Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Autosport / Porsche 919 Hybrid rondt Spa-Francorchamps sneller dan F1

Porsche heeft het rondecord van Spa-Francorchamps scherper gezet. De door Neel Jani bestuurde 919 Hybrid Evo ging sneller dan de Mercedes W07 Hybrid, waarmee F1-wereldkampioen Lewis Hamilton vorig jaar naar de pole reed.

Overzicht :

Wat als je het potentieel van een hybride LMP1-machine volledig zou kunnen exploiteren? Voor ons een interessante discussie aan de toog, voor Porsche een uitdaging. Op basis van de 919 Hybrid die de jongste edities van de 24 Uur van Le Mans winnend afsloot, ontwikkelden ze een Evo-versie. Op maandag 9 april trokken ze ermee naar het circuit van Spa-Francorchamps om eens te zien tot wat zo'n van beperkende regelgeving bevrijde sportprototype allemaal in staat zou zijn.

En die Porsche 919 Hybrid Evo maakte indruk. Neel Jani reed een rondetijd van 1.41,770 op de tabellen, niet alleen 12 seconden sneller dan de LMP1-pole van vorig jaar, maar ook 0,782 seconden sneller dan wat Lewis Hamilton vorig jaar klaarspeelde tijdens de kwalificatiesessie voor de Grote Prijs van België. Deze LMP1-racer is dus sneller dan de huidige generatie F1-wagens. Toch op Spa-Francorchamps.

2018 Porsche 919 Hybrid Evo Spa

In cijfers

Ronduit indrukwekkend, die 1.41,770. Maar het wordt echt gek wanneer je het overige cijfermateriaal erbij neemt. Tijdens de recordrun van Neel Jani haalde de Porsche 919 Hybrid Evo een gemiddelde snelheid van 245,61 km/u en een topsnelheid van 359 km/u, in Eau Rouge zakte de snelheidswijzer nergens onder de 307 km/u! Crazy.

Wat zijn nu de verschillen tussen de Porsche 919 Hybrid zoals die in 2017 meedeed aan het Wereldkampioenschap Endurance (WEC) en deze Evo? Aan de hardware van de hybride aandrijflijn werd niet geraakt, ook de Evo-versie combineert een drukgevoede 2 liter-V4 met twee verschillende ERS-modules (Energy Recuperation System): eentje die remenergie van de vooras capteert en een andere die de uitlaatgassen gebruikt om extra stroom op te wekken. Die elektrische energie wordt opgeslagen in een vloeistofgekoelde lithium-ionbatterij. Maar...

De 919 Hybrid Evo hoeft geen rekening te houden met de hoeveelheid benzine die er verbruikt mocht worden, waardoor het vermogen van de V4-krachtbron klimt van 500 naar 720 pk. Ook de hoeveelheid energie die de twee ERS-modules mogen leveren, ging omhoog van 6,37 naar 8,49 megajoule, waardoor de e-power toenam van 400 naar 440 pk. Porsche heeft dus een machine ontwikkelt met een systeemvermogen van om en bij de 1.200 pk!

2018 Porsche 919 Hybrid Evo Spa

Lichter en zwaarder

Porsche beperkte zich niet tot de aandrijflijn, ook het koetswerk van de 919 Hybrid Evo werd stevig onder handen genomen. Denk dan aan een groter diffusor vooraan en een grotere spoiler achteraan, allebei geholpen door een actieve DRS-functie (Drag Reduction System). Ook de vloer kreeg een update, wat er samen met alle aero-aanpassingen voor zorgt dat de downforce met 53% steeg.

Porsche zegende de 919 Hybrid Evo verder met een brake-by-wiresysteem met extra yaw control, met een aangepaste stuurbekrachtiging en met een versterkte ophanging. En omdat de Evo het zonder airco, zonder ruitenwisser, zonder sensoren, zonder pneumatische jack en zonder lichtunits doet, zet hij slechts 849 kilogram op de weegschaal (-38 kg). Tot slot zijn er de speciale banden van Michelin, die meer grip genereren dan de snelste banden uit het WEC.

2018 Porsche 919 Hybrid Evo Spa

En nu de Nordschleife

De Tribute-tour van de Porsche 919 Hybrid is nog niet ten einde. Na zijn knappe recorderonde op het mooiste circuit ter wereld richt de Evo zijn pijlen op de Groene Hel van de Nordschleife. Jammer genoeg niet voor een aanval op het ronderecord van Stefan Bellof, gezet aan het stuur van een Porsche 956. Wel voor een demonstratierit.

Na die passage op de Nürburgring, volgt half juli het Goodwood Festival of Speed, het Porsche-festival op Brands-Hatch en de Porsche Rennsport Reunion in Laguna Seca. De Grote Prijs van België wordt verreden op 26 augustus 2018. Dan is het aan Lewis Hamilton, Sebastian Vettel of Max Verstappen om het record van de Porsche 919 Hybrid Evo opnieuw aan stukken te rijden. Al mag dat ook onze Stoffel Vandoorne zijn, hoor.

2018 Porsche 919 Hybrid Evo Spa

In dit artikel : Porsche , Mercedes-Benz

Channel Manager Produpress Websites

Twitter: @janssensklaas / Instagram: @kjanssens_pro

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken