Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Blog / AutoWereld in de Mazda MX-5 Cup (2): we hebben ons geamuseerd

AutoWereld is nog eens gaan racen, de openingsmanche van de nieuwe Mazda MX-5 Cup op Zandvoort. Als enige Belg tussen een bende losgeslagen Nederlanders. Maar echt lekker liep het niet...

Overzicht :

"Jij rijdt veel te voorzichtig, je mag geen genade hebben met de auto. In uithoudingracen loont het wel om de mechaniek te sparen, maar in een sprintkoers als deze moet je gewoon van begin tot eind het volle pond geven. Of zelfs meer."

Veelbelovende zaterdag

Aldus het rapport na een eenzame zondagsrit, roemloos achteraan het veld van 20 MX-5’jes, waar vooraan stevig geknokt werd. Sorry jongens, we hadden graag een mooiere buit mee naar huis genomen vanuit Zandvoort, maar tegen de locals hadden wij vandaag geen verhaal.

De zaterdagsrace was nochtans veelbelovend verlopen, collega-rijder Maxime Pasture reed een solide en foutloze koers en sleepte een 9de stek uit de brand. Zijn commentaar achteraf gaf goeie moed: "je zal zien, onze auto is een stuk beter dan tijdens de oefenritten, minder agressief, veel stabieler."

Al wisten we ook dat het aartsmoeilijk zou worden om een vuist te maken tegen doorwinterde thuisrijders, waarvan een deel dan ook nog eens uitgebreid de tijd genomen had om te testen en af te stellen. Wij moesten het doen met alles samen 2 uur inrijden en oefenen.

"Moet je die Belg zien, joh!"

Het doel dat we onszelf dan maar ingeprent hadden: geen risico’s nemen in duels, uit de miserie blijven en trachten te profiteren van andermans fouten. Al bij al is die missie nog best geslaagd, aan de kop van het veld werd stevig geknokt, waarbij in totaal vier auto’s in de grindbak belandden. Het bracht ons alsnog naar een 16de plaats, volgens een losse interpretatie van het aloude adagium: om eerst aan de meet te geraken, moet je eerst de meet halen.

Maar behoorlijk frustrerend toch om die bende machteloos van je weg te zien rijden. We waren al veel te braaf uit de startblokken geschoten en hadden er na de eerste bocht nog maar eentje in onze spiegels. Halvewege de eerste ronde kwam ook die voorbij en was het zaak als rode lantaarn de race uit te rijden. Niet erg leuk, zo voor volle tribunes. We hoorden het ze al zeggen: "moet je die Belg zien, joh!"

Waarom de schuivers van de anderen ons verder ook niet slecht uitkwamen: tweemaal leidde het tot een safety car. Waardoor we finaal toch nog in het zog van de rest over de streep kwamen.

Leren durven

Een leuke boel is het trouwens wel, de Mazda MX-5 Cup: prettige en relatief betaalbare autootjes (31.500 euro) , en iedereen strijdt met gelijke wapens. Maar het is géén kwestie van instappen en meteen mee deurklink-aan-deurklink voor je positie strijden, daarvoor zitten er teveel rappe en ervaren mannen tussen (opvallend: geen vrouwen).

En het is toch ook een kwestie van leren durven. Niet zomaar een degelijke rondetijd uit je stuur knijpen, maar álles in het vuur gooien, remmen als een maniak, de auto smijten als een kart en rekenen op de grip van je slicks. Banden, remmen, ophanging, motor, versnellingsbak, differentieel, je moet de hele handel genadeloos durven afrossen, alsof het de allerlaatste rit richting autokerkhof is.

Da’s niet onze natuurlijke rijstijl. Of misschien zit er gewoon ook niet meer in dan dat. Maar goed, we hebben ons geamuseerd en er staat geen schram op de Mazda, en da’s natuurlijk ook al wat. En dan moeten we iemand als András Király toch bewonderen. Het ziet er simpel uit, en het is nou ook niet bepaald een internationaal kampioenschap, maar toch, je moet een beer van een stuurman zijn om zo’n cuprace te kunnen winnen.

Met dank aan Peter Gemoets van Mazda België en aan Jan, Patrick, Alain en Annick van MSTC voor de ondersteuning.

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken