Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Autosalon Frankfurt 2019 / Ons notaboekje van het Autosalon van Frankfurt 2019

AutoWereld was aanwezig op de opening van het autosalon van Frankfurt. Pen en papier in de aanslag, want op zo’n beurs vallen altijd tonnen nieuwtjes en roddels te rapen. Hier schudden we ons notaboekje leeg.

Overzicht :

  • Bijna meer katten dan auto’s in Frankfurt, zowat de helft van de autoindustrie stuurde immers zijn viervoeter naar wat nochtans geldt als een van de belangrijkste autosalons ter wereld. Waaronder titanen als Renault, Toyota, FCA of PSA, maar net zo goed Nissan, Mazda, Tesla, Volvo, en nog een dozijn andere fabrikanten. Kia schrapte zelfs pas luttele weken voor de start zijn volledige stand. De sector is zwaar aan het besparen en daarbij staat zelfs de altijd zo evidente aanwezigheid op de IAA ter discussie.

  • Vulden een deel van de vrijgekomen ruimte gretig op: de Chinezen, waaronder Byton, Hongqi en Wey. Met indrukwekkend elektrisch en van reusachtige boordschermen voorzien spul.
  • Zware veiligheidsmaatregelen aan de toegangspoorten, met een bagagecontrole voor elke bezoeker. Ook in autoland Duitsland zijn er immers lui die niets van vierwielers moeten hebben, zoals de activistische groepering ‘Sand im Getriebe’ (‘zand in de versnellingsbak’), die er zelfs mee gedreigd had Volkswagens persconferentie te komen verstoren en eventueel zelfs auto’s tot moes te kloppen. Greenpeace is al enige jaren vaste klant aan de poorten van de IAA, dit jaar hadden ze een pick-up bij met aan de uitlaat een reusachtige zwarte ballon met CO2-opschriften.
  • Op de beursvloer zelf stonden nochtans behoorlijk wat milieuvriendelijke auto’s, niet langer de loze beloften van enkele jaren terug, maar echte productieversies. Zoals de VW ID3, Porsche Taycan, Honda e en Opel Corsa-E. Mercedes toonde dan weer een glimps van de aankomende elektrische S-Klasse.
  • Ook afwezig: Ferrari, voor het grote publiek toch nog altijd een van de absolute magneten van een autosalon. Ook naar Tokyo en Los Angeles gaan de Italianen niet meer. Te duur voor te weinig standruimte, zo luidt het vanuit Maranello.
  • BMW, dat enkele jaren terug nog een volledige hal opeiste en er een zwevend circuit in bouwde, trok zich ditmaal terug in een bescheiden hoekje, met een naar verluidt met tweederde ingesnoeid budget. Er was wellicht zelfs bespaard op vijzen, want tijdens de eerste dag klapten ook nog eens enkele panelen van de stand in elkaar, gelukkig zonder grote gevolgen.
  • Mercedes was de enige die nog écht ouderwets groots uitpakte, in de machtige Festhalle. Een beursstand met opvallend weinig auto’s, maar wel allerlei blitse hoekjes, volledig ontworpen om zoveel mogelijk ‘Instagram-momenten’ te genereren. Reclame in de 21ste

  • Wat dan te doen met al die vrijgekomen ruimte? Opvullen met oud ijzer. Geeneens een netjes gecureerde tentoonstelling, handelaars in klassiekers en andere neringdoeners kregen een volledig paleis ter beschikking om hun waar aan te prijzen, à la Techno Classica.
  • De traditionele ‘VW Group Night’ aan de vooravond van de persdag vond ditmaal plaats op de stand van het merk, in de plaats van een externe lokatie. En stond quasi helemaal in het teken van de ID3, tot lichte ergernis van de andere merken van Europa’s grootste autobouwer. Volkswagen toonde er ook zijn vernieuwde logo, waarmee het de periode van het onverkwikkelijke dieselschandaal definitief achter zich wil laten.

  • Aan de vader van de hedendaagse VW-groep, de pas overleden Ferdinand Piëch, werd geen aandacht besteed. Daags nadien werd er tijdens Audi’s persconferentie wel even stilgestaan bij de legendarische Oostenrijker, zonder wiens invloed Audi vandaag misschien maar net zo gewoontjes zou gebleven zijn als pakweg Opel. Lamborghini gaf zijn Sián dan weer een ‘FKP 37’-achtervoegsel, naar: Ferdinand Karl Piëch, geboren in 1937.

  • Bij Audi kwamen we ook te weten dan de RS 4 van de volgende generatie - al zal dat pas voor over een paar jaar zijn - een plug-in hybride wordt. Geen echte verrassing, de verstrengende CO2-normen van de EU dwingen de fabrikanten immers om hun benzinezwelgers te elektrificeren, anders is het simpelweg onmogelijk ze te blijven aanbieden. Eerder al liet AMG weten dat in de toekomst elk model aan de stekker moet.
  • Ook aan de stekker: de volgende Jaguar XJ, die een EV wordt. De Engelsen toonden tijdens hun persconferentie al een voorsmaakje in de vorm van een achterlichtblok.
  • Renault heeft geen publieke stand in Frankfurt, grote baas Thierry Bolloré was er wel. En die liet dan weer weten dat de Fransen binnen de 5 jaar een elektrische auto van minder dan 10.000 euro gaan aanbieden.
  • Ook aanwezig: Liverpool-trainer Jürgen Klopp. Opels merkambassadeur trok er het doek van de nieuwe Corsa. Nog een merkambassadeur, maar dan van Land Rover, is Tom Waes. Hij kwam dan ook voor de Defender, de auto die de meeste aandacht naar zich toe zoog tijdens deze IAA-editie.

  • Hét onderliggende thema van de hedendaagse autoindustrie is hoe geld te verdienen aan elektrische en hybride auto’s, met die dure batterijen aan boord. Het antwoord is: besparen op andere domeinen. Zoals de koetswerkbouw, en da’s waarom de ID3 van VW zijn naakte carrosserie deelt met zijn Spaanse neef, de Seat El-Born. Of zoals: niet meer naar autosalons gaan, zoals dus ongeveer de helft van de sector deed in dit geval.
  • Volgende keer beter? We betwijfelen het.

Zie ook: ons overzicht van alle nieuwigheden (A-Z)

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken