Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Wegentol, vignetten en lage-emissiezones in Europa

Tol op autosnelwegen in Frankrijk

Geschreven op 19.06.2018

Tol op autosnelwegen in Frankrijk #1
Tol op autosnelwegen in Frankrijk #1
Tol op autosnelwegen in Frankrijk #2
Tol op autosnelwegen in Frankrijk #2
Tol op autosnelwegen in Frankrijk #3
Tol op autosnelwegen in Frankrijk #3
Tol op autosnelwegen in Frankrijk #4
Tol op autosnelwegen in Frankrijk #4
Tol op autosnelwegen in Frankrijk #5
Tol op autosnelwegen in Frankrijk #5
Tol op autosnelwegen in Frankrijk #6
Tol op autosnelwegen in Frankrijk #6

8.500 km van het ongeveer 10.000 km lange snelwegennet in Frankrijk is onderhevig aan tol of péage.

Hoe werkt het?

Het merendeel van de Franse autosnelwegen wordt vandaag uitgebaat door privémaatschappijen zoals SANEF, SAPNAPRRAREA en Vinci Autoroutes. Hun weggedeeltes zijn aan tol onderworpen, te betalen aan een tolstation. Je moet meestal door een tolpoort om een ticket te nemen voor je het wegennet of de snelweg zelf kan oprijden. Verlies dit ticket niet, anders wordt aan het tolstation een hoog bedrag aangerekend. De betaling gebeurt contant of met een creditcard aan de tolbediende of via een automatisch elektronisch tolbetaalsysteem (Liber-t) waarvoor je je moet abonneren. Wie contant of met een bankkaart aan een tolhokje wenst te betalen, volgt gewoon de groene pijlen die de vrije rijstroken aanduiden. Voor een betaling met een creditcard aan de betaalterminal volg je de – meestal minder drukke – blauwe rijstroken. Sommige tolstations aan de uitritten aanvaarden 's nachts alleen betalingen met een creditcard. In andere stations is het mogelijk om kleine bedragen met munten te betalen die je in een opvangmandje werpt. Opgepast, als u een dakkoffer of fietsendrager heeft, moet u het tolbedrag controleren.

Tests met Free-Flow

Vinci Autoroutes heeft een nieuw tolsysteem geïnstalleerd: Free Flow. Dat is een elektronische tol zonder barrières, net zoals in Portugal en zoals de tol die in februari werd geplaatst op de A10 in de buurt van Tours. Het systeem is toegankelijk voor abonnees van de elektronische tolheffingsdienst en voor de personen die zijn geregistreerd op de App van Ulys. De gebruikers van de elektronische tol worden geïndentificeerd door hun tolbox. Alle anderen worden herkend via hun registratie bij Ulys.

SANEF test het systeem ook al sinds maart 2019. Dat doen ze aan de “barrière” ter hoogte van afslag 38 van de A4 in Moselle, tussen Metz en Saint-Avold. De betaling gebeurt automatisch met een elektronische tolbox. Indien dit niet zo is, moet de betaling binnen de 10 dagen gebeuren via de website. Personen met Franse nationaliteit die vergeten zijn om te betalen, ontvangen de rekening op het adres van hun registratiekaart. Voor mensen uit het buitenland is dit nog niet gespecifieerd.

Met een dakkoffer of fietsendrager

Bij het gebruik van de automatische tolstroken in Frankrijk (creditcardterminal of télépéage) meet een scanner de hoogte van uw voertuig om de juiste categorie te bepalen. Elk voertuig lager dan 2 meter en onder de 3,5 ton geniet van het categorie 1-tarief, maar als er een dakkoffer of fietsendrager op de auto zit, kan de scan het voertuig als categorie 2 bepalen, met een hoger tarief. Nochtans is het de hoogte van het voertuig zonder accessoires (antenne, dakkoffer, dakstang, zwaailichten, taxi-borden, dakramen, zonnepanelen) die telt. In geval van twijfel over het getoonde bedrag voor het betalen is het mogelijk om het rechtstreeks aan te vechten via de intercom aan de slagboom. Ook na betaling is het mogelijk om de prijs te betwisten op basis van het ticket. Een terugbetaling van het verschil is dan mogelijk.

Opgelet: het is verboden tolwegen te gebruiken zonder te stoppen aan de péage als de totale hoogte van het voertuig meer is dan 2 meter. Een paneel herinnert u eraan. Met een accessoire op het dak is het ook mogelijk om de télépéage te gebruiken op andere wegen. Ook hier moet het juiste bedrag worden gecontroleerd via de website van de beheerder van het elektronische tol-apparaat. Indien nodig kan het dan worden aangevochten. 

Problemen aan de slagboom 

In geval van problemen aan de slagboom van de tolpoort is het verboden om terug te rijden. Er kan een operator bereikt worden via de knop ‘Assistance’ of ‘Aide’. Deze persoon kan u helpen. Als de slagboom niet opent bij de poortjes van de télépéage, moet u een ticket nemen. Bij het tolstation of aan de uitgang moet u dan bij de gewone poortjes aansluiten, het ticket afgeven aan het personeel of in de terminal en op de ‘Assistance’-knop duwen. Als u achteraf problemen met de betaling ondervindt of een verkeerd bedrag ontdekt, moet u snel contact opnemen met de beheerder van de snelweg. De boete voor poging tot fraude of doorgang zonder betaling, bovenop de tolheffing, is €35.

Terug naar het menu Tolwegen (péage) in Frankrijk

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken