Korte tests
Mercedes GLA 250e PHEV (2021)

Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De Franse regering heeft beslist om een ecovignet met de naam "Crit'Air" in te voeren voor verkeersbeperkingszones en luchtkwaliteitszones. De invoering is gestart op 1 juli 2016. Het vignet kost € 3,11* plus verzendingskosten (dus een totaal van €3,67 voor Frankrijk en € 4,51 voor België). Op basis van een kleurcode (6 nuances) zal ze de minst vervuilende wagens toelaten om bepaalde stadscentra te rijden, om goedkoper te parkeren of om tijdens bepaalde vervuilingspieken te rijden. Dit vignet is ook verplicht voor scooters en motorfietsen, die hem op de voorvork moeten plaatsen. Er zijn wel uitzonderingen voor niet-geclassificeerde voertuigen en houders van een parkeerkaart voor andersvaliden.
Er bestaan 6 vignettes : een groen ecovignet en stickers van 1 tot 5. Hier vind je de classificatie.
Vignet | Benzine en CNG | Diesel | Overige |
---|---|---|---|
Groen |
Elektrische auto's en auto's op waterstof |
||
1 |
Euro 5 en 6 (vanaf 1 januari 2011) |
Oplaadbare hybrides |
|
2 |
Euro 4 (tussen1 januari 2006 en 31 december 2010) |
Diesel Euro 5 et 6 (vanaf 1 januari 2011) | |
3 |
Euro 2 en 3 (tussen 1 januari 1997 en 31 december 2005) |
Diesel Euro 4 (tussen 1 januari 2006 en 31 december 2010) |
|
4 |
Diesel Euro 3 (tussen 1 januari 2001 en 31 december 2005) |
||
5 |
Diesel Euro 2 (tussen 1 januari 1997 en 31 december 2000) |
||
Niet-geclassificeerd |
Voor 1997 |
Voor 1997 |
Het ecovignet is ook verplicht voor tweewielers. De classificering is als volgt :
Elke stad of gemeente is vrij om deze in te voeren of om te kiezen voor een alternatieve oplossing. Zo zal het vignet niet verplicht zijn in alle steden, maar Parijs heeft het verplicht gemaakt sinds 16 januari 2017, met mogelijk beperkingen voor sommigen types (kleuren) tijdens vervuilingspieken, ook in de rand van de stad.Verschillende steden worden betrokken door dit antivervuilingsvignet, waaronder Parijs, Rijsel, Straatsburg, Lyon, Toulouse, Annecy, Rennes, Rouen en Grenoble; net als vele departementen. 500 Franse gemeenten zullen in 2021 te maken krijgen met tijdelijke of permanente beperkingen en verboden. Bovendien kunnen vele Franse prefecturen beperkingen opleggen van de maximumsnelheid of het gebruik van de Crit’Air-sticker met beperkingen voor oudere voertuigen.
Het vignet moet rechts onderaan de voorruit geplaatst worden. Zonder ecovignet riskeert u een boete van €68 tot €135. Indien u het vignet niet tijdig ontvangt, dan kan u het afgeprinte aankoopbewijs achter de voorruit plaatsen (of eventueel van de aankoopbevestiging). U moet wel rekening houden met de beperkingen die door het ecovignet worden opgelegd, ook al beschikt u niet over het ecovignet.
Vanaf 1 juli 2017 is het ecovignet ook verplicht voor buitenlandse bestuurders. Het vignet is intramuros (binnenstad) verplicht indien u in de LEZ wil rijden of parkeren (binnen de ring) met een voertuig vanaf 1997 of een tweewieler vanaf 2000, 24u/24 et 7d/7. De zone binnen de Périphérique is verboden voor voertuigen zonder ecovignet en die met het vignetnummer 4 of 5. Opgelet: vanaf 1 juli is de Périphérique ook verboden voor voertuigen met Crit'Air 5 of zonder wegenvignet! Meer info over het ecovignet in Parijs >>
In de Île-de-France zal het vignet kunnen worden opgelegd bij vervuilingspieken voor "la circulation différencée" (wanneer wagens op basis van de kleur van hun vignet worden verboden) binnen de A86, dus binnen de Parijse voorsteden. Mogelijk wordt in dat geval de Parijse ring (périphérique) opgenomen in de zone met vignetverplichting. Vanaf juli 2019 beperken de 130 gemeenten van Groot-Parijs de toegang voor auto’s zonder ecovignet of met het ecovignet nummer 5. Meer info over het ecovignet in de Ïle-de-France en de Parijse Ring >>
Slecht nieuws voor de Belgen, vooral omdat het momenteel nog moeilijk is om hem snel aan te schaffen : het ecovignet zal tijdens "langdurige" vervuilingspieken verplicht worden in Rijsel, ook in andere gemeenten van de metropool. Meer info over het ecovignet in Rijsel >>
Sinds november 2017 heeft Straatsburg een ZPA-zone ingevoerd. Tijdens vervuilingspieken (vanaf de vierde dag) zal een ZPA-zone in de metropool worden ingevoerd (33 gemeenten op 340 km²). Het ecovignet is ook verplicht op de autosnelwegen door de metropool in de Elzas. De prefectuur bepaalt de toegelaten klasses. Meer info over het ecovignet in Straatsburg >>
De Zone 30 is tijdens vervuilingspieken enkel toegankelijk voor auto’s met een vignet 0, 1, 2 of 3. Meer info over het Crit’Air-vignet in Annecy
Grenoble heeft beslist om het verkeer enkel in te perken tijdens vervuilingspieken (ZPA), ook op autosnelwegen. Meer info over het ecovignet in Grenoble >>
Lyon en de nabijgelegen stad Villeurbanne maken het ecovignet Crit'air verplicht bij vervuilingspieken (ZPA), met een rijverbod tijdens die pieken voor bepaalde categorieën. In 2020 wordt een hele zone verboden voor de oudste bedrijsvoertuigen (vrachtwagens en lichte vracht). Meer info over het ecovignet in Lyon >>
Toulouse zal het ecovignet Crit'Air verplicht maken tijdens vervuilingspieken (ZPA). Enkel voertuigen met de groene vignetten 1, 2 en 3 mogen dan nog rijden. Deze beperking geldt niet op de Rocade (ring) Meer info over het ecovignet in Toulouse >>.
Het hele departement Drôme is een “ZPA” geworden. Dat betekent dat je tijdens vervuilingspieken overal het vignet moet hebben. Meer info over het Crit’Air-vignet in de Drôme (komt binnenkort).
De hele Vallei van de Arve wordt een ZPA-zone. Momenteel betreft die enkel vrachtverkeer. Het vignet zou echter ook voor auto's verplicht kunnen worden tijdens vervuilingspieken. Meer info over het ecovignet in de Vallei van de Arve >>
De stad Rennes kiest voor een zone met beperkte toegang vanaf oktober 2018. Vanaf de vierde dag met vervuilingspieken is een vignet dan verplicht. Vanaf de zesde dag kan de Prefect beslissen om voertuigen met vignetten uit categorie 4 of 5 te verbieden om aan het verkeer deel te nemen.
Personen met een parkeerkaart voor andersvaliden moeten ook het vignet aankopen. Zij mogen echter wel de zones binnen waar hun vignet niet overeenstemt met de klasse. In dat geval mag echter enkel de houder van de parkeerkaart in de auto zitten!
Voor oldtimers speelt de leeftijd van de auto een rol. Voertuigen van voor 1997 hebben sowieso geen recht op het ecovignet Crit’Air. Er zijn wel uitzonderingen mogelijk voor "niet-geklasseerde" voertuigen. Zo hebben ze geen vignet nodig voor de periodes zonder beperkingen. Voertuigen van meer dan 30 jaar oud worden als verzamelingsvoertuigen beschouwd en mogen alvast tot 2020 zonder beperking rijden. In Frankrijk beschikken deze over een specifieke Z-grijze kaart (zoals de O-nummerplaat bij ons). Bovendien herkent de 'Préfecture' O-nummerplaat aangezien deze zijn opgenomen in de FIVA. Oldtimers en youngtimers die tussen de 20 en 30 jaar oud zijn (zelfs met O-plaat) mogen enkel buiten de beperkingen rijden. In Parijs is dat dus enkel 's nachts, tijdens weekends en op feestdagen. Om boetes te vermijden is het aangeraden om (net als in Duitsland) om een afschrift van het inschrijvingsbewijs achter de voorruit te plaatsen en daarop de datum van eerste inschrijving aan te duiden.
* De informatie over de tarieven is met de grootste zorg verzameld maar kan gewijzigd zijn en dus verschillen van de bedragen die de ferrymaatschappijen vragen.
Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.
Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken