Korte tests
Mercedes GLA 250e PHEV (2021)

Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Het Brusselse gewest heeft beslist op een tolheffing in te voeren. De tests beginnen in 2021, maar de modaliteiten zijn nog niet bekend.
In België is de Liefkenshoektunnel de enige betalende tunnel. Hij bevindt zich op de R2 ten westen van Antwerpen en gaat onder de haven door. De tol bedraagt € 6,00* voor een auto indien je cash betaalt. Indien je via de automatische rijstrook met kredietkaart betaalt (blauwe pijl), bedraagt de tol nog slechts € 4,95*. Alle kredietkaarten worden aanvaard evenals enkele tankkaarten, maar Maestro/Bancontact bankkaarten niet. Er bestaat een abonnementsformule met een Teletolkaart en voorbehouden rijstroken (gele pijl) voor regelmatige gebruikers (minimum € 50* per jaar). Met de teletolbadge geniet je een voorkeurtarief (€ 3,56* per doorrit)
* De informatie over de tarieven is met de grootste zorg verzameld maar kan gewijzigd zijn en dus verschillen van de bedragen die de beheerders van de tunnels vragen.
Vanaf 2018 zal in Brussel een een milieuzone van kracht worden. De oudste en meest vervuilende wagens (Euro 0 en Euro 1) mogen dan de stad niet meer in. In 2019 is dat ook het geval voor Euro 2-wagens. Euro 3 volgt in 2020, Euro 4 in 2022 en Euro 5 in 2025. Identificatie zal gebeuren aan de hand van camera's.
Antwerpen heeft sinds 1 februari 2017 een lage-emissiezone (LEZ), waarbij voertuigen met een dieselmotor die momenteel niet aan de Euro 5-norm voldoet, of voertuigen met een benzinemotor die niet aan de Euro 2-norm voldoet, verboden zullen worden. Voor diesels die aan de Euro 5- tot Euro 6-norm voldoen en benzinemotoren die aan de Euro 2- tot Euro 6-norm voldoen, zal geen retributie betaald moeten worden. Euro 4-diesels mogen na betaling wel binnenrijden.
De controle zal automatisch verlopen aan de hand van camera's. Auto's met buitenlandse nummerplaat moeten zich vooraf aanmelden via Internet, wat ook geldt voor auto's die buiten de normen vallen maar gebruikt worden door personen met een handicap.
De stad Mechelen bestudeert de invoering van een lage emissiezone. Deze was oorspronkelijk voorzien voor februari 2017, maar door een gebrek aan politieke éénsgezindheid over de grootte van de zone zorgen voor vertraging.
De Stad Gent heeft haar LEZ sinds 1 januari 2020 geïntroduceerd. Euro 3-diesels en lager zijn dan al verboden. En auto’s met Euro 4 zullen moeten betalen om binnen te mogen. De zone is minder streng voor benzinevoertuigen, enkel Euro 0 en Euro 1 zullen in 2020 worden uitgesloten. In 2025 komt er een tweede fase met nog strengere beperkingen, opnieuw vooral voor dieselmotoren.
De Waalse regering heeft begin 2019 het wettelijke kader voor de oprichting van LEZ’s in Wallonië opgesteld. De gemeenten zullen dus binnenkort over de middelen beschikken om zones met tijdelijke of permanente verkeersbeperking te installeren op basis van emissienormen. Heel het Waalse Gewest kan zelfs omgevormd worden tot een tijdelijke LEZ in het geval van een vervuilingspiek. In Wallonië gelden de verboden op het hele gewestelijke grondgebied vanaf 2023.
Een kilometerheffing voor vrachtwagens wordt ingevoerd vanaf april 2016. De gewesten denken na over een tolsysteem voor auto’s, maar hierover is nog niks beslist.
Er bestaat nog slechts één enkele ferryverbinding naar Engeland. Deze verbindt Zeebrugge met Hull. Inlichtingen bij P&O Ferries.
Duitsland - Frankrijk - Nederland - Verenigd Koninkrijk
Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.
Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken