Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Autosalon Brussel 2019 / Waarom elektrisch rijden de nieuwe standaard wordt

Niet iedereen is even overtuigd van de elektrische auto. Michel Davidt, e-Mobility Manager bij groene-stroomleverenacier Eneco probeert de non-believers te overtuigen met een geladen pleidooi pro EV's.

De elektrische auto: Pro of Contra?

"Elektrisch rijden wordt de nieuwe standaard. Ja, echt. Waarom leg ik even uit. Vooreerst is de autosector helemaal bekeerd. Hyundai, BMW hebben reeds een gamma, Jaguar en Land Rover lanceren zich en Volvo maakte bekend dat het vanaf 2019 naast elektrische auto’s alleen nog hybride wagens bouwt. Bijna elk automerk heeft nu op z’n minst één hybride of volledig elektrisch model op de markt. Deze auto’s worden ook vaak voorzien van de laatste innovaties op het gebied van autonoom rijden. Dus als gadgetfreak is je toekomst sowieso elektrisch.

Ook de overheid, die bedrijfswagens op stroom bevoordeelt met een aftrekpercentage van 120%, wil graag dat alle nieuwe auto’s zo snel mogelijk elektrisch zijn. Al vanaf 2030 wordt er geopperd. Dat is al over 12 jaar! De verwachting is dat de omschakeling zelfs vlugger zal verlopen. De Europese Unie is met 2040 beduidend minder ambitieus, maar het signaal is duidelijk. Het einde van de verbrandingsmotor is in zicht. En gelukkig maar."

Beter voor het milieu

"Door de elektrische wagen zullen we vlotter kunnen overschakelen naar een koolstofarme energiebevoorrading. Op ogenblikken dat er teveel aan elektriciteit is kan je deze dan stockeren in het batterijenpack van het voertuig en zo levert de EV een belangrijke bijdrage aan het evenwicht op het elektrische net. Maar het gaat ook om een nieuwe mobiliteit: zelfrijdende wagens, deelwagens, veiliger verkeer en nieuwe vormen van (semi-)openbaar vervoer. Dat triggert bedrijven die vroeger niet met elkaar samenwerkten en zal ervoor zorgen dat de elektrische auto sneller ingang zal vinden.

Een geheim is het natuurlijk ook niet dat elektrisch rijden beter is voor het milieu. Beter dan rijden in conventionele auto’s. Veel mensen die willen meehelpen aan een oplossing voor onze klimaatverandering, maar vaak niet weten niet hoe, kunnen bij een bij elektrische auto terecht die géén CO2 en veel minder fijnstof achterlaat. Zo draag je bij aan een betere wereld voor ons én de komende generaties.

Daarbij is het natuurlijk wel van belang dat je de auto duurzaam oplaadt, op Belgische zon en wind. Waar ook, maar dat doen de mensen meestal thuis of op het bedrijf (publiek laden is eerder een uitzondering). Dat is dan weer het makkelijke aan elektrische auto’s: je ze kunt opladen op de plekken waar de auto toch stilstaat, op de oprit van je woonst of op de bedrijfsparkeerplaats. Omrijden, zoals met een klassieke auto naar het tankstation, hoeft niet en een laadpunt voor eigen gebruik is zo geregeld."

Steeds goedkoper

"Vroeger was elektrisch rijden altijd duur, je kwam niet zo ver en je kon je auto nergens laden. Dat is inmiddels erg veranderd. De batterijen, en dus ook de auto’s, worden steeds voordeliger. Gemiddeld daalt de batterijkost met 7 procent jaar en ook de investeringen van de automerken in hun modellen zullen verdere prijsverlagingen in de hand werken. Als ook de tweedehandsmarkt groeit, is er straks een elektrische auto voor ieders budget. Realistische actieradiussen zijn ook geen uitzondering meer. Met 350 tot 450 kilometer kan je van Brussel naar Parijs rijden zonder onderweg te hoeven laden. En filerijden is eigenlijk comfortabel, zo zonder versnellingsbak.

Toch blijven er nog punten van verbetering over. Zoals de ontginning van de basisgrondstoffen die niet altijd in correcte omstandigheden verloopt. Maar dat is voor de ontginning van aardolie niet anders. Ik pleit daarom voor een fairtrade label voor batterijen. Iets wat voor aardolie nooit is gelukt moet wel kunnen voor batterijgrondstoffen. Gelukkig zijn batterijen recycleerbaar.

Of er nog een weg terug is? Ik denk het niet. Maar waarom ook? Wij gaan liever elektrisch vooruit."

Michel Davidts - e-Mobility Manager Eneco

Lees ook het tegenantwoord van het contra EV-kamp

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken