Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Autosalon Brussel 2019 / Ik wil elektrisch rijden, maar waar blijft die superbatterij?

De auto-industrie staat voor een gigantische omwenteling. Maar die overstap naar een elektrische wagen roept een heleboel vragen op. Zoals waar die supperbatterij blijft.

Lithium-ion battery

De meest gebruikte batterijen in EV's zijn lithium-ions, maar hun chemische samenstelling (nikkel-mangaan-kobalt) is anders dan die in je smartphone. Ze zijn duurzamer - acht jaar garantie is geen uitzondering -, veiliger én performanter.

Lees ook: ons volledige Dossier Elektrische Mobiliteit

Ondanks hun behoorlijk goede energiedichtheid gooien deze batterijenpacks nog altijd een markant gewicht in de schaal, wat de autonomie aantast. En ze zijn duur, vandaar dat EV's flink meer kosten dan vergelijkbare modellen met een verbrandingsmotor. "De kost is wel aan het dalen", aldus Jeroen Büscher batterijspecialist aan het Vlaams Instituut voor Technisch Onderzoek (VITO), "Op acht jaar tijd zijn de batterijen vijf keer goedkoper geworden. Dat gaat nog verder zakken, zij het niet langer zo fel."

Alternatieven voor lithium?

Al weet je dat nooit helemaal zeker. Volgens de meest optimistische scenario's zou de prijs rond 2030 ongeveer eenderde bedragen in vergelijking met vandaag. Veel zal afhangen van de grondstoffenmarkt. Het huidig bestand van EV's, nog maar een randfenomeen, neemt al 60 procent van de lithiumproductie weg. De mijnen zullen dus flink extra moeten ontginnen als de doorbraak er komt.

Lithium-ions zijn ook niet het eindpunt. Batterijen op lithium-air presteren bijvoorbeeld zes keer efficiënter. Met hetzelfde aantal cellen raak je dus zes keer zo ver, of omgekeerd, dezelfde range weegt zes keer minder. "Maar maak je nog geen illusies", sust Büscher, "zulke technologie zit nog in de laboratoriumomgeving. En dat blijft nog een tijdje zo. Het komende decennium blijft lithium-ion dominant, ook al omdat er binnen de lithiumfamilie nog veel variaties mogelijk zijn."

Disruptief voor de ganse batterij-industrie zou ook het vastestofexemplaar, ofwel solid state, kunnen zijn zoals dat o.a. door Fisker en zijn concept EMotion al werd voorgesteld. "Het staat nog in zijn kinderschoenen, maar het is veelbelovende technologie", besluit Büscher, "Alle grote autoconcerns verdiepen zich erin, omwille van de dubbel zo hoge energiedensiteit, de snellere laadtijd en de veiliger samenstelling. Voorlopig blijft het vermogen nog een heikel punt."

 

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken