Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Autosport diverse / AutoWereld in ’s werelds snelste taxi: de Audi E-Tron Vision Gran Turismo

AutoWereld was in Berlijn voor de Formule E. En daar waren we ook even passagier in de 815 pk sterke en dan ook razendsnelle Audi E-Tron Vision Gran Turismo.

Overzicht :

De vraag was echt niet moeilijk, maar niemand in de vip-lounge van Audi leek het antwoord te kennen. Of toch niet zo snel als ik. Hoeveel verschillende piloten dit seizoen al een Formule E-race hebben gewonnen, voor de in de namiddag nog te rijden ePrix van Berlijn dus?

Veel winnaars

Het zijn er acht voor negen races, alleen regerend kampioen Jean-Eric Vergne slaagde er twee weken eerder in Monaco immers in om een twee seizoenszege aan zijn palmares toe te voegen. Wat Audi-piloot Lucas di Grassi later die dag ook in Berlijn zou doen, maar dat was toen natuurlijk nog niet te voorspellen.

Ik roep, zonder echt van mijn laptop op te kijken, het correcte antwoord en wordt meteen door een enthousiaste Audi-dame op het podium geroepen. Eve Sheer heet de blonde schoonheid, ze is de vrouw van racepiloot Frank Stipler en onderhoudt al jaren de gasten van het merk met de vier ringen op autoraces allerhande. Ook af en toe in Francorchamps, trouwens.

Wat heb ik gewonnen?

Het is pas als ik naast haar sta dat ik besef dan ik met mijn antwoord ook iets heb gewonnen. Twee rondjes als passagier in de Audi E-Tron Vision GT of voluit Gran Turismo, dat is een voor PlayStation 4 bedachte maar dan ook meteen – nu ja, in zo’n elf maanden tijd – “in het echt” gebouwde concept met bijzonder spectaculaire looks en een volledig elektrische aandrijving.

Anders dan bij de meeste concepts, is deze door de succesvolle en – voor de kenners – dus ook behoorlijk legendarische 90 Quattro IMSA GTO-racewagen uit 1989 (ook qua kleuren) geïnspireerde coupé wel degelijk gemaakt om te rijden. En hoe! De auto heeft drie elektrische motoren, twee achter- en eentje vooraan. Ze zijn elk goed voor 200 kW, want het totale vermogen op 815 pk brengt.

Vip-taxi

Omwille van de onvermijdelijk zware batterijen weegt de auto wel 1.450 kilo, maar een verhouding van 1,78 kilo per pk blijft toch wel behoorlijk spectaculair. Het volstaat in elk geval voor een spurt naar 100 km/u in slechts 2,5 seconden. En voor best ook wel geweldige sensaties.

Audi gebruikt de auto al een tijdje als een soort vip-taxi die in het voorprogramma van de Europese Formule E-races wat sterren op een circuitritje trakteert. Als passagier natuurlijk, alleen een ervaren racepiloot mag het ding besturen. In Berlijn is dat Rahel Frey, de Zwitserse dame reed onder meer Formule 3 en DTM en kan echt wel aan een autostuur draaien.

Net echt

Ik moet een racepak en een helm aan en mag in het spoor van ene Andreas Bourani zowat de helft van de fanzone rond het Berlijnse circuit doorkruisen. De Duitser van Egyptische afkomst blijkt hier een heel populaire zanger te zijn, zodanig populair dat hij zijn gezicht verstopt onder de zwarte Audi-balaclava (voor de leken, dat is een racemuts die je onder de helm draagt).

Kwestie van niet om de haverklap door fans te worden aangeklampt, wellicht. Ik heb van dat soort roem (voorlopig?) nog geen last, het is wel grappig om mensen te zien kijken naar mijn Audi-racepak, zich afvragend welke piloot ik zou kunnen zijn. Helaas, die kinderdroom heb ik allang opgeborgen. De nadien nog op een podium verwachte zanger heeft natuurlijk voorrang, ik ben na zijn twee rondjes als tweede gastpassagier aan de beurt.

Te groot

De Audi mag dan wel twee deuren hebben, het is geen sinecure om me met mijn 1,9 meter (plus helm) in de auto te wringen. De stevige structuur heeft ook langs de passagierskant een brede en vrij hoge drempel en de stoel staat laag en ver naar achter. Maar elegant of (vermoedelijk) niet, het lukt uiteindelijk wel. Waarna ik stevig word ingesnoerd met een zespuntsgordel.

Pas dan besef ik dat het wel degelijk de bedoeling is om eventjes heel hard te gaan. Of de auto inderdaad 815 pk sterk is? Geen idee. Maar het ding accelereert wel onwaarschijnlijk snel en Rahel gooit hem door de bochten alsof het een echte racewagen is. De Audi lijkt aan het beton van het Formule E-gelegenheidscircuit op de voormalige Berlijnse luchthaven te kleven, het remmen is trouwens haast even spectaculair als het weer wegspurten. De belevenis is echt wel geweldig… en helaas ook veel te snel voorbij.

Extra rondje

Al krijgen ik wel nog een extra rondje cadeau. De eerste twee gaan we heel hard, de derde dient om de volgens de boordcomputer al wat te warm geworden remschijven af te koelen. Nog een handje aan Rahel geven, haar bedanken voor de leuke ervaring, weer uit de auto klauteren en het feestje is al afgelopen. Wie een handtekening wil, moet maar even roepen.

Nog meer over de (echte) Formule E in ons interview met Audi-teamchef Allan McNish.

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken