Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Autosalon Tokio / AutoWereld naar Tokyo Motor Show 2019: wat hebben we geleerd?

De internationale autosalons in Europa (Parijs, Frankfurt en zelfs Genève) hebben het moeilijk, maar viel er eigenlijk wel nog wat plezier te beleven op dat van Tokio? AutoWereld was alweer van de partij.

Overzicht :

Die Tokyo Motor Show wordt, net als onder meer Parijs en Frankfurt, slechts om de twee jaar georganiseerd. Veertien edities hebben we er ondertussen al opzitten, waarmee je meteen ook weet dat we sinds ons grote Tokio-debuut (in 1991 dus) toch wel al een dagje ouder zijn geworden. Veel meer dan een dagje zelfs, maar dat “thema” doet hier verder natuurlijk niet ter zake.

Weg zijn de files

Bij elk bezoek aan ’s werelds grootste stad (met de voorsteden erbij telt Tokio zo’n 34 miljoen inwoners!) verbazen we ons nog een beetje meer – in positieve zin, welteverstaan – over de levenskwaliteit én het vlotte verkeer. Werd de metropool twee decennia geleden nog vaak geplaagd door een verschrikkelijke smog én monsterfiles van ’s morgens heel vroeg tot een stuk in de nacht, dan moet het nu al heel fout lopen wil je je nog ergens vastrijden.

Het resultaat van een verkeers- en mobiliteitsbeleid dat verplichte leerstof zou moeten zijn voor het groepje zelfverklaarde experts die voor Brussel het ene gekke plan na het andere bedenken. Maar we wijken alweer af.

’s Werelds beste openbaar vervoer

Japan heeft op het juiste moment wél (nog) geïnvesteerd in een indrukwekkend wegennet rond én ook in zijn steden, bedacht een uitgekiend systeem van verkeersbegeleiding (met lichten die continu worden aangepast aan de verkeersstromen en meer van dat soort slimme ideeën) én bouwde bovenal een geweldig openbaar vervoer uit, misschien wel het beste ter wereld. Een stipte trein betekent hier dat hij op de voorziene… seconde vertrekt, vertragingen in Tokio zijn haast even zeldzaam als een olifant op lijn 1 van de Brusselse metro.

Alles is er ook even proper, gebruiksvriendelijk en veilig, met dank ook aan wat allicht – en alweer – zowat ’s werelds meest gedisciplineerde volk is. Weet je dat metro- en treinstations hier zelfs geen elektrische poortjes hebben, zwartrijders zijn er dan ook nog zeldzamer dan die – juist ja – olifant in Brussel.

Eigen auto’s eerst

Het is van datzelfde openbaar vervoer, metro plus trein, dat we gebruik maakten om van ons hotel in hartje stad naar het autosalon te reizen. Vroeger zou het zonder lokale begeleiding nooit gelukt zijn, ondertussen krijg je alle belangrijke info in de stations ook in het Engels mee en bestaan er gebruiksvriendelijke apps om je verder wegwijs te maken.

Het salon zelf heeft in de loop der jaren ook wel een grote evolutie doorgemaakt, eventjes was het zelfs in zijn voortbestaan bedreigd. Grote premières van Europese of Amerikaanse autobouwers zijn er allang niet meer, dit jaar waren alleen Mercedes (met dochter Smart), Renault (plus Alpine) en het ter plekke blijkbaar wel wat fans tellende Alpina als enige niet-Japanse merken van de partij. Ook geen Koreanen en geen Chinezen, die komen er niet aan de bak.

Nieuwe stijl

Geen afwezigen echter onder de lokale constructeurs, al leek de sfeer op de openingsdagen voor pers en genodigden toch wel net wat ernstiger dan tijdens vorige edities. Gekke concepts vielen er naar goede – ja, waarom ook niet? – gewoonte weer te ontdekken bij Suzuki en het niet meer in Europa actieve Daihatsu, elders waren de boodschappen toch van een iets andere aard.

Met nog wat functionelere Kei Cars, dat zijn die tegelijk heel korte en heel hoge autootjes die in Japan van fiscale en nog wat andere voordelen genieten. En met vooral nog meer richting autonoom rijden wijzende veiligheidssystemen én natuurlijk ook nog veel meer batterijen. Japans en ook nog altijd ’s werelds grootste merk Toyota ging er zelfs zover zichzelf geen autoverkoper meer te noemen, maar een “handelaar in mobiliteit”.

Op waterstof

Overbodig te zeggen dat quasi niets dat op wielen staat er nog gebruikt maakt van klassieke verbrandingsmotoren, zo beleefde op de Tokyo Motor Show onder meer de tweede generatie van de door een brandstofcel en dus waterstof aangedreven Mirai zijn wereldpremière. Van de eerste zijn er zo’n 10.000 stuks verkocht (waarvan slechts een handvol in België…), voor de tweede wordt gemikt op 30.000 exemplaren per jaar.

Van dochtermerk en hybride specialist Lexus, dat zijn 30ste verjaardag vierde met de schitterende LF-30 Concept, kwam het goede voornemen de volgende jaren ook volledig elektrisch aangedreven wagens in het gamma te zullen opnemen. Met inbegrip van brandstofcelauto’s, technologie die mede dankzij allerlei samenwerkingsakkoorden tussen voor de rest nog steeds hevig met elkaar concurrerende constructeurs (uit alle hoeken van de wereld) stilaan wel aan een doorbraak toe lijkt te zijn.

Met gasturbine

Mitsubishi bewandelde in Tokio nog een andere piste. Het leuke buggy-koetswerk van de Mi-Tech was er vooral om de aandacht te trekken, belangrijker en interessanter is de technologie die eronder steekt. De concept is nog altijd een plug-inhybride, maar anders dan bij de Outlander PHEV maakt hij geen gebruik meer van een klassieke verbrandingsmotor. Wel van een minder milieubelastende en als generator (voor het opladen van de batterijen) opererende gasturbine die met diverse brandstoffen zou kunnen functioneren. Waaronder zelfs alcohol.

Waarnaast de wel al helemaal productierijpe Mazda MX-30 dus haast een “gewone” auto lijkt te zijn. Het is de eerste elektrische vierwieler van het merk uit Hiroshima, die loop 2020 (maar je kan hem al bestellen) voor een kleine 35.000 euro ook in België te koop zal worden aangeboden. Met geen al te grote – lees zware en dure – batterij en dus ook een eerder beperkt rijbereik, maar wel het soort rijplezier dat het gebruik van de letters MX in de voornaam moet verantwoorden.

De grote overgang

Bij Nissan hebben ze al een pak meer ervaring met elektrische auto’s, de Leaf geldt zelfs als een van de pioniers van dat soort aandrijving. In Tokio staat de mooie Ariya te blinken, een crossover die het aanbod emissieloze auto’s van het merk binnenkort nog wat groter moet maken.

Eén bedenking toch, terwijl we op de terugreis naar Brussel ook nog opvangen dat de fiscale stimuli voor elektrische auto’s in België binnenkort al zouden worden afgeschaft. Ook in Tokio hebben we toch nog niet veel van dat soort auto’s zien rijden. Wel veel hybride Toyota’s, maar geen enkele – of hebben we slecht gekeken? – elektrische Leaf. De grote overgang, het wordt zowat overal nog een moeilijk verhaal.

Stilte a.u.b.

Maar nog een leuke om af te sluiten. In drie dagen Tokio en anderhalve dag Kyoto, een Japans dorpje met slechts 1,5 miljoen inwoners, hebben we één keer een auto horen claxonneren. Ach, wellicht per ongeluk op de “toeter” geduwd… Japanners, het zijn echt heel fijne mensen.

 

 

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken