Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Autosport / We bellen met Wolfgang Reip, de gamer die voltijds autocoureur werd

Hoe zou het zijn met Wolfgang Reip, de inmiddels 32-jarige Brusselaar die een succesvolle autosportcarrière uitbouwde nadat hij in 2012 de Nissan GT Academy won?

Hij deed nooit aan karting en kwam niet uit een kapitaalkrachtige omgeving, toch reed hij de 24 Uur van Le Mans, won hij de 12 Uur van Bathurst en kroonde hij zich tot kampioen in de Blancpain Endurance Series. Maar intussen is de nog steeds maar 32-jarige Wolfgang Reip zowat volledig van het autosporttoneel verdwenen, op wat sporadische uitjes in de VW Fun Cup na. We bellen met de Brusselaar en blikken terug op zijn carrière, die van een jongen die een jongensdroom zag uitkomen.

"Ik heb veel geluk gehad', begint Wolfgang Reip zijn verhaal. "Ik wou zo graag de autosport in, maar had niet het nodige budget. Zelfs outdoorkarting heb ik niet gedaan. In 2008 startte de Nissan GT Academy, maar ik geloofde nooit dat ik een kans zou maken. Ik had geeneens een Playstation, hoe zou ik al die andere deelnemers ooit kunnen kloppen?"

"Ik had geeneens een Playstation"

"Tot ik Jordan Tresson tegenkwam op een trackday. Er moet een klik geweest zijn, want nadat mijn toenmalige vriendin me een PS3-console gekocht had, ging ik als een bezetene oefenen in de hoop een selectie voor 2012 in de wacht te slepen. Op het einde speelde ik dagen aan een stuk door, maar de beloning was navenant. Ik mocht naar de finale van de Nissan GT Academy in Silverstone." Wolfgang Reip zou die finale winnnen en even later mocht hij zich een professionele autopiloot noemen.

Kort maar krachtig

“Ik heb veel aan Bas Leinders te danken," blikt Wolfgang Reip terug op het racekamp in Silverstone. "Ik lag in balans met een Italiaanse deelnemer en dankzij Bas ben ik uiteindelijk als winnaar uit de bus gekomen. Want ik was bijzonder goed tijdens de finale van de Nissan GT Academy, maar niet uitzonderlijk. Wat volgde was een rollercoaster aan emoties. Ik nam deel aan de de Super GT, de FIA WEC, het VLN, de British GT en de Intercontinental GT Challenge in Bathurst, die ik ook zou winnen. Ik had succes in de FIA GT, met Nissan RJN behaalde ik de titel in de Blancpain Endurance Series. En ik kon zelfs deelnemen aan de 24 Uur van Le Mans!"

'Neen, bijzonder lang is mijn autosportcarrière niet geweest. Maar ik heb zoveel meegemaakt, wedstrijden gereden waarvan ik als kind nauwelijks durfde dromen. Ik zal die momenten altijd blijven koesteren en steeds dankbaar zijn voor de kansen die de Nissan GT Academy me bood. Het is gelopen zoals het gelopen is..."

Hoe zou het nog zijn met Wolfgang Reip?

Schitteren in Le Mans

In 2014, amper twee jaar na zijn zege in de Nissan GT Academy staat Wolfgang Reip aan de start van de race der uithoudingsraces. Hij betwist de 24 Uur van Le Mans met de nog experimentele Nissan ZEOD RC, een volledig elektrisch aangedreven prototyperacer die de legendarische etmaalwedstrijd reeds na 5 ronden en 20 minuten voor bekeken houdt. Maar als snelste piloot mag Reip wel de start nemen, bovendien rijdt hij ook de snelste ronde.

"Le Mans blijft een fantastische herinnering, ondanks de vreemde omstandigheden en de nog vreemdere auto. Ik maakte plots deel uit van een andere wereld, van een planeet die ik enkele jaren eerder nog achter de omheining moest gadeslaan. In de paddock stond een mobilhome die helemaal van mij was, ik genoot als een klein kind van de traditionele parade en vond het fantastisch dat de echte autosportfans mij herkenden. Ik had nochtans nog nauwelijks wedstrijden gereden op dat moment. Heerlijk!"

Op dat moment vertoeft Wolfgang Reip in een soort cocon, waar alles voor hem geregeld en in orde gebracht wordt. "Dat had voor- en nadelen. Ik was nergens anders mee bezig dan autosport, kon mijn eigen programma samenstellen en moest er eigenlijk alleen voor zorgen dat ik zowel mentaal als fysiek in topvorm bleef. Er was mediatraining, maar we hebben nooit geleerd  om sponsors te zoeken. En dat zou me later zuur opbreken. Want nadat het Academy-project ontbonden werd, stond ik plots alleen."

Hoe zou het nog zijn met Wolfgang Reip?

Bentley Boys

De carrière van Wolfgang Reip hing aan een zijden draadje, want zonder de nodige fondsen is het moeilijk om in een nieuw team binnen te geraken. Dat lukte dankzij Maxime Soulet, die Reip de in extremis vrijgekomen plaats van Maxime Buhk schonk. "Na een testsessie op het circuit van Paul Ricard mocht in het Bentley-team vervoegen. Toch was het wennen, want de omgeving was helemaal anders dan wat ik gewoon was bij Nissan. Bentley was een groot team, waar veel politieke spelletjes gespeeld werden en waar de druk enorm was. Ik kon er moeilijk aarden en voelde me nooit echt thuis."

"Ik presteerde nochtans op niveau, vooral de eerste drie wedstrijden als teammaat van Andy Soucek en Maxime Soulet verliepen bijzonder lekker. We stuurden de Bentley Continental GT3 naar een derde plek in Monza, hadden we in Silverstone geen problemen gehad dan zouden we ook daar een goed resultaat gereden hebben en in Paul Ricard hadden we eigenlijk moeten winnen. Ook persoonlijk draaide het goed, want ik was zeker niet de traagste van de zes rijders die het Bentley-team telde. We zouden het kampioenschap als derde afsluiten, maar toen had de wedstrijd in Spa mijn loopbaan als professioneel piloot reeds gekelderd."

Hoe zou het eigenlijk zijn met Wolfgang Reip?

Drama in Spa

Uitgerekend in Francorchamps, tijdens de 24 Uur van Spa liep alles fout wat maar fout kon gaan. Wolfgang Reip culmineerde alle pech die je als rijder doorgaans verzamelt in een hele carrière in een enkele wedstrijd. "Het begon al slecht, want tijdens een trackday in aanloop naar de 24 Uur van Spa had ik een aanrijding gehad met een andere wagen. Ik kon er niets aan doen, maar de GT3-racer was wel volledig afgeschreven. De aanwezigheid van de ceo van Bentley zette bovendien een heleboel extra druk op de ketel, waardoor de ene flater de andere opvolgde."

"Spa ligt me nochtans goed, getuige mijn prestaties in 2014 en 2015. Maar die wedstrijd stapelde ik de blunders op. Het begon reeds in de openingsfase, al had ik daar eigenlijk niets mee te maken. Maar het zorgde wel voor extra stress bij het team en dus ook bij mij. Ik startte met een spin onder geel, het soort flaters dat al snel de wereld rondgaat.Vervolgens miste ik de ingang van de pitlane door een inschattingsfout bij het dubbelen van een tragere deelnemer en zo kwam ik één seconde te laat binnen. Als je weet dat ik de ronde daarna ook nog eens mijn box voorbijreed, dan weet je het wel. Ik was amper uit de auto of teambaas Malcolm Wilson is beginnen roepen en tieren..."

"Ik stapelde de blunders op"

"Mijn race zat er meteen op, toch leek het erop dat ik mijn zitje bij Bentley ook in 2017 zou kunnen behouden. Na het seizoen heb ik zelfs nog bandentests gedaan voor het team, maar de ceo moest niet meer van mij weten. Dat de Audi-rijders uit het stopgezette WEC-programma op dat moment op de markt kwamen, heeft mijn zaak evenmin geholpen." Het was over, de droom. Wat nog volgde was een occasionele wedstrijd, zoals met het Belgische Aston Martin-team. Maar de carrière van Wolfgang Reip was over.

“Ik rijd af en toe in de VW Fun Cup, maar echt nadenken over autosport doe ik niet meer. Toch niet op professioneel niveau. Ik heb geen budget en eerlijk: sponsors zoeken is niet meteen mijn ding. Ik wil niet heel mijn leven achter het geld van anderen jagen. Autosport is niet alles, heb ik de laatste jaren ontdekt. Al zegt iets in mij wel dat het wat te kort geduurd heeft."  Wolfgang Reip verscheen aan de start van 50 wedstrijden, won er vier en stond 14 keer op het podium. Niet slecht voor een gamer.

Bron: dit artikel werd geschreven door Joost Custers en verscheen eerder op Autosportwereld.be // Foto's: Jurgen Evers

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken