels volgende speerpunten:

  • De nieuwe 1.0 T-GDi is een nieuw dieselalternatief. Met 99 g/km CO2 en 100 of 120 pk gepuurd uit drie pitten, heeft hij alleszins de cijfers aan zijn kant.
  • De Rio moet vandaag harder dan ooit de bocht om kunnen. Er zijn dan ook wel wat inspanningen getroost aan structuur, ophanging en bekrachtiging om dat mogelijk te maken.
  • Wie anno 2017 mee wil met de meute, moet voorzien in de nodige technologie. Het spreekt voor zich dat de Rio zich ook daar niet onbetuigd laat.

Jullie spraken ook van meer vrouwelijke aantrekkingskracht. Die moet dan toch niet komen van het design?

Nee. Gelukkig maar. Niet dat de Rio lelijk is, integendeel, maar hij mist de krullen en tierlantijntjes die pakweg een Citroën C3 in de strijd gooit om het vrouwelijke gender ter wille te zijn. De stijl is dan ook niet nieuw, maar eerder een verderzetting van het lijnenspel van zijn voorganger. Een progressieve evolutie, noemen de Koreanen het zelf. Wij houden het liever op een gemiste kans.

Het enige wat de meer geprononceerde tijgerneusgrille, scherpere LED-lampen en wat kortere overhangen oogsten, zijn opgehaalde schouders. Alweer, het ziet er best aardig uit, terwijl we het evenzeer de nodige elegantie toe willen dichten, maar in het druk bevochten B-segment is er geen hond die hiervan op zal kijken.

Zoals al gezegd, een gemiste kans, want achter dat teutoonse keurslijf wenkt een uitnodigende habitat. Nummer vier mag dan al uit laat schijnen dat het hier veeleer gaat om een facelift, de nieuwe Rio is weldegelijk nagelnieuw. Wat zich dus om te beginnen vertaalt in een stevige groeistuit.

Plus 15 millimeter in de lengte, 5 millimeter erbij in de breedte en 5 millimeter eraf in de hoogte, het mag op het eerste zicht geen verschil lijken, maar in praktijk zorgt het voor meer plek in een sowieso al behoorlijk ruim interieur. Voor alle ledematen werden dus extra centimeters voorzien, waardoor de Rio stilaan aanschurkt tegen de familiale gilde.

Vier volwassenen moet lukken, tenminste, als de rit niet te ver leidt. Want hoewel 325 liter voor een B-segmenter bijzonder knap is, zit dat volume snel overvol als elke inzittende er een reistas in wil pleuren.

Maar goed, we onthouden dat de Kia Rio praktischer is geworden. Is hij dan ook degelijker?

In het interieur blijf je toch zien dat budget een allesbepalende rol heeft gespeeld. Hoewel bijzonder degelijk in elkaar geschroefd en voorzien van de nodige visuele appetijt, voelen de gebruikte plastics hard en bijgevolg goedkoop aan.

Iets wat zelfs de anderskleurige strip op de boordplank niet opgelost krijgt. Stijgen naar het hoogste Sense-niveau verzacht die pil wel enigszins, aangezien die centrale plak dan recht krijgt op een soft touch-uitvoering.

Geldt dat dan ook voor de mechaniek?

Daar willen we voorlopig nog onze joker voor inzetten. In een eerste test wist deze Rio ons bijzonder te charmeren met zijn volwassen dynamiek en kundige driepittertje, maar we willen eerst zien of hij die indruk ook hard weet te maken tegenover de concurrentie.

Nu, we kunnen sowieso wel concluderen dat je niet bedrogen zal worden. Ervaring van de vorige generatie leerde namelijk al dat de Rio zich meer dan staande weet te houden op uitdagende trajecten. Een aangezien de nieuwe verderbouwt op de fundamenten van zijn voorganger...

Het is te zeggen, in grote lijnen. De structuur werd namelijk lichter (- 17 kilo) en stijver (+ 30 %), ingrepen die vervolgens aangevuld werden met een nieuwe voorophanging waar het stuurhuis 28 millimeter meer naar voor werd geplaatst, een directere stuurbekrachtiging en een torsieas achteraan met nu verticaler opgestelde schokbrekers.

Aanpassingen die zorgen voor meer dynamiek, gezwindheid die zich weldegelijk laat voelen. De Kia is dan ook lang niet vies van het betere bochtenwerk, weliswaar met dien verstande dat veiligheid in alle omstandigheden primeert. Maak je het dus te bont, dan zal de beschermende elektronica je snel tot de orde roepen.

Ben je dan wel iets met die 120 pk sterke 1 liter?

We weten het niet goed. Die sterkste versie was voor deze test niet voorhanden, maar afgaand op de pit waar de 100 pk-versie je op vergast, zien we niet in waarom je op zou leggen voor 20 paarden meer. Het enige wat in onze ogen dan de meerprijs rechtvaardigt, is de manuele zesbak waar de sterkste 1.0 T-GDi standaard mee wordt geleverd.

Een bijkomend verzet waar je in theorie alvast geen voordeel mee doet. De minst vermogende houdt het, ondanks zijn vijfbak, namelijk bij 4,5 liter per 100 kilometer, wat gelijk staat aan 99 g/km CO2. Bij de strafste is dat minstens 4,7 liter en 107 g/km. Terwijl je prestatiewinst met 10,2 seconden van 0 tot 100 km/u amper een halve tel bedraagt.

Bovendien heeft Kia ook danig geïnvesteerd in bijkomende motorbaai-isolatie waardoor je evenmin comfortvoordeel doet. Gezien er toch een zeker opleg wordt gevraagd, en financiën in deze klasse van een doorslaggevende orde zijn, zouden we het dan ook houden bij de mildste 1 liter.

Wat moet dat dan allemaal kosten?

Vanaf 14.390 euro kan je aan het kachelen met de nieuwe Rio. Die wordt dan wel begeleidt door de 84 pk sterke 1,2 liter. Evenzeer een bijzonder charmant molentje dat eigenlijk onze absolute voorkeur geniet als je tenminste wegblijft van de autosnelweg. Dien je daar toch bij tijd en wijlen eens te passeren, dan is de 1.0 T-GDi een geschiktere keuze, zij het dat die wel pas begint vanaf 18.290 euro. Een som waar je dan wel meteen wat rijkelijker voor in de uitrusting zit.

Het is ook op aankledingsvlak dat deze Rio het gat met zijn (Duitse) uitdagers terug dicht rijdt, want met zaken als het zwevende, 7 duim grote aanraakscherm, verwarmde zetels én stuur, keyless go, een USB-poort achteraan en een behoorlijke (zij het wel deels optionele) veiligheidsuitrusting hoeft de Kia zich geenszins te schamen tussen de grote namen van het B-segment. Dan praten we wel al over de hoogste Sense-uitvoering die in combinatie met de 1.0 T-GDi al 21.290 euro moet kosten.

Het verdict?

De Kia Rio is een steengoede stadskar die bijzonder veel waar biedt voor zijn geld. Als je de ratio laat spreken, dan is het een kwestie van tijd vooraleer de Rio de verkoopstabellen aanvoert.

Jammer genoeg leert de ervaring dat verstand vaak pas mee mag komen spreken als de emotie zijn beslissing al heeft genomen. Met het behoudsgezinde design, weinig tot de verbeelding sprekende interieurlayout en dynamische doch berekende weggedrag weet de Rio zich simpelweg te weinig in de spotlight te werken om ooit uit de marge te raken.

En aangezien onbekend nog altijd gelijk staat aan onbemind...

In dit artikel : KIA, KIA Rio