Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw versturen
Je nieuw paswoord werd je per email toegestuurd.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu
Meer dan 3.000 tests, 8.500 nieuwe wagens en 145.000 tweedehandswagens

En/Of

En/Of

Eerste tests

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Volkswagen Amarok 3.0 TDI 224 (2016)

Geschreven door op

Basisprijs
NG
  • Score redactie NG

Overzicht :

De Volkswagen Amarok schakelt een tandje bij en neemt een 3 liter-diesel in gebruik. AutoWereld doet de test.

Wat is dit?

Een V6-diesel voor de Volkswagen Amarok, het staat hem beter dan de 2 liter waarmee hij in 2010 gelanceerd werd. Die biturbo gaat eruit, in de plaats komt een weldadigere V6, in combinatie met een algemene modelupdate. Dat gaat als volgt:

  • Bijgetekende neus en opgewaardeerd dashboard
  • 3 liter-TDI met 163, 204 of 224 pk
  • Met achttrapsautomaat
  • Luxueuze en hoogtechnologische inrichting

Waarom een 3 liter?

Omdat dit een werktuig is, tiens. En wil je 3,5 ton slepen, dan kan je maar beter zoveel mogelijk longinhoud onder je rechtervoet hebben, eerder dan een koppel turbo's. Deze versie van de 3.0 TDI gooit liefst 550 newtonmeter in de strijd. Zonder belading is hij daarmee zelfs behoorlijk snel, in 7,9 seconden staat hij aan 100 km/u.

Een bijkomend voordeel is de zachtere werking. Niet dat de zelfontbrander geruisloos aan de slag gaat, maar hier hoor je niet de ouderwetse dieselrochel die veel van zijn soortgenoten (zoals bijvoorbeeld de recent geteste Fiat Fullback) iets te hoorbaar lossen.

Voorlopig is er enkel deze topversie met 224 pk en standaard achtrapsautomaat, maar er is ook een variant met 204 stuks, en later ook met 163. Permanente vierwielaandrijving is standaard, en je kan achteraan ook een mechanische sper laten monteren.

En de aankleding is wat chiquer geworden?

Inderdaad, blijkbaar schaffen aardig wat lui dit soort pick-up aan als alternatief voor een luxe-SUV, en dan is de inrichting niet onbelangrijk. Modeljaar 2017 van de Amarok verwelkomt een vernieuwd dashboard met een eerder hoogwaardig dan utilitair uitzicht. Qua materiaalkeuze is het het keurigste in zijn categorie, terwijl de knoppen en digitale functies ook helder uitgestald zijn.

Door de uitvoeriger verstelbare stoelen kan je bovendien wat meer ruimte creëren voor de passagiers op de achterbank. Nieuw is ook de frameloze achteruitkijkspiegel.

Hoe rijdt de Volkswagen Amarok?

Dat dit een pick-up met ladderchassis en starre achteras is, verhult de Amarok niet. Zulk een bouw geeft nu eenmaal niet het helderste stuurgedrag, de sterkte zit in de laad- en klimcapaciteiten. Niettemin stuurt deze VW best nog helder, terwijl de ophanging niet het springerige heeft van vele andere pick-ups. De Duitsers willen vooral dat hun Amarok niet té werktuiglijk aanvoelt en zijn daarin geslaagd.

Het AutoWereld-oordeel?

Nu heeft dat uiteraard wel zijn prijs, de mooie afwerking, dikke diesel en fijne afstelling resulteren in een iets dikkere factuur. We spreken over 44.165 euro, en dat is meteen met het hoogste uitrustingsniveau (Highline). Daarmee is dit de duurste van allemaal (duurder dan bijvoorbeeld de populaire Toyota Hilux of Ford Ranger), maar natuurlijk ook de enige met zulk een weldadige motor. Meer dan het overwegen waard wanneer je geregeld ettelijke duizenden kilo's versleept.

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Amarok