Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Autosalon Brussel 2019 / Is de toekomst van de elektrische wagen wel zo rooskleurig?

Niet iedereen is even overtuigd van de elektrische auto. Autohistoricus Philippe Casse behoort tot het kamp van de non-believers. Want oogt de toekomst van de EV wel zo rooskleurig?

Electric Cars - contra

"Toen in 1900 de benzinewagen zijn twaalfde verjaardag vierde, bestond de helft van de mondiale wagenvloot uit elektrische voertuigen met een batterij, ongeveer 200.000 auto’s. Maar, telkens als een bestuurder een grotere afstand moest overbruggen, zag die zich genoodzaakt een auto op benzine te nemen.

Zo’n 120 jaar en meer dan 3 miljard auto’s later maakt de EV zijn heroptreden. Een beetje schuw. Volgens zijn medestanders onterecht, omdat zij ons willen overtuigen dat deze de brandstofauto in zijn totaliteit kan vervangen. De meeste e-auto’s rijden best aangenaam, omdat ze zich zeer kwiek en vooral stil gedragen. Beter nog, plaatselijk stoten ze geen wolkje uitlaatgas uit en, vergeleken met brandstofmotoren, slechts de helft zoveel fijnstof."

Onbetaalbaar

"Kijk, ik ben niet tegen de elektrische auto. Ze verdienen hun koek van de markt. Wel sta ik op voet van oorlog met de nieuwe predikers die iedereen verketteren die aantoont dat de EV de auto met verbrandingsmotor nooit volledig zal kunnen vervangen.

Want terwijl het technisch mogelijk is om 25 tot 50 procent meer stroom op te wekken in België - de benodigde verhoging om auto's op te laden als iedereen zou overschakelen op de elektrische auto - is het allicht onbetaalbaar om het netwerk daarop te voorzien, aangezien dat grotendeels ondergronds ligt. Vaak wordt vergeten dat tweederden van onze auto’s in de straat parkeert, vooral in steden - waar EV’s allicht het meest nuttig zijn.

Hoe ga je die opladen als de Europese Commissie België heeft gevraagd 'maar' 21.000 publieke laadpalen te installeren voor zijn… 3,8 miljoen auto’s."

Niet zo milieuvriendelijk

"De milieuvriendelijkheid dan. In Europa zijn enkel Noorwegen en Frankrijk landen waar de fabricage van een e-auto, zijn levenscyclus én zijn recyclage minder CO2 uitstoten dan een vergelijkbare diesel. België doet het trouwens verre van slecht. Duitsland stoot twee keer zoveel CO2 per kW uit. Polen zelfs drie keer zoveel. Net op het ogenblik dat we al onze krachten moeten bundelen om die uitstoot te verminderen, verhoogt het gebruik van EV’s ze juist op globale schaal. Misschien moeten we diesels niet bannen.

Daarbij komt nog eens dat de makers van elektrische voertuigen er gewag van maken dat hun EV’s twee batterijpaketten zullen nodig hebben om hun levenscyclus te volbrengen. Terwijl er nog geen kringloopeconomie voor hun recyclage bestaat.

En hoe zit het met de morele kant van de zaak? Het ontginnen van zeldzame metalen en kostbare grondstoffen, onontbeerlijk voor de batterijfabricage, gaat terug op een vorm van moderne slavernij in Aziatische landen en Kongo. Sla het boek van Guillaume Pitron ‘La Guerre des Métaux Rares’ er maar op na. De koude rillingen lopen over je rug."

Stap terug

"Vandaag worden EV’s grotendeels gesponsord door de fiscaliteit. En door vrijgevige commercanten die hun op stroom arriverende klanten een gratis verzetje geven. Hoe zal het Ministerie van Financiën zijn accijnsverliezen op de brandstoffen, die door de EV’s niet langer worden verbruikt, compenseren? Zo ziet de staatskas jaarlijks 5 miljard euro aan zich voorbijgaan.

De auto met verbrandingsmotor, diesel of benzine, laat je toe te vertrekken wanneer je wil, naar eender waar, met enkel de verplichting elke 600 tot 1.000 kilometer in zo’n zeven minuten de tank te vullen. Het elektrische voertuig op batterijen kan helemaal niet pretenderen even universeel te zijn. Voor de allereerste keer in de geschiedenis van de wereldindustrie, porbeert men een product af te dwingen om een ander te vervangen, terwijl in verhouding het nieuwe product inboet aan prestaties en vrijheid voor de belanghebbende.

Waar, bovendien, in de meeste landen een hogere CO2-productie aan te pas komt. Een mens kan zich afvragen of dat vooruitgang is."

Philippe Casse, autohistoricus

Lees ook het tegenantwoord van het pro EV-kamp

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken