Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Autosport diverse / Elektrische Formule E raast straks door hartje Parijs

Op zaterdag 23 april wordt in het centrum van Parijs een Formule… E-race gereden. Met elektrische racewagens!

Overzicht :

Een koers in de straten van Parijs, dan denk je allicht meteen aan de traditionele slotetappe van de Tour de France. Of aan dat “300 km/u door Parijs”-stripalbum van Michel Vaillant. Dat verscheen in 1983 en leek toen complete fictie, maar zaterdag wordt het dus toch een beetje realiteit. Niet dat die Formule E-wagens er 300 km/u zullen halen, maar het gaat hier wel degelijk om echte autosport met echte en dus behoorlijk snelle racewagens.

Grote namen

De wedstrijden worden zowat allemaal op stratencircuits betwist, die laten zich immers ook het best verzoenen met het racen zonder verbrandingsmotor. Toen er op 13 september 2014 een allereerste keer werd gekoerst in China, was het sceptisisme nog groot. Maar ondertussen is de Formule E al aan zijn tweede seizoen toe en twijfelt er eigenlijk niemand nog aan de levensbaarheid van de discipline. Beter nog, er doen al verschillende grote automerken en ook heel wat bekende piloten mee.

Zoals het voetbal

Anders dan zowat alle andere autosportkwampioenschappen, loopt zo’n Formule E-seizoen over twee jaar. Het is te zeggen, het begint in de herfst en eindigt de volgende zomer. Een beetje zoals de meeste nationale voetbalcompetities, dus. De race in Parijs op 23 april is dan ook al de zevende van de kalender 2015-2016, daarna volgen nog wedstrijden in Berlijn, Moskou en (een dubbele) in London.

Met AutoWereld

Bij de teams ook twee Franse constructeurs, met Renault e.Dams en het evengoed een thuiswedstrijd rijdende DS Virgin Racing met de piloten Sam Bird en Jean-Eric Vergne (ex-Formule 1 bij Toro Rosso). AutoWereld zal er volgende zaterdag ook bij zijn, samen met de winnaars van de lezerswedstrijd die we met het DS-team hebben georganiseerd. En die we later op het seizoen trouwens nog eens gaan overdoen voor Moskou en Londen. We zullen in de Franse lichtstad dan ook vooral moeten supporteren voor Bird en Vergne, onze bij het Amerikaanse Dragon rijdende Jérôme d’Ambrosio mag natuurljk gerust de derde plaats op het podium pakken!

D’Ambrosio

Parijs was er tijdens het eerste Formule E-seizoen nog niet bij, dus wordt een ontdekking voor alle teams en piloten. De piste lijkt vrij smal en inhalen zal er niet makkelijk zijn. DS won eerder dit jaar al één keer, met Sam Bird in Buenos Aires. De Brit staat voorlopig derde in het kampioenschap, achter Lucas di Grassi (ABT Schaeffler Audi Sport) en Sébastien Buemi (Renault e-Dams). d’Ambrosio (Dragon Racing), die dit seizoen al won in Mexico, staat op de vierde plaats. Opmerkelijk: met uitzondering van Bird, zijn dat allemaal piloten met Formule 1-ervaring. Bij de teams leidt Renault e.Dams (foto onder).

Twee auto’s

In totaal zijn er 18 rijders en… 36 wagens. Waarmee we meteen het allicht meest verrassende aspect van de Formule E hebben aangestipt: midden in de race wordt er van wagen gewisseld. Simpelweg omdat ze met één auto in de zo’n 50 minuten durende wedstrijd nooit de aankomst zouden halen. Ja, elektrische auto’s hebben een beperkt rijbereik…

Wat je nog moet weten

  • Vermogen: 200 kW tijdens de oefenritten, 170 kW tijdens de race.
  • Start: Vanuit stilstand.
  • Fanboost: De fans mogen tot 7 minuten na de start van de race via sociale media stemmen op hun favoriete piloten, de drie populairste krijgen in hun tweede auto een boost van 100 kilojoule om een inhaalmanoeuvre te vergemakkelijken.
  • Teams: Er zijn negen teams met elk twee piloten.
  • Punten: Net als in de Formule 1 en nog tal van andere autosportdisciplines, met 25 punten voor de winnaar, 18 voor de tweede, 15 voor de derde tot (via 12, 10, 8, 6, 4 en 2) eentje voor de tiende.

 

In dit artikel : DS

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken