Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw versturen
Je nieuw paswoord werd je per email toegestuurd.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu
Meer dan 3.000 tests, 8.500 nieuwe wagens en 145.000 tweedehandswagens

En/Of

En/Of

Eerste tests

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Land Rover Discovery Sd4 240 (2017)

Geschreven door op

Basisprijs meer info
73.300 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Land Rover is klaar met de Discovery 5, die zijn geblokte koetswerkontwerp ruilt voor een beduidend slanker lijnenspel. AutoWereld doet de test met de 240 pk sterke Sd4, zoals de nieuwe Ingenium-viercilindermotor heet.

Wat is dit?

Land Rover rijdt de vijfde generatie van de Discovery voor en daarbij tapt de Britse terreinspecialist uit een heel ander vaatje. Weg is dat geblokte koetswerk, de Disco 5 hult zich in een strak designerpakje dat de verwantschap met de Range Rover allerminst probeert weg te steken.

Wat is er zo nieuw aan de nieuwe Discovery?

  • Het slankere lijnenspel levert naast een andere pose ook een betere luchtweerstandscoëfficiënt op.
  • De Disco 5 staat op een uit aluminium opgetrokken architectuur die de stijfheid verhoogt en het gewicht verlaagt.
  • Voortaan komt de Disco 5 ook met viercilindermotoren van de Ingenium-familie, steevast gekoppeld aan een achttrapsautomaat.
  • Zeven volwaardige zitplaatsen waarvan je de configuratie kan wijzigen via de smartphone.
  • De maximale bagageruimte bedraagt 2.500 liter.
  • Extra bodemvrijheid en slimmere terreintechnologie bezorgen de Disco 5 nog meer off-roadmogelijkheden.
  • Maximale trekkracht van 3,5 ton, semi-autonoom manoeuvreren dankzij Advanced Tow Assist.
  • Connected via 9 USB-poorten, 6 12 V-laadpunten en een 4G-wifihotspot voor 8 toestellen.

Land Rover Discovery 5

Waarom is Land Rover afgestapt van dat geblokte koetswerkontwerp?

De Britten erkennen dat die hoekige vormtaal van de vorige Discovery-generaties een trouwe fanbasis heeft. Maar omdat die robuuste aanpak een commerciële schaalvergroting in de weg stond, heeft het door Massimo Frascella geleide designteam voor een radicale koerswijziging gekozen. Het algemene ontwerp van de Disco 5 telt nog talloze knipogen naar zijn voorgangers, maar je kan er niet omheen dat het strakker getrokken designerpakje wat van een Range Rover heeft.

Vooral achteraan is het even wennen aan de nieuwe Land Rover Discovery. De gesplitste kofferklep met asymmetrische achterruit en verticaal gepositioneerde lichtblokken maakt plaats voor een uit composietmateriaal opgetrokken exemplaar uit een stuk, getooid met een rechthoekige achterruit en horizontaal ingewerkte achterlichten. 

Die designrevolutie gaan hand in hand met een technologische reuzenstap voorwaarts. Voortaan leunt de Land Rover Discovery op een uit aluminium opgetrokken monocoque-basisarchitectuur die niet alleen de structurele stijfheid flink verhoogt, maar vooral de totale massa reduceert. De Disco 5 weegt tot 500 kilogram lichter, aldus Coventry. Naast het koetswerk (-250 kg) en het chassis (-130 kg) dankt Land Rover die gewichtswinst ook aan de introductie van lichtere viercilindermotoren (-70 kg).

Land Rover Discovery 5

Komt een loebas zoals de Discovery wel weg met een ocharme een vierpitter?

We hadden ook onze twijfels. Niet alleen omdat die 2 liter-dieselkrachtbron nog steeds bijna 2,2 ton te versjouwen heeft, maar vooral omdat die Ingenium-blokken zich tot dusver nogal lawaaiierig toonden. Maar daar hebben we deze keer weinig van gemerkt. Pas wanneer je het gaspedaal vloert, gaat de viercilinder aan het grommen. Verder kwijten de verregaande isolatiewerken zich uitstekend van hun taak om de decibels zo ver mogelijk terug te dringen.

Nu reden we niet met de 180 pk sterke TD4-specificatie, maar met de nieuwe SD4-versie van de 2 liter-dieselmotor. Die ontwikkelt een vermogen van 240 pk voor een maximaal koppel van 500 Nm en zorgt ervoor dat de Land Rover Discovery in 8,3 seconden van 0 naar 100 km/u sprint en een topsnelheid van 207 km/u haalt. Wellicht belangrijker is de CO2-uitstoot, die niet meer dan 165 gram per kilometer bedraagt. De TDV6 is naast dorstiger nauwelijks krachtiger noch sneller, maar speelt wel met een superieure loopcultuur en extra motorsouplesse. Bovendien trekt de V6 tot 3,5 ton.

De Land Rover Discovery 5 schakelt via een klassieke achttrapsautomaat met terreinreductie en rekent op een permanente vierwielaandrijving met sperrend midden- en achterdifferentieel (respectievelijk standaard en optioneel), geregeld door het Terrain Respone 2-programma.

Land Rover Discovery 5

Blijft de Discovery een onverzettelijke terreinbeul?

Ja. Land Rover durft de nieuwe Discovery zelfs de meest capabele wagen noemen die ze ooit gemaakt hebben. Of die stelling ook waar is, vraagt om een een vergelijkende off-roadtest met een Defender. Maar dat ze de terreincapaciteiten van de Disco 5 nog steeds erstig nemen, staat buiten alle verdenking.

Tijdens de perspresentatie kregen we waanzinnige hindernissen voor de wielen geschoven, maar de Discovery gaf geen krimp. Met dank aan de (optionele) luchtvering die de reeds genereuze bodemvrijheid verder verhoogt, aan het koetswerkontwerp dat oog heeft voor de aan- en afrijhoeken, en aan het intelligente Terrain Response 2-systeem dat ervoor zorgt dat het terreintalent optimaal gebruikt wordt. We beklommen rotspartijen die we zelfs te voet amper durfden nemen en doorkruisten zandduinen die zelfs in de Dakar-rally voor een serieuze schifting gezorgd zouden hebben. Hoedje af.

Land Rover Discovery 5

En gaan die 4x4-talenten ten koste van het algemene comfort?

Neen. Eerder integendeel, want het geboden comfort en de algemene verfijning verbluffen. De stilte van zowel het aandrijfgeheel als van de banden (rolgeluiden) en van het koetswerk (stroomlijngeluiden) maken het kilometermalen nog aangenamer dan in de vorige Discovery-generaties. Koetswerkbewegingen worden beter onder controle gehouden, waardoor je nu snijdt waar je vroeger harkte.

Maak er geen bochtenpikker van, daarvoor is de Disco 5 nog steeds teveel boot. Maar dankzij de directe besturing (overgenomen van de Range Rover Sport), de zowat ideale 50/50-gewichtsverdeling en de opgewaardeerde ophangingscomponenten (vergelijkbaar met die van de Range Rover, dus met dubbele wishbones vooraan en de Integral-multilink achteraan) voelt deze Land Rover zich zelfs op slingerende bergwegen in zijn sas. De automaat reageert soms wat traag en de krachtbron vraagt wat tijd om de inertie van de massa te overwinnen, maar dat kan de pret nauwelijks drukken. 

En dan is er het gigantische ruimteaanbod. De Land Rover Discovery neemt tot zeven volwassenen mee, want zelfs op de derde zitrij rest er voldoende bewegingsruimte. Plooi de zetels weg (desgewenst via je smartphone) en er onthult zich een bagageruimte van liefst 2.500 liter. Bovendien bulkt het interieur van de slimme opbergmogelijkheden, zodat je soms de indruk krijgt met een dressing en niet met een SUV onderweg te zijn. De zitpositie lijkt wat minder koninklijk dan voorheen, maar het blijft een troon waarop het heerlijk regeren is.

Land Rover Discovery 5

Het eerste verdict?

Hoewel zowat alles nieuw is, huldigt de nieuwe Land Rover Discovery de filosofie van zijn voorgangers. Het blijft een onvervalste terreinbeul die de handige binnenruimte van een monovolume paart aan het zweverige comfortniveau van een limousine. Noem de Disco 5 gerust een sadomasochist. Hoe zwaarder je deze jongen aanpakt, hoe liever hij het heeft. Niets lijkt hem teveel. Niets.

Land Rover Discovery 5

 

 

 

 

 

In dit artikel : Land Rover, Land Rover Discovery