Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Titels en records / De recordjacht van Volkswagen en Romain Dumas, van Goodwood naar China

Romain Dumas en de Volkswagen ID.R blijven snelheidsrecords verbeteren. Na Pikes Peak en de Nordschleife moest het voorbije weekend ook dat van Goodwood eraan geloven.

Overzicht :

Het is een ontspannen Dumas waar we zondagavond mee aan tafel schuiven in een leuk en vooral heel typisch Brits restaurantje op het platteland. Het Festival of Speed, dit jaar alweer goed voor zo’n 180.000 bezoekers, heeft enkele uren geleden de spreekwoordelijke deuren gesloten en de Fransman mag nog even nagenieten van zijn nieuw record én de overwinning in de afsluitende shootout. Zij het met alleen water, de piloot is zich alweer aan het voorbereiden op de 24 uur van Spa (het laatste weekend van juli) en moet hoe dan ook nog de rest van het raceseizoen scherp blijven staan.

Kleinere batterij

Dumas verbeterde het 20 jaar oude record op de beroemde heuvel van Goodwood vrijdagnamiddag al een eerste keer, zaterdagavond ging hij nog wat sneller. Was hij sinds vorig jaar al houder van het record voor elektrische auto’s, dan klopte hij dit jaar ook de tijd die Nick Heidfeld in 1999 met de McLaren MP4-13 vestigde. Een Formule 1 met een 780 pk sterke V10 van Mercedes, was dat.

De 680 pk sterke Volkswagen ID.R in Goodwood was op wat aanpassingen na nog altijd dezelfde machine als vorig jaar op Pikes Peak en enkele weken geleden op de Nordschleife. In vergelijking met de daar gebruikte auto stak er wel een kleinere batterij in, wat het gewicht (piloot inbegrepen) onder de 1.000 kilo kreeg. Hij had ook geen DRS of Drag Reduction System meer, want daar ben je in Goodwood toch niets mee.

Voor eeuwig?

De ID.R raakte boven in 39 seconden en 9 tienden, zijnde 1,7 seconden vlugger dan Heidfeld 20 jaar geleden. En het is helemaal niet zeker dat er ooit nog iemand beter doet. Goodwood is geen echt circuit, het publiek wordt enkel door wat balen stro van de voorbijrazende auto’s gescheiden en er worden dus best geen al te grote risico’s meer genomen. Vandaar ook dat er op de slechts 1,86 kilometer lange piste eigenlijk al jaren geen officiële tijden meer worden geregistreerd voor moderne F1-wagens.

Of het daarom een makkie was voor Dumas, dat nieuwe Goodwood-record? “Toch niet. De heuvelklim hier is echt wel een uitdaging. Precies omdat de afstand zo kort is, kun je je absoluut niet veroorloven om ook maar het kleinste foutje te maken. Voor de grote tribunes zijn er enkele bochten waar je in het gras terechtkomt als je te snel gaat. Maar boven, in de laatste honderden meters, is er naast de baan geen enkele vrije ruimte meer. En je ziet daar ook niet wat er achter de bochten komt. Daar mag het dus echt niet fout gaan. Nogal wat auto’s crashen daar dan ook.”

Verrassend makkelijk

Hoe bereid je jezelf en de auto dan voor op zo’n recordpoging? "De afstelling van de wagen moet perfect zijn. Wat ook al geen sinecure is, want je kan hier op voorhand dus niet even komen testen. Ja, ik ben toch best wel trots dat ik erin slaagde het algemene record op mijn naam te zetten.”

Of het evenveel waard is als wat hij vorig jaar met dezelfde elektrische ID.R op de legendarische Pikes Peak-heuvelklim in het Amerikaanse Colorado realiseerde? Of als zijn elektrische record op de aartsmoeilijke Duitse Nordschleife? “Nee, je kan Goodwood daar natuurlijk niet mee vergelijken. Zeker niet met Pikes Peak. Daar krijg je echt maar één poging. En daar speelt het weer en dus het geluk een enorme rol. Hier in Engeland mochten we het verschillende keren proberen. Ik moet toegeven dat we zelfs wel enigszins verrast waren dat we het record vrijdagmiddag al verbeterden.”

99 Chinese bochten

Ondertussen staat er voor de sympathieke Fransman alweer een andere en toch weer veel grotere uitdaging op het programma. In september wil Volkswagen met de ID.R en natuurlijk opnieuw Dumas een snelheidsrecord vestigen op de naar verluidt sprookjesachtig mooie Tianmen Shan Big Gate Road in China (foto hieronder), een elf kilometer lange, 99 bochten tellende en 1,2 kilometer hoogteverschil overwinnende bergroute.

Daar zijn nog nooit officiële races gereden en dient er dus eigenlijk ook geen tijd te worden verbeterd, maar de Duitse constructeur wil er toch wel indruk maken. Het immense Aziatische land is een heel belangrijke markt, vandaar.

Virtuele competitie

“Ik weet echt nog niet wat ons daar te wachten staat”, zegt Dumas. “Ik ben er ook nog nooit geweest, ik ken de weg alleen van foto’s en enkele video’s. De beklimming telt enorm veel bochten, is op sommige plaatsen heel smal en het asfalt zou er ook niet altijd echt vlak zijn.”

Wat hij er dan te bewijzen heeft? “De weg is niet open voor particulier verkeer, maar Volkswagen gaat in China vooraf wel een virtuele competitie organiseren. Spelers kunnen hun eigen tijd laten registreren, het is de bedoeling dat ik die dan in september zal verbeteren. Of dat toch mag proberen.” Iemand die er nog aan twijfelt of dat zal lukken?

 

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken