Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw versturen
Je nieuw paswoord werd je per email toegestuurd.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu
Ik zoek :

En/Of

En/Of

Eerste tests

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / OPEL ASTRA GTC 2.0 BITURBO CDTI (2012)

Geschreven door op

OPEL ASTRA GTC 2.0 BITURBO CDTI (2012) #1

Deze versie is niet meer op de markt

Verbruik gemengd 4.9 l/100 km
CO2-uitstoot 129 g/km
0 tot 100 km/u 8,30 sec.
Kostprijs per km 0,39 €

Met de facelift van de Astra krijgt Opels kernmodel ook de biturbodiesel van de Insignia opgelepeld.

Facelift? De GTC is toch nog geen jaar op de markt?

Dit moet inderdaad een van de snelste facelifts uit de autogeschiedenis zijn. Maar nu Opel de Astra halverwege zijn termijn wat heeft opgeschud, hebben ze ook maar gelijk de GTC aangepakt.

De wijzigingen zijn minimaal wat de GTC betreft. De Duitsers hebben de frontale camera (Opel Eye) uitgebreid met een verbeterd verkeersbordherkenningssysteem, rijvakhulp en afstandsdetectie om aanrijdingen te voorkomen. De voorbumper is hertekend en in het geval van deze biturbo zit het bovenste radiatorrooster nu bijna helemaal in de koetswerklak. Je herkent de snelle diesel bovendien aan de specifieke achterbumper met aan weerszijden een uitlaat.

Oh ja, je kan de Astra nu ook krijgen als vierdeurs, maar niet met deze motor (die wel in de vijfdeurs en break komt).



En hoe zit het met die motor?

Het gaat om de 400 Nm en 190 pk sterke 2 liter met twee sequentieel geschakelde turbo's, die ook al in de Insignia zit. Het enige verschil is de opbouw van de dubbele intercooler, omdat het motorcompartiment van de Astra compacter is dan dat van zijn grote broer.

Hij maakt veel lawaai, maar verder opereert deze zelfontbrander soepel en krachtig. Reeds vanaf 1.250 opm heb je 320 Nm ter beschikking, waardoor de CDTI vlot van leer trekt. Jammer wel dat het hoge gewicht van de Astra de prestaties dempt. Vandaar ook de relatief trage 0-100 km/u-spurt, 8,3 seconden is veel voor een motor met deze paardenstal.

Interessant voor de statistieken: na de BMW 125d (218 pk) is dit veruit de krachtigste diesel in een auto van deze klasse. Veel autobouwers bieden ten andere geen 2 liters meer aan in het C-segment.



Maar is 400 newtonmeter op de voorwielen niet wat van het goede teveel?

Vaak is dat zo, ware het niet dat Opel standaard zijn HiPerStrut-voorophanging inbouwt op elke GTC. Die werkt volgens hetzelfde principe als op de Astra OPC (zie ook Ford Focus RS of Renault Clio/Mégane RS) en scheidt door de installatie van een tweede mini-wishbone de veer- van de stuurbeweging. Daardoor heb je minder koppelstuur en laat dat nu net het probleem zijn van voorwielaandrijvers met veel koppel of vermogen. Een puike combinatie dus.

De Astra GTC rijdt daadwerkelijk erg scherp. In combinatie met het verleidelijke design en leuke opties als de panoramische voorruit (1.200 euro) levert het een intrigerende auto op. Omdat je een Astra altijd nog wat associeert met zijn grijze voorgangers, een in het geval van deze GTC Biturbo compleet onterechte bijgedachte. Na de OPC is dit duidelijk de lolbroek onder de Astra's.

Een prijs heeft Opel helaas nog niet bepaald voor deze versie.

Motor: L4 (biturbodiesel), 1956 cc, 190 pk (4000 opm), 400 Nm (1750-2500 opm) Transmissie: voorwielaandrijving, manuele zesbak  Prestaties: 224 km/u, 0-100 km/u in 8,3 sec. Normverbruik: 4,9 l/100 kmCO2-uitstoot: 129 g/km Prijs: nog niet bekend

In dit artikel : Opel, Opel Astra

De concurrenten