Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw versturen
Je nieuw paswoord werd je per email toegestuurd.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu
Meer dan 3.000 tests, 8.500 nieuwe wagens en 145.000 tweedehandswagens

En/Of

En/Of

Autosalon Brussel 2017 - ontdek hier het laatste nieuws ...

Eerste tests

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Nissan Micra IG-T 90 (2017)

Geschreven door op

Basisprijs meer info
16.990 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

De nieuwe Nissan Micra probeert zichzelf helemaal heruit te vinden. Is dat ook gelukt? AutoWereld doet de test.

Sinds zijn debuut in 1983 heeft de Micra een naam voor zichzelf uitgehouwen in de stadswagenklasse. Alleen waren de Japanners het spoor wat bijster geraakt met het vorige model. Generatie vijf moet de draad weer opnemen en wisselt daarvoor het geweer van schouder. Dit is wat je moet weten:

  • Geen Indische import meer, mikt resoluut en exclusief op Europa.
  • Speelt klasse hoger dan voorganger.
  • Er is terug een diesel.
  • Pioniert met een sharingprogramma.
  • Enkel als vijfdeurs.

 

Hij ziet er ook niet langer uit alsof hij uit een groeimarkt komt.

Met zijn scherpe vormtaal en de spiertonus die de designers in het koetswerk hebben gestoken, maakt de vijfde generatie brandhout van de anonimiteit waarin zijn voorganger rondreed. Nissan heeft al langer zijn voornemen geuit om tot hét designmerk van de Japanse autobouwers uit te groeien. Er zit daarom meer durf in het lijnenspel, al merk je ook wel invloeden van bijvoorbeeld de Clio, zoals in de flanken. De onderbroken C-stijl en de in de deurpost verborgen achterklinken mogen we onder de seizoensmode catalogeren. Er zijn momenteel wel meer designers die deze kneepjes gratuite gebruiken.    

Belangrijker is de groeistuip. Zo is er in de lengte een flinke 17,4 centimeter bij gemetseld, wat samen met de lagere daklijn een sportiever karretje op het netvlies tovert (wat ook niet moeilijk was in het licht van zijn doosvormige Indische voorloper). Nissan beweert zelfs dat het de breedste auto in zijn genre is. Door die grotere afmetingen schuift de Micra een klasse op en neemt referenties als de Polo of - het best verkochte model in dit genre - de Fiesta in het vizier. In tegenstelling tot die laatste zal de kleine Nissan enkel als vijfdeurs worden verkocht, wat overigens de norm aan het worden is bij stadswagens.

Je zou ook denken dat het platform onder de Micra zich op de Clio van alliantiepartner Renault beroept. Het merk ontkent dat ten stelligste, ook al lopen beide modellen in dezelfde fabriek in het Franse Flins van de band. En ook al neemt de Micra al zijn motoren van de Fransen over. We vinden dus niet de huiseigen 1,2 liter in de neus, wel Renaults 0,9 liter met turbo (90 pk) en de nieuwe 1 liter van de groep (73 pk) die debuteerde in de gefacelifte Dacia Logan (als enige niet met start-stop verkrijgbaar).

Opmerkelijk nog is dat er opnieuw een dieselmogelijkheid is. Omdat die toch nog 35% marktdeel vertegenwoordigen, rekenen de Japanners op de comeback van de overbekende 1.5 dCi. Er zijn ook enkel manuele vijfbakken, aan een automaatoptie wordt nog gewerkt. En als de onderliggende fundamenten niet van de Clio zijn, van wie dan wel? Enter de Note, alias het V-platform. 

Gedijt dat onderweg?

Zeker wel. Zonder speels te dartelen als een Fiesta rijdt de nieuwe Micra met een maturiteit die nog niet zo lang geleden zeldzaam was in deze klasse. Hij gedraagt zich standvastig en zit niet om grip verlegen, kwaliteiten die ook niet worden gefnuikt door de elektrische stuurbekrachtiging. De voorbeeldige wegligging wordt geholpen door het zogeheten Intelligent Trace Control, een elektronische ingreep op de binnenste remmen om de koers in bochten te boosten. Sportief zouden we de Micra niet betitelen, wel zelfverzekerd. Het ligt er aan dat de grote stuurvelgdiameter en de hoog reikende pook van de manuele vijfbak met zijn lange schakelwegen de lol er wat afpellen.

De 0.9-benzine biedt anderzijds een vrolijke aanvulling op dat pakket, alleen mag je geen mirakels verwachten van 140 newtonmeter koppel. Op de autosnelweg vormt de sterkere diesel dan een beter alternatief. Dat je het driecilindertje relatief goed hoort torren, is volgens Nissan bedoeld: 'dankzij moderne isolatietechnieken kunnen we de rij- en rolgeluiden afdoende dempen, terwijl de motorreacties toch waarneembaar blijven voor de bestuurder.' Tja, het klopt in alle geval, maar wat ons betreft had het motorgeluid ook meer verdoezeld mogen zijn. 

Als kind van zijn tijd beroept de Micra zich verder op een lijst rijhulpmiddelen waarvan de actieve rijvakwaarschuwing en de voetgangerssignalering twee primeurs zijn voor Nissan. Verder noteren we blindehoekwaarschuwing, verkeersbordherkenning, vertrekhulp op heuvels, automatische noodrem, automatische grootlichten en een 360-gradencamera voor parkeermanoeuvres. Naast de verplichte nummertjes zoals een ESP of een bandenspanningscontrole. Wil je dat harnas in vol ornaat, dan moet je wel een Safety Pack bijbestellen.

 

Hoe prettig toeven is het binnenin?

Grotere afmetingen leveren alvast meer binnenruimte op. Zelfs onze 1m90 vond bekwaam een plek in het overigens aangenaam zittende meubilair. Met een vork tussen 300 en 1.004 liter bagageruimte behoort de Micra ook tot de praktischere stadswagens. En de beter uitgevoerde, want over de bouwkwaliteit en de materiaalkeuze hebben we geen klachten.

De kleuren en smaken zijn trouwens te personaliseren, zowel vanbinnen als vanbuiten. Het gaat dan om anders geverfde sierlijsten of buitenspiegelkappen, of interieurpanelen en soortgelijke ditjes en datjes. Tot over het dak lopende stickers toe. De Mini-microbe heeft zich duidelijk vastgebeten. Verpersoonlijking is klaarblijkelijk incontournable geworden.

Evenals multimedia. Met usb- en 12-voltaansluitingen, alsook een 7 duim groot aanraakscherm, bluetooth en Apple CarPlay dingt de Micra verder naar de hand van het jeugdigde volkje. De muziekaanhangers daartussen zullen allicht de optie van Bose appreciëren, een met speakers uitgewerkte hoofdsteun voor de bestuurder. En exclusief voor de bestuurder. 

Sharen doet de Micra wel in een pilootproject. Meerdere merken hebben al een engagement belooft in privaat autodelen, Nissan begint er nu bij deze schoorvoetend aan. Gemonitord via een app zal de eigenaar zijn Micra kunnen leasen aan buren, vrienden of samenwonenden. Ieder betaalt zijn deel, de auto kan met de smartphone worden geopend en gesloten. Voorlopig start het project in Frankrijk, uitbreiding naar andere landen hangt af van het succes aldaar.

 

Wat is het AutoWereld-oordeel?

De genomen stappen van de nieuwe Micra zijn best aanzienlijk. Naast een modern smoelwerk, een volwassen rijgedrag en een dieseltje is Nissans stadswagen nu tot een concurrent voor de Polo's en de Clio's van deze wereld uitgegroeid en wuift de Ka's en Celerio's dan ook vaarwel. Een parkeerwonder is de Micra daardoor niet langer. Maar het helpt dat het binnenwerk van veel kwaliteit getuigt, dat er aan connectiviteit is gedacht en dat er meer expressie in de stijl zit. Anderzijds is de rivaliteit in deze klasse moordend. In die poule is de Micra een interessant en verdienstelijk product, maar geen auto die het voortouw neemt.

In dit artikel : Nissan, Nissan Micra

De concurrenten