Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw versturen
Je nieuw paswoord werd je per email toegestuurd.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu
Meer dan 3.000 tests, 6.000 nieuwe wagens en 120.000 tweedehandswagens

En/Of

En/Of

IAA-Autosalon Frankfurt 2017 - ontdek hier het laatste nieuws ...

Autosalon Frankfurt 2017 / 'Ons dna is de uitdaging niet', zegt Jaguar-Land Rover-baas Ralf Speth

Geschreven door op

Overzicht :

Grote salons, grote bonzen. En zo kwam het dat we in Frankfurt op de stand van Jaguar en Land Rover bij CEO Ralf Speth aanschoven, ooit een koele minnaar van elektriciteit, nu fan van de E-Type Concept Zero. Stroom is de trend. Hoe zit dat met de plombkast ten huize Speth?

Sinds jullie persbericht van vorige week denken veel journalisten verkeerdelijk dat elke Jaguar geëlektrificeerd zal zijn vanaf 2019.

Dat zal dus niet het geval zijn. De bedoeling is om tegen dan alle vormen van aandrijving aan te bieden; hybride, plug-inhybride tot volelektrisch. Er zal niet onder elke Jaguar een aandrijvingsbatterij zitten, wel elementen van die elektrificatie. Op zijn minst één.

Mogen we daarin het einde van de verbrandingsmotor lezen?

Neen. Een radicale omschakeling is onmogelijk. Alsof je vrijdag stopt met diesels en benzines en op maandag EV’s uit de fabriek hebt rollen. De wereld rondom ons is ook niet klaar voor dat scenario, noch met zijn infrastructuur of ondersteuning. We blijven dus investeren in betere en aantrekkelijkere verbrandingsmotoren, want ze zullen nog jaren, decennia zelfs, moeten dienstdoen. Doe zelf eens een gok: hoeveel procent van de auto’s zullen volelektrisch zijn in 2025?

Euh... 20%, optimistisch geschat?

Misschien, misschien ook niet. Niemand die het weet. Stel dat je gelijk hebt, dan is er nog die andere 80%, op verbrandingsmotor. En we hebben die nodig, omdat de wereldpopulatie stijgt en mobiliteit overal op onze planeet een basisrecht is, een pilaar die onze maatschappij overeind te houden.

Diesels zitten anders wel in het verdomhoekje, door diezelfde maatschappij daarheen geschopt omwille van verstikte steden die voor een betere luchtkwaliteit ijveren.

Ik denk dat dat een verkeerde beslissing is, een emotionele vooral. Kijk naar de feiten. Diesels stoten nog altijd 30% minder CO2 uit, hun NOx en partikeluitstoot is binnen Euro 6 quasi vergelijkbaar met benzine en als je nog wat dieper graaft dan blijkt de grootte van dieselpartikels zelfs beter voor de mens. Ik ben me ervan bewust dat in grote steden het personenvervoer voor ongeveer 18% verantwoordelijk is voor de luchtpollutie. Moet dan ook dat overgrote restpercentage niet eens worden bekeken?

Niet alle inspanningen kunnen op het conto van de auto terechtkomen. Wat met de 10 grootste vrachtschepen die evenveel vervuilen als het volledige wagenpark ter wereld? Ik wil - echt waar - niemand met de vinger wijzen. Net als elke vader van 2 dochters ben ik gewoon bezorgd over de wereld waarin zij later zullen moeten leven.

Kijk, deze wissel naar een moderne mobiliteit kost ons veel mankracht en middelen en ik wil dus dat de keuze die we daarbij moeten maken ook de juiste is. Als autofabrikant kunnen we duizend-en-één nieuwe paden bewandelen, maar als je alles calculeert moet je elektrisch gaan, goed wetende dat de batterijen nog niet oké zijn en een achilleshiel blijven.

En dan moet je die nieuwe technologie ook nog eens laten rijmen met die zo gekoesterde merkentraditie?

Dat is de uitdaging niet. Met genoeg vermogen en het juiste elektronische systeem kun je dat dna perfect namaken, zowel de sportviteit bij Jaguar als het off-roadluik bij Land Rover. Wel zullen we onze EV's meerdere specificaties meegeven. Wie zich veel in en rond een stad beweegt, kan met drastisch veel minder batterijen rondkomen dan de op vermogen mikkende liefhebber.

Over liefhebbers gesproken. U heeft zelf een E-Type in de garage en vorige week onthulden jullie een elektrische versie, de Concept Zero. Is het een speels ideetje of de kiem van iets concreet?

Beide. Voorlopig willen we er gewoon mee naar de reacties van het publiek peilen.

Heeft u er zelf mee gereden?

O ja. Ik hield ervan. (neemt een denkbeeldig stuur in zijn handen) De prestaties zijn fantastisch, maar je kan er net zo fijn rustig en in alle stilte mee door de stad cruisen. Trouwens, structureel hebben we niks veranderd aan de auto. Hij is dus modulair. Wil je ermee naar een zondagse rally, dan kan je de batterijen en elektromotoren weer inwisselen voor de klassieke motor.

Elektriciteit is er in allerlei vormen. Met de C-X75-concept wekten jullie die op via een microgasturbine. Nog nieuws daarover?

Dat project loopt verder, maar is uitbesteed aan Bladon Jets. We hebben er 30 miljoen euro in gestoken. De turbines zullen eerst stationair, in telecomtorens, worden ingezet. Weet je, die dingen zijn fantastisch, je kan ze vullen met wat je maar wil, en ze zijn bijzonder betrouwbaar zonder dat ze veel onderhoud nodig hebben…

Maar het probleem in auto’s is?

Er is nog werk aan de winkel om de emissies en efficiëntie goed te krijgen. Bovendien maken ze meer dan 100.000 toeren per minuut, wat problematisch is voor de lagers. Dat probleem hebben we ondertussen gekraakt. Het zit op de goede weg.

Vorig jaar heb je de groep door de kaap van 600.000 verkochte voertuigen geduwd. Op naar de 700.000?

Ach, ik ben niet bezig met zulke cijfers. Dat moet je hier aan Bob vragen (Grace, Europees Directeur JLR die mee aan tafel zit, nvdr.) Markten gaan op en neer. Ik zeg je wel dit: tuurlijk wil ik meer wagens verkopen, maar hoger volume draaien met goedkopere modellen interesseert me niet. Dat spelletje spelen we niet bij Jaguar en Land Rover. Ja, we vechten - dat is nu eenmaal de aard van deze sector - maar niet voor het allerlaatste modelletje. Onze groei moet duurzaam zijn. En ja, ik begrijp dat dat raar kan klinken.

In dit artikel : Jaguar , Land Rover

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken