Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Autosalon Brussel 2019 / Is de ontwikkeling van een elektrische auto zo anders dan een conventionele wagen?

De auto-industrie staat voor een gigantische omwenteling. Maar die overstap naar een elektrische wagen roept een heleboel vragen op. Is de ontwikkeling zoveel anders dan bij een auto met klassieke verbrandingsmotor?

Electric Car Cut Through

Veel groter dan een voetbal is een elektromotor niet, wat samen met de wafelvorm van een batterijpack een volstrekt nieuw koetswerkdesign mogelijk maakt. Kijk maar naar de Lagonda Vision Concept, Volvo 360c of Renault Symbioz. De ontwerpers fantaseren heuse woonkamers op wielen bij elkaar, al geraakt zulke creativiteit voorlopig niet verder dan de ideeënfase.

Lees ook: ons volledige Dossier Elektrische Mobiliteit

Honkvast als kopers zijn zou zo’n futuristische snit hen vandaag nog met de armen vooruit in de omgekeerde richting van de showroom jagen.

Twee strekkingen

De bouwstrategie volgt twee strekkingen. General Motors, Toyota en Volkswagen hebben een aparte architectuur ontwikkeld. "Dat heeft alles te maken met grootschaligheid", aldus Herbert Diess, de ceo van de Volkswagengroep. "Het biedt meer vrijheid, een hoogstaander product en we kunnen het ons veroorloven."

Merken als Jaguar en BMW kiezen voor een flexibel platform waarop ook hybrides zullen worden gebouwd. Dat is goedkoper. Volgens BMW zijn de voorspellingen te onzeker en is de wereldmarkt te divers om alle eieren in één mand te leggen.

Voor ingenieurs laat de EV een aparte kijk toe. Voor de ontwikkeling van de Model 3 bijvoorbeeld begon Tesla bij de banden en hun design. Omwille van de zware batterijen, de constante koppelafgifte (ook tijdens remenergierecuperatie) en het gebrek van verticale kracht op de buitenste wielen, wat bij een auto met verbrandinsgmotor grip opwekt.

 

 

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken