Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Autosalon Brussel 2019 - alle nieuwigheden

Autosport diverse / AutoWereld naar de Formule E in Rome: babbel met Sam Dejonghe

AutoWereld probeert de elektrische Formule E nog eens, tijdens de E-Prix van Rome. Waar we ook even praten met de Belgische Mahindra-testrijder Sam Dejonghe.

Overzicht :

Sam Dejonghe (26) rijdt nog geen races, maar levert wel een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van de auto's van het Indische Mahindra Racing, waar de verrassend snelle Felix Rosenqvist en voormalig F1-rijder Nick Heidfeld als piloten aan de slag zijn. Vooral op de simulator, maar hij kon de "echte" auto ook al even testen tijdens een rookie-dag in Marrakesh.

Of hij zich bij de start van zijn autosportcarrière, die hem onder meer al in de Formule 3 en de TCR bracht, kon voorstellen dat hij ooit in die elektrische Formule E zou terechtkomen.

Nee, natuurlijk niet. Er was toen zelfs nog geen Formule E. Maar voor mij is racen vooral eenzitters, dat is toch de meest pure vorm van autosport. Dat ik nu deel mag uitmaken van deze internationaal heel snel aan belang winnende discipline, zie ik dan ook als een geweldige ervaring.

Wat is je precieze taak bij Mahindra?

Ik ben officieel test- en ontwikkelingsrijder, werk dat ik vooral op de simulator doe. Wat best wel een hele opdracht is, want de auto's worden nog continue verbeterd. De afstelling van het chassis, de transmissie, de remmen... Ik probeer de piloten ook te helpen, bijvoorbeeld door het circuit te verkennen, mee de ideale racelijn te vinden, hen daar feedback over te geven. Een beetje de taak van een spotter, dus.

En rijden met de racewagen, zit dat er ook nog in?

Die eerste kennismaking in Marokko duurde helaas maar één dag. Maar alle teams mogen binnenkort 15 dagen testen met de Gen 2-auto voor volgend seizoen, tussen begin april en eind juni. Dat zal allicht gebeuren in Calafat, een circuit in de buurt van Barcelona. Het is de bedoeling dat ik daar zelf ook twee of drie dagen van voor mijn rekening neem.

En als een van de twee Mahindra-piloten net voor een race plots griep krijgt, mag je dan inspringen?

(lacht) Daar kan ik nog niet meteen positief op antwoorden. Het is niet totaal onmogelijk, ze waren bij Mahindra wel tevreden over mijn niveau op de rookie-testdag. Ik denk dat ik daar wel heb laten zien dat ik er klaar voor ben.

Ooit een vaste plaats als rijder, is dat haalbaar?

Wie weet. Evident is het natuurlijk niet, mijn nationaliteit als Belg helpt wellicht ook niet echt in zo'n internationale discipline. En er zijn wel meer piloten die op een plaatsje azen, zelfs Felipe Masse (ex-Formule 1) stond hier daarnet met de eigenaar van ons team te praten. Maar dromen mag natuurlijk altijd.

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken