Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw versturen
Je nieuw paswoord werd je per email toegestuurd.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu
Meer dan 3.000 tests, 8.500 nieuwe wagens en 145.000 tweedehandswagens

En/Of

En/Of

Eerste tests

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / NISSAN MICRA DIG-S (2011)

Geschreven door op

NISSAN MICRA DIG-S (2011) #1
Basisprijs meer info
NC
  • Score redactie NC

Overzicht :

Nissan heeft nu ook zijn CO2-kraker voor de stad. Benieuwd of we de Micra DIG-S moeten diggen dan wel ditchen?

DIG-S. Gaat het misschien om een dyslectische Micra?
Toegegeven, de Japanners hadden misschien wel kunnen opteren voor een iets lekker bekkende naam, maar DIG-S geeft wel onmiddellijk de essentie weer van het kleine blokje. Het gaat dan ook om een Direct Injection Gasoline-motor met een Supercharger. Een naam is tenslotte ook maar een naam, ons draait het erom wat het kacheltje presteert. En dan mogen we in deze zeker niet klagen.

Hoe bedoel je?
Wel, Nissan belooft in de eerste plaats een bijzonder laag verbruik, maar wil dat niet ten koste laten gaan van de prestaties. De 1,2 liter-driecilinder levert dan ook 98 pk en 142 Nm, wat op papier goed zou moeten zijn voor een top van 180 km/u en een spurtje van 0 naar 100 km/u in 11,3 seconden, terwijl het molentje daarvoor niet meer dan 4,1 liter (95 g/km CO2) naar achter zou mogen slaan.

De Japanners maken daarbij wel onmiddellijk de opmerking dat die (verbruiks)cijfers enkel haalbaar zijn met de Visia-basisuitvoering. De Acent- en Tekna-edities zitten namelijk iets dikker in het vlees (met vooral grotere rubbers) waardoor hun gemiddelde dorst 4,5 liter bedraagt, goed v00r nog altijd puike 98 g/km CO2-uitstoot.

Die verbruiks- en prestatiecijfers komen uiteraard niet zomaar uit de lucht vallen. De 1,2 liter-driepitter zit dan ook tjokvol hightechoplossingen, met om te beginnen de tot 13:1 opgetrokken compressieverhouding. Kort gezegd komt het erop neer dat de zuigers daarbij een langere weg kunnen afleggen en dus meer kracht verzetten, terwijl er tegelijk minder brandstof moet worden ingespoten.


Nissan paste ook de Miller Cycle toe op zijn HR12DDR-motor. Daarbij worden de inlaatkleppen tijdens de compressieslag nog wat opengelaten, zodat de pompverliezen tot een minimum worden gereduceerd. En nog is het niet gedaan. De zuigerveren en kleppenstoters werden voorzien van een DLC- of Diamond-Like Carbon-coating, zodat ze minder zouden wrijven.

De alternator is er eentje van de regeneratieve soort die enkel werkt wanneer je van het gaspedaal gaat en de kleine compressor, die voor de nodige steun in het lage toeren zorgt, springt alleen bij wanneer je rechtervoet diep genoeg zakt. En waarom geen turbo? Die werkt toch zuinger?

‘Inderdaad, maar een turbo werkt altijd, wat dus eigenlijk het verbruik opdrijft. Bovendien voert onze EGR-functie het leeuwendeel van de uitlaatgassen terug naar de cilinders, waardoor er te weinig zou overblijven voor een efficiënte werking van een drukvoeding,’ aldus de Nissan-ingenieurs. Het klinkt dus allemaal kinderlijk eenvoudig, maar er is wel degelijk lang en hard over nagedacht.


De Micra die we moeten hebben dus.
Sowieso, al zal je daar dan wel de nodige centen voor op tafel moeten leggen. De Micra DIG-S vertrekt immers pas vanaf 14.200 euro. Goed, daar gaat nog 15% overheidskorting af, terwijl Nissan zo hoffelijk is je voor die prijs standaard ook al te voorzien van bijvoorbeeld een manuele klimaatcontrole, maar het blijft toch pokkeduur voor een dergelijke lilliputter.

Dat verklaart trouwens meteen waarom men in Yokohama niet van bij de start opteerde voor deze milieuvriendelijkere 1.2. 'We hebben voor de gewone 1,2 liter  gekozen bij de lancering omdat we de Micra concurrentieel wilden positioneren. Nu hij ingeburgerd is, kunnen we weer een stap verder,' klinkt het op Nissans marketingafdeling.

Tja, het is een redenering zoals een andere. Wij vinden hem alleszins de gevraagde centen wel waard. Op voorwaarde dan dat we niet moeten leven met de afschuwelijke bruin-zwarte aankleding van de Tekna-testmodellen die Nissan voor ons had voorzien. Daar zou zelfs Eddy Wally zijn neus voor ophalen.

Motor: L3, benzine (directe injectie, compressor), 1198 cc, 98 pk (5600 opm), 142 Nm (4400 opm) Transmissie: FWD, 5M Prestaties: 180 km/u, 0-100 km/u in 11,3  sec Testverbruik: 4,1 l/100 km Prijs: 14.200 euro

In dit artikel : Nissan, Nissan Micra

De concurrenten