Best wel spannend, zo'n Formule E-race met 100% elektrische auto's. Strijden tot de laatste meters van de laatste ronde, zo zien we het graag.
De overwinning in de allereerste Formule E-race in Rome, op amper enkele kilometers van het historische hart van de Italiaanse stad én voor volledig uitverkochte tribunes, was voor de Brit Sam Bird met een auto van DS-Virgin Racing. Die haalde het na 50 minuten racen in een uitermate spannende eindsprint van Lucas di Grassi (Audi Sport Abt) en halve Belg Andre Lotterer (Techeetah).
"Platte" batterij
De grootste pechvogels in Rome waren Felix Rosenqvist (Mahindra Racing), die het grootste deel van de race aan de leiding lag, en Mitch Evans (Panasonic Jaguar Racing), die ook een tijdje in de running voor de zege leek.
De eerste mocht zijn auto in het tweede wedstrijddeel aan de kant zetten toen hij bij een lichtje tik tegen de muur een wiel beschadigde, de tweede had op het einde niet meer voldoende jus in zijn batterijen om zijn podiumplaats te verdedigen. Evans viel in de laatste ronde nog terug naar de negende plaats, onze Belg Jérôme d'Ambrioso (Dragon Racing) klom na een slimme race op van de laatste naar een knappe zevende stek (foto hieronder).
Zonder Ferrari-vlaggen
Of het Italiaanse publiek, gewoon om met Ferrari-vlaggen te zwaaien, zich in Rome liet overtuigen door het spektakel van de Formule E? We vermoeden van wel. Op de vreemde klank van de auto's (gezoem in plaats van gebrom) na, allicht wel. Er viel in elk geval veel meer te beleven dan in de gemiddelde Formule 1-race. En dat in een wedstrijdje dat dus nog geen uur duurt. Meer - veel meer zelfs - over de Formule E in de volgende AutoWereld van 27 april, met een verhaal vanuit de coulissen van het Jaguar-team.