Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Het autosalon vanuit uw salon- De keuze is snel gemaakt!

Het autosalon vanuit uw salon- De keuze is snel gemaakt!

Ontdekken

Blog / Van Brussel naar Oslo en terug op waterstof? (1)

Zijn waterstofauto’s de toekomst? AutoWereld bedankt voor de glazen bol en neemt een Hyundai Nexo naar Oslo en weer terug. De eerste etappe brengt ons tot Kopenhagen.

Overzicht :

Onze tip? Waterstof zou wel eens een cruciale oplossing kunnen worden als brandstof voor de toekomst. AutoWereld rijdt daarom zonder assistentie van Brussel naar Oslo en terug met een Hyundai Nexo. Lukt dat of krijgen we een kater van water? Etappe één brengt ons meer dan 900 kilometer ver, van Brussel naar Kopenhagen.

7u15:

Rijden op waterstof draait volledig om tanken op dit moment. En dat levert ons meteen vertraging op, zodat we een kwartiertje later dan de geplande 7u00 ‘s ochtends vertrekken. Bij het ontbijt checken we nog eens vlug de verplichte tutorialvideo over de tankprocedure, zoals die wordt aanbevolen door H2.live, de provider van ons tankpasje. Voorlopig tank je waterstof niet zomaar met een bankkaart noch cash zoals bij petroleumproducten. Je bent eerder lid van een club. De waterstofclub. Nu blijkt uit de video dat het pasje een pin moet hebben, maar we hebben er nooit een gehad. We grasduinen nog eens haastig door de paperassen op onze bureau en schrapen ons geheugen. Zonder resultaat. We wagen het erop. Meestal is het toch 1,2,3 en 4 totdat je de code zelf veranderd hebt, toch?

Bij vertrek geraakt de Hyundai Nexo nog 386 kilometer ver. Een geruststellend bereik. We kiezen voor de Normal-modus en begeven ons op een rustig tempo richting Nederland. De omroepster op Radio 1 maakt het ons makkelijk. ‘Het mooie aan een vakantiedag als vandaag is het rustig is onderweg. Nergens zijn er problemen’, meldt ze. En we hebben marge ingebouwd. Onze enige afspraak vandaag is de ferry tussen Duitsland en Denemarken. We hebben tien uur om er te geraken en de rit duurt volgens het navigatiesysteem maar 8 uur. Wie doet ons wat?

Roadtrip Hyundai Nexo

09u15:

Het is kwart na negen als we Duitsland binnenrijden. Het tankstation van Eindhoven hebben we links laten liggen en we negeren daarmee het advies van Hyundais woordvoerder ‘om te tanken waar mogelijk’. Maar de Nexo doet wat-ie belooft. Het rekensommetje tussen het voorgerekende bereik en de afgelegde afstand komt nagenoeg perfect overeen. Op range anxiety, zweet noch klamme handen zul je ons betrappen.

Bovendien rijden we het land binnen met de meeste waterstofstations van Europa. Maar liefst 66 zijn er al in Duitsland. Niet moeilijk. Het Ruhrgebied bruist van de energieproductie. Als we Holten passeren, schuift er een megasite van Air Liquide voorbij de zijruit, een van de belangrijkste waterstofproducenten en tevens eigenaar van een van de twee Belgsiche stations.

10u04:

Toch zijn niet alle stations dezelfde. Toegegeven, we hebben een risicootje genomen door dat van Herten als onze eerste stop te bezoeken, want het is eentje in opstartfase. De pin hebben we gevonden, die preek op een plakkertje op de kaart. Het station heeft echter last van kinderziektes. Nadat we het pistool hebben vastgeklikt, duurt het lang vooraleer er iets beweegt.

Er ontsnappen een heleboel sis- en klikgeluiden en dan springt het pistool al na 0,04 kilo af (er kan totaal 6,3 kilo in de Nexo, goed voor 666 kilometers). We proberen nog eens en krijgen er eentiende meer in. Derde keer, goede keer? Nee, 2 kilo. Meer wordt het niet. Grrr. We besluiten naar Münster te rijden en daar een poging te wagen. Tijdverlies, maar goed.

Roadtrip Hyundai Nexo

11u08:

In Münster gaat het indrukwekkend snel en makkelijk. Een halve chemische fabriek flankeert het station - met een opslagtank van zomaar eventjes 42 meter hoog - maar in een mum van tijd hebben we wel een totaal van 557 kilometer beet. Goedkoop is het goedje echter niet. Zo’n 9 euro voor een kilo, waardoor een halve tank bijna dertig euro kost. Is aardgas voordeliger, dan is waterstof dat dus niet.

De cirkel op de kaart van het speciale waterstofmenu toont dat we na de pitstop in Münster tot net onder Kopenhagen geraken. Maar we willen weten of de Nexo ook vuur uit zijn water kan tappen. Er lonkt immers Autobahn.

Alhoewel, op deze paasmaandag verhuist half Duitsland van zijn vakantieplek terug naar huis. We roetsjen voorbij caravans, mobilhomes - eentje heet zelfs Nexo - en monovolumes met een handdoek tussen de ruit om de zon buiten te houden. Op het rechterrijvak stikt het van familiewagens vol huisraad en valiezen. Het gaat in golven. Op de vrije stukken geven we de Nexo de sporen.

Hij gaat vlot, maar mokerhernemingen knijpt hij niet uit zijn brandstofcel. Ze zijn toch niet zo explosief als de chemische samenstelling van zijn brandstof vooropstelt. Al vanaf 140 km/u talmt hij, vanaf 150 gaat het weer een stuk beter. Daarna is het duwen en porren om finaal 179 km/u op de teller te plakken.

13u20:

Net als het tempo onderhoudend wordt, gooien de files roet in het eten. Vooral rond Osnabrück is het hommeles. Kostbare tijd gaat zo verloren en het vergroot alleen maar de goesting om nadien de zweep duchtig te laten knallen. Want hier mag het. Op de onbegrensde stroken richting Noorden, en zonder de minste vlek op ons geweten. Het enige dat de Nexo lost is water. Maar de Koreaanse SUV zet het nu wel op een hijsen en verbruikt de helft meer dan het normvebruik.

Geen reden tot paniek. 66 Tankplekken weet je nog. Via het navigatiesysteem plukken we nog een station in Hamburg eruit. Kwestie van fluitend Kopenhagen te kunnen binnenrijden. In het voorbijtrekkende landschap wuiven steeds meer windmolens ons toe. Het is belangrijke apparatuur in dit verhaal, omdat ze de productie van waterstof zo groen mogelijk kunnen maken.

Hyundai Nexo Roadtrip

15u18:

Maar we beginnen te knarsetanden. Om het gekozen station in Hamburg te bereiken, moeten we dwars door het centrum. Tien kilometer lijkt een flits op een autosnelweg, in een stadskern ben je daar een kleine eeuwigheid zoet mee. Nog een geluk dat er op deze extra - en vooral zonnige - zondag meer fietsen dan auto’s en bestelwagens door het centrum kuieren. Toch stellen de herhaaldelijke stops aan rode lichten ons geduld op de proef.

En niet onterecht. Als we ein-de-lijk arriveren aan wat een waterstoffabriekje in een woonwijk lijkt en bijna volgetankt weer verder kunnen - meer dan 90% krijgen we er niet in, geen idee waarom - blijkt dat we geen minuut respijt meer hebben om de ferry te halen. Dat wordt wéér plankgas.

16u50:

Verwonderlijk is het dan ook niet dat we met een gemiddeld verbruik van 1,5 kg per 100 kilometer de wachtrij van de rederij anderhalf uur later bereiken. Maar we zijn er. Het is gelukt. En alsof de symboliek ermee speelt roept de kapitein om dat de Prinsesse Benedikte net zo proper poogt te zijn als de Nexo die we erop hebben geparkeerd. Het hybride schip stoot door uitlaatgasbehandeling negentig procent minder fijn stof uit dan gewoonlijk. De tijd verandert.

Roadtrip Hyundai Nexo

18u00:

Eens aangemeerd aan de overkant is het laatste stukje van de rit een formaliteit. Er zitten nog 300 kilometers in de tank en de afstand tot Kopenhagen bedraagt de helft daarvan. We binden weer in, maar het sorteert geen effect meer op het eindverbruik als we uiteindelijk om 19u45 Kopenhagen binnenrijden.

Dat morsen met waterstof kunnen we ons morgen alleszins niet langer veroorloven. Dan rijden we de woestijn van Zweden binnen, waar waterstofstations zo schaars zijn als klaargesleutelde meubels in een IKEA-magazijn. Bovendien hebben we nog geen pasje voor het tanken in Noorwegen....

Journalist AutoGids/ AutoWereld

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken