Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw versturen
Je nieuw paswoord werd je per email toegestuurd.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu
Meer dan 3.000 tests, 6.000 nieuwe wagens en 120.000 tweedehandswagens

En/Of

En/Of

Advies voor tolwegen, vignetten en LEZ

Ecovignet Crit'Air in Frankrijk (Parijs, Rijsel, Lyon en Grenoble)

Geschreven door Olivier Duquesne op 15.06.2015

Ecovignet Crit'Air in Frankrijk (Parijs, Rijsel, Lyon en Grenoble) #1
Ecovignet Crit'Air in Frankrijk (Parijs, Rijsel, Lyon en Grenoble) #1
Ecovignet Crit'Air in Frankrijk (Parijs, Rijsel, Lyon en Grenoble) #2
Ecovignet Crit'Air in Frankrijk (Parijs, Rijsel, Lyon en Grenoble) #2

Frankrijk heeft een ecovignet "Crit'Air" ingevoerd in juli 2016. Meerdere steden zijn betrokken, onder andere Parijs, Rijsel, Lyon en Grenoble. Ook buitenlanders kunnen sinds februari 2017 een ecovignet aanvragen.

De Franse regering heeft beslist om een ecovignet met de naam "Crit'Air" in te voeren voor verkeersbeperkingszones (ZCR) en luchtkwaliteitszones (ZPA). De invoering is gestart op 1 juli 2016 en wordt verplicht vanaf 1 juli 2017 in de ZCR-zones.  Het vignet kost € 3,70* plus verzendingskosten (dus een totaal van € 4,18 voor Frankrijk en € 4,80 voor België).  Op basis van een kleurcode (6 nuances) zal ze de minst vervuilende wagens toelaten om bepaalde stadscentra te rijden, om goedkoper te parkeren of om tijdens bepaalde vervuilingspieken te rijden.  Dit vignet is ook verplicht voor scooters en motorfietsen, die hem op de voorvork moeten plaatsen.

Classificatie

Er bestaan 6 vignettes : een groen ecovignet en stickers van 1 tot 5. Hier vind je de classificatie.

Vignet Benzine en CNG Diesel Overige

 Groen

   

Elektrische auto's en auto's op waterstof

 1

 Euro 5 en 6 (vanaf 1 januari 2011)

 

Oplaadbare hybrides 

 2

Euro 4 (tussen1 januari 2006 en 31 december 2010)

Diesel Euro 5 et 6 (vanaf 1 januari 2011)  

3

 Euro 2 en 3 (tussen 1 januari 1997 en 31 december 2005)

Diesel Euro 4 (tussen 1 januari 2006 en 31 december 2010)

 

4

 

 Diesel Euro 3 (tussen 1 januari 2001 en 31 december 2005)

 

5

 

 Diesel Euro 2 (tussen 1 januari 1997 en 31 december 2000)

 

Niet-geclassificeerd

Voor 1997

Voor 1997

 

Parijs, Rijsel, Grenoble, Lyon, Straatsburg...

Elke stad of gemeente is vrij om deze in te voeren of om te kiezen voor een alternatieve oplossing. Zo zal het vignet niet verplicht zijn in alle steden, maar Parijs heeft het verplicht gemaakt sinds 16 januari 2017, met mogelijk beperkingen voor sommigen types (kleuren) tijdens vervuilingspieken, ook in de rand van de stad. Rijsel, LyonGrenoble en de Vallei van de Arve (Haute-Savoie) verplichten het bij vervuilingspieken. Vanaf september 2017 zullen Rijsel en Straatsburg een LEZ invoeren. Andere steden, zoals Annemasse, Arras, Avignon, Bordeaux, Cannes, Clermont-Ferrand, Dijon, Dunkerque, Le Havre, Montpellier, Reims, Rouen, Saint-Etienne en Toulouse zouden ook het ecovignet gaan invoeren tegen 2020.

Het vignet moet rechts onderaan de voorruit geplaatst worden. Zonder ecovignet riskeert u een boete van €68 tot €135. Indien u het vignet niet tijdig ontvangt, dan kan u het afgeprinte aankoopbewijs achter de voorruit plaatsen (of eventueel van de aankoopbevestiging).  Gezien de tijd die nodig is om het systeem in te voeren, zullen er tot juli 2017 geen boetes uitgedeeld worden aan buitenlanders die niet over het vignet beschikken. U moet wel rekening houden met de beperkingen die door het ecovignet worden opgelegd, ook al beschikt u niet over het ecovignet.

  • Alle vignetten en tolwegen in Europa (Duitsland, Andorra, Oostenrijk, België, Denemarken, Spanje, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Italië, Noorwegen, Nederland, Polen, Portugal, het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland, Tsjechië, enz...)

Hoe aanvragen?

  • Op 1 februari 2017 werd voor buitenlanders een website gelanceerd in het Frans, in het Engels, in het Duits en in het Spaans, waarop u het ecovignet kan bestellen op basis van een buitenlands inschrijvingsbewijs (dat u moet inscannen of fotograferen). Het vignet wordt binnen de 30 dagen met de post verstuurd. Voor bedrijfswagens in leasing of verhuur met een buitenlandse nummerplaat is het mogelijk om het ecovignet thuis te ontvangen in plaats van op het adres op het inschrijvingsbewijs. Het zal daarentegen in eerste instantie niet mogelijk zijn om het vignet aan een loket aan te schaffen! De factuur die u online binnen de 72u (in theorie, want in werkelijkheid kan dat meer dan een week duren) ontvangt kan als bewijs dienen in afwachting van de ontvangst van het vignet met de post. Maar zoals het ministerie bevestigt: « dat de factuur als bewijsstuk wordt gebruikt is niet in de regelgeving voorzien en hangt dus af van de tolerantie van de agenten ».
  • Franse bestuurders kunnen het ecovignet aanvragen via het internet, op basis van hun inschrijvingsbewijs. De factuur die je ontvangt na een online-betaling geldt ook als bewijs, in afwachting van de ontvangst van het vignet via de post.  In onderstaande (franstalige) video krijgt u meer uitleg.

Verplicht in Parijs

Vanaf 1 juli 2017 is het ecovignet ook verplicht voor buitenlandse bestuurders. Het vignet is intramuros verplicht (behalve de Périphérique, het Bois de Boulogne en Vincennes) indien u in de LEZ wil rijden of parkeren (binnen de ring) met een voertuig vanaf 1997 of een tweewieler vanaf 2000, 24u/24 et 7d/7 (vanaf 1 juli).  Zonder vignet rijden is dus niet meer toegelaten. Het is ook verboden om te rijden met een vignet van een niet-toegelaten klasse van maandag tot vrijdag tussen 8u en 22u, behalve op feestdagen. De controle zal gebeuren op basis van de kleur van het ecovignet.

Het doel van de stad Parijs is om de diesel te verbannen tegen 2025, zelfs 2020. Via deze link kan je ook nagaan of je auto Parijs nog in mag. De boete voor het ontbreken van het vignet bedraagt € 68.

Île-de-France tijdens vervuilingspieken

In de Île-de-France zal het vignet kunnen worden opgelegd bij vervuilingspieken voor "la circulation différencée" (wanneer wagens op basis van de kleur van hun vignet worden verboden) binnen de A86, dus binnen de Parijse voorsteden.  Mogelijk wordt in dat geval de Parijse ring (périphérique) opgenomen in de zone met vignetverplichting.  Hier kan u best de instructies van de overheid of in de Franse pers volgen.

In Rijsel vanaf februari 2017

Slecht nieuws voor de Belgen, vooral omdat het momenteel nog moeilijk is om hem snel aan te schaffen : het ecovignet zal tijdens "langdurige" vervuilingspieken verplicht worden in Rijsel.  De Rijselse metropool heeft in februari 2017 beslist om het ecovignet verplicht te maken tijdens vervuilingspieken (ZPA). De betrokken zones zullen geval per geval worden vastgelegd per decreet. Na een overgangsperiode zullen meerdere ZCR-zones worden vastgelegd waarbinnen het vignet zal verplicht zijn. De finale beslissing wordt verwacht tegen einde van de zomer 2017, maar het stadscentrum van Rijsel wordt sowieso een ZCR-zone.

Beperkingen in Straatsburg vanaf september 2017

In september 2017 zou Straatsburg een ZCR-zone en een ZPA-zone moeten invoeren. De ZCR-zone zal zich rond het centrum van de stad in de Elzas bevinden. Tijdens vervuilingspieken zal een ZPA-zone in de metropool worden ingevoerd (28 gemeenten op 314 km²).

Beperkingen voor Grenoble

Grenoble heeft beslist om het verkeer enkel in te perken tijdens vervuilingspieken (ZPA), ook op autosnelwegen*. Voertuigen zonder vignet mogen dan de binnenstad niet meer in vanaf de vijfde dag met een vervuilingspiek (bovenop de verlaging van de toegelaten maximumsnelheid). Vanaf de zevende dag wordt de beperking ook toegepast op voertuigen met een ecovignet van categorie 4 en 5.  Het is dus aangeraden om u vooraf over vervuilingspieken in te lichten via de lokale pers of de overheid van Grenoble.  Zo kan u eventueel nog tijdig kiezen voor een ander, toegelaten vervoersmiddel om uw bestemming in Grenoble te bereiken. Een ZCR-zone is ook van kracht in het stadscentrum en de oude stad voor lichte vrachtvoertuigen en vrachtwagens.  Buiten vervuilingspieken is een vignet voor personenwagens dus niet verplicht. 

* Vanaf de tolpoort van Voreppe op de A48 (in het noorden), de tolpoort van Crozet/Vif op de A51 (in het zuiden) en de tolpoort van Crolles op de A41 (in het westen) en op de A480 die Grenoble doorkruist.

Beperkingen voor Lyon

Lyon en de nabijgelegen stad Villeurbanne maken het ecovignet Crit'air verplicht bij vervuilingspieken. Benzinevoertuigen ingeschreven na 2006 en dieselvoertuigen ingeschreven na 2011 kunnen vrij de agglomeratie in tijdens vervuilingspieken, op voorwaarde dat ze over een ecovignet beschikken. Voertuigen met een oranje vignet (benzinewagens van na 1997 en dieselwagens van na 2006) zijn onderhevig aan wisselend rijden. Oudere voertuigen worden uit de straten van Lyon en Villeurbanne geband tijdens vervuilingspieken. 

Beperkingen in de Vallei van de Arve (Chamonix)

De hele Vallei van de Arve wordt een ZPA-zone. Momenteel betreft die enkel vrachtverkeer.  Het vignet zou echter ook voor auto's verplicht kunnen worden tijdens vervuilingspieken. Deze zone van 41 gemeenten bevindt zich tussen Zwitserland en Italië.  De E40-autosnelweg naar de Mont Blanc-tunnel zou ook deel kunnen gaan uitmaken van de ZPA-zone.

Oldtimers en andersvaliden

Personen met een parkeerkaart voor andersvaliden moeten ook het vignet aankopen. Zij mogen echter wel de zones binnen waar hun vignet niet overeenstemt met de klasse.  In dat geval mag echter enkel de houder van de parkeerkaart in de auto zitten!

Voor oldtimers speelt de leeftijd van de auto een rol.  Voertuigen van voor 1997 hebben sowieso geen recht op het ecovignet Crit’Air. Er zijn wel uitzonderingen mogelijk voor "niet-geklasseerde" voertuigen.  Zo hebben ze geen vignet nodig voor de periodes zonder beperkingen. Voertuigen van meer dan 30 jaar oud worden als verzamelingsvoertuigen beschouwd en mogen alvast tot 2020 zonder beperking rijden.  In Frankrijk beschikken deze over een specifieke Z-grijze kaart (zoals de O-nummerplaat bij ons). Bovendien herkent de 'Préfecture' O-nummerplaat aangezien deze zijn opgenomen in de FIVA.  Oldtimers en youngtimers die tussen de 20 en 30 jaar oud zijn (zelfs met O-plaat) mogen enkel buiten de beperkingen rijden.  In Parijs is dat dus enkel 's nachts, tijdens weekends en op feestdagen.  Om boetes te vermijden is het aangeraden om (net als in Duitsland) om een afschrift van het inschrijvingsbewijs achter de voorruit te plaatsen en daarop de datum van eerste inschrijving aan te duiden.  

* De informatie over de tarieven is met de grootste zorg verzameld maar kan gewijzigd zijn en dus verschillen van de bedragen die de ferrymaatschappijen vragen.

Terug naar "Tolwegen in Frankrijk"

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken