Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Autosport / M-Sport introduceert de Ford Puma Hybrid Rally1

Geschreven door Frédéric Kevers op 17-01-2022

Na Hyundai en Toyota heeft ook M-Sport zijn hybride Rally1-wagen voor 2022 Wereldkampioenschap Rally voorgesteld. Die baseert zich niet langer op de Fiesta, maar op de Ford Puma ST.

Wie van de drie, dat is ook in 2022 de vraag in het Wereldkampioenschap Rally (WRC). De afgelopen seizoenen werden gedomineerd door Toyota Gazoo Racing, met drie opeenvolgende titels als resultaat. Maar Hyundai was er een aantal keer erg dicht bij, met verschillende vicetitels voor onze landgenoot Thierry Neuville. Als derde hond speelde Ford de rol van scherprechter.

De spelers zijn dezelfde gebleven, maar ze beschikken wel over nieuw wapentuig. Hyundai rekent op de nieuwe i20 N en Toyota op de nieuwe GR Yaris, maar bij M-Sport gaan ze voor een compleet nieuw model. De Fiesta wordt immers vervangen door de Ford Puma.

WRC 2022: Ford Puma Rally1 Hybrid

De legende

Dat lijkt een vreemde combinatie, een SUV die gaat rallyrijden. Tot je de in paarse Red Bull-kleuren gestoken Rally1-machine ziet: want die oogt echt geweldig. Het is overigens niet de eerste keer: denk maar aan de Mini Countryman WRC waarmee Prodrive destijds kwam aanzetten.

M-Sport zet drie wagens in: voor Adrien Fourmeaux/Alexandre Coria, voor Craig Breen/Paul Nagle en voor Fergus Greensmith/Jonas Andersson. Maar ook negenvoudig WRC-kampioen Sébastien Loeb zal enkele rally's beslechten met de nieuwe Ford Puma Rally1.

WRC 2022: Ford Puma Rally1 Hybrid

Hybride rallykracht

Net zoals zijn rivalen rekent de nieuwe Ford Puma ST Rally1 op een hybride aandrijfgeheel waarbij de 1,6-liter turbobenzine die het WRC sinds 2017 gebruikt, wordt gekoppeld aan een gestandaardiseerde elektromodule die een elektromotor van 136 pk combineert met een batterijpakket van 3,9 kWh.

Het duurt ongeveer 25 minuten om het gestandaardiseerde accupakket volledig op te laden. De batterijen zorgen niet voor een constante ondersteuning van de verbrandingsmotor, die vanaf 2022 op fossielvrije brandstoffen draait, maar geven een kortstondige boost tussen twee bochten. Het systeemvermogen mag niet krachtiger worden dan 500 pk, om Groep B-toestanden te vermijden. 

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten