Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw versturen
Je nieuw paswoord werd je per email toegestuurd.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu
Ik zoek :

En/Of

En/Of

Youngtimers Rally 2016 - ontdek hier het laatste nieuws ...

Eerste tests

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / SKODA OCTAVIA 2.0 TDI (2013)

Geschreven door Piet Andries op 08.02.2013

SKODA OCTAVIA 2.0 TDI (2013) #1
SKODA OCTAVIA 2.0 TDI (2013) #1
SKODA OCTAVIA 2.0 TDI (2013) #2
SKODA OCTAVIA 2.0 TDI (2013) #2
SKODA OCTAVIA 2.0 TDI (2013) #3
SKODA OCTAVIA 2.0 TDI (2013) #3
SKODA OCTAVIA 2.0 TDI (2013) #4
SKODA OCTAVIA 2.0 TDI (2013) #4
SKODA OCTAVIA 2.0 TDI (2013) #5
SKODA OCTAVIA 2.0 TDI (2013) #5
SKODA OCTAVIA 2.0 TDI (2013) #6
SKODA OCTAVIA 2.0 TDI (2013) #6
SKODA OCTAVIA 2.0 TDI (2013) #7
SKODA OCTAVIA 2.0 TDI (2013) #7

Deze versie is niet meer op de markt

Verbruik gemengd NC
CO2-uitstoot 106 g/km
0 tot 100 km/u 8,50 sec.
Kostprijs per km NC

De Octavia is Skoda's kampioenenmodel, de auto waarmee het Tsjechische succesverhaal midden de jaren 90 uit de startblokken schoot. Er wordt dus veel verwacht van deze derde generatie.



En die is alweer gebaseerd op de VW Golf, nemen we aan?

De Golf VII is inderdaad de donor van deze Tsjechische vijfdeurs. Hij levert het chassis aan - in het geval van deze 2.0 TDI zijn dat MacPhersons vooraan en een multilink achteraan -  alsook het motorenpalet en een hele resem snufjes. De Octavia wordt eveneens met Multicollision Braking (preventief afremmen nadat de wagen ergens tegenaan knotste), het 8 inch grote navigatiescherm of het Driving Mode Selection uitgerust. Met dat laatste kan je de wagen afregelen volgens diverse rijmodi: Normal, Sport, Eco of Individual.

De grote vernieuwing schuilt echter in de afmetingen. Omdat de Octavia in zijn derde generatie ook naar China wordt verscheept, heeft Skoda aan de wielbasis getrokken. Daardoor is er beduidend meer beenruimte op de achterbank ontstaan, wat de Octavia vooral aantrekkelijk lijkt te maken voor taxibedrijven. Het gamma ondergaat daardoor een stoelendans. De Rapid lijkt de positie van de vroegere Octavia in te nemen, die laatste begeeft zich richting Superb. Ook gegroeid is de kofferinhoud. Minimaal kan de Tsjech bijna 600 liter slikken, maximaal meer dan 1.500. Dat zijn bijzonder hoge waarden voor een auto in deze klasse, en zelfs beter dan sommige breaks.



Eerder een auto om in gereden te worden dan zelf te besturen, dus?

Niet echt. De Octavia is geen rijdersmachine zoals een Focus, maar het is opvallend hoe weinig foutjes er in de afstelling zitten. De elektrische stuurbekrachtiging staat progressief afgesteld, de pedalen geven de nodige voeling af en het rijgedrag, is mede door de langere wielbasis, comfortabel. Wat wel past bij de roeping van de Octavia.

 

Het is eigenlijk de 2.0 TDI die het wat laat afweten. Niet de motor op zich, die loopt soepel en met gedempte stem, maar de manuele bak gooit met zijn lange spreiding roet in het eten. Daardoor accelereert de TDI met een jojo-effect, wat ten lange leste wel wat verveelt. Daarom is het ook jammer dat de 2.0 TDI niet zonder het GreenTec-label verkrijgbaar is. Een andere oplossing is voor de 1.6 TDI gaan. Die spurt er lang niet zo pips vandoor, maar smeedt wel een veel homogenere band met de wagen. Op latere datum komt er trouwens ook nog een 110 pk-versie van die 1.6 TDI. Als Greenline, die dan slechts 87 gram per kilometer CO2 uitstoot. Deze 2.0 TDI presteert 106 gram.




Geslaagd voor zijn examen als familiewagen.

Weldegelijk. En om het nog wat dikker in de verf te zetten, heeft Skoda er nog wat merkeigen vondsten in gestoken. Geen revolutionaire zaken, wel praktische snuisterijen als een ijskrabbber in de tankklep, een vuilbakje voor in het opbergvak van de deur, een onder de bestuurdersstoel weggepropt fluohesje en een omkeerbare mat in de koffer. Aan de ene zijde bestaat die uit makkelijk afwasbaar rubber, aan de andere kant uit tapijt. Skoda heeft zelfs aan de familiehond gedacht.

Er zijn nog definitieve prijzen, maar in tegenstelling tot de Golf zullen die wel iets duurder uitvallen dan voorheen. Reken op zo'n 1.000 euro. Daartegenover staat wel meer veiligheidsuitrusting zoals 9 airbags bijvoorbeeld. De breakversie (Combi) volgt net voor de zomer, de 4x4 en de RS zouden in het najaar in de etalage staan.

Motor: 1968 cc, L4 (turbodiesel), 110 kW/150 pk bij 3500-4000 opm, 320 Nm bij 1750-3000 opm Transmissie: voorwielaandrijving, manuele zesbak Afmetingen: 4659/1814/1461 mm Gewicht: 1320 kg Koffer: 590-1580 l Ophanging: MacPherson/multilink Prestaties: 218 km/u, 0-100 km/u in 8,5 sec. Normverbruik: 4,1 l/100 km CO2-uitstoot: 106 Prijs: n.n.b.

In dit artikel : Skoda, Skoda Octavia