Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Blog / Van Brussel naar Oslo en terug op waterstof? (2)

In Duitsland was er gisteren geen gebrek aan tankstations, maar vandaag brengt de tweede etappe ons naar Noorwegen met maar één mogelijke pitstop in Zweden. Het verbruik van de eerste dag moet echt naar beneden.

Overzicht :

07u00:

Little Arithmetics bij het ontbijt. Om naar Oslo te geraken moeten we een flinke omweg maken in Zweden, een boog van zo’n 300 kilometer naar Mariestad waar zich het enige waterstofstation bevindt dat ons tot in Noorwegen kan tillen. Twee weken geleden nog lag dat station meerdere dagen in panne. Gebeurt dat uitgerekend vandaag weer, dan hebben we een probleem zo groot als het Vänernmeer waarnaast het stadje ligt. Geen zorgen, volgens de app H2.live is het operationeel en het zal wel deftig hersteld zijn, toch?

Even rekenen dus. Gisteren haalden we een verbruik van 1,5 kg. Dat levert ons met een volle tank een rijbereik van 420 kilometer op, terwijl de afstand naar Mariestad er 20 meer bedraagt. Dat moet anders. Komt nog eens bij dat geen enkel station tot dusver de tanks van de Nexo volledig vol heeft gekregen. Met andere woorden, we zullen uit een heel andere rijstijl moeten putten: ‘Eco’. Of het nog radicalere ‘Eco+’ dat ook energievreters als bijvoorbeeld de airco uitschakelt. Maar we doen ze eerst nog eens goed vol. Op naar het tankstation in Kopenhagen.

08u16:

Echt gul is dat Deense station niet. Als de stopknop de finale klik geeft, kunnen we 476 kilometer ver. Dat wordt nagelbijten tot in Mariestad, misschien gaan zelfs de eerste vingerkootjes er mee af.  We insisteren dus en wagen ons aan nog vier vulpogingen. Dat levert een luttele 10 gram extra op, van geen tel voor de autonomie. Maar kijk, verrassend genoeg suggereert het navigatiesysteem nog een station in Malmö die de app in alle talen doodzwijgt. De digitale wereld mag ons voorschotelen wat ze wil, dat willen we wel eens met onze eigen ogen gaan verifiëren. We knikken de Öresundbrug over.

10u49:

Er staat een kantoorgebouw omzoomd door een groen gazon op de plek die het navigatiesysteem aanwijst. Een nobel initiatief dat met stille trom alweer werd afgevoerd. Veel waterstofklandizie is er natuurlijk niet. Onverrichter zake wenden we de steven naar Halmstad. We zullen het met dat klutsje uit Kopenhagen moeten rooien.

11u50:

En dan toont de Nexo zijn andere gezicht. Toegegeven, we friemelen wat goochelarij uit onze mouw door te slipstreamen bij een vrachtwagen en bollen noordwaarts aan 80 km/u. Maar het doet de range anxiety zienderogen wegsijpelen. Een uurtje na ons vertrek uit het spookstation van Malmö hebben we al een kloof van 100 kilometer tussen het boordcomputerbereik en de navigatie-afstand gereden. We switchen weer naar normale modus. De situatie is onder controle. Ons verbruik zakt naar 0,9 kg/100 km - zowaar, lager dan het officiële -, we hebben telefoon gekregen uit Noorwegen dat onze betalingsmodule in orde is en onder een lentezonnetje schuifelen we comfortabel verder. Wat kan ons nu nog gebeuren?

13u23:

‘Nee, dat is een laadfout.’ We sluiten de H2-app en openen hem weer. ‘Het zal toch niet...’ De ronde stip van Mariestad staat plots op rood. Om 12u39 is de melding ‘Technical Default’ verschenen. We voelen het asfalt onder onze banden wegzakken. Als dat klopt, mogen we een kruis maken over Oslo. Het telefoontje naar de technische dienst bevestigt onze diepste angst: Mariestad ligt plat. Kim aan de andere kant van de lijn vertelt dat de technieker ten vroegste de dag nadien -  in de late namiddag dan nog - het zaakje komt bekijken. Wie heeft deze ramp besteld, in godsnaam? Elon Musk? Een misnoegde petroleumbaron? De Zweedse ethanollobby?

‘We moeten hier echt iets op vinden, Kim. We moeten tanken in Mariestad’, counteren we wanhopig.

 ‘Laat me iets proberen’, antwoordt hij. ‘Ik bel je binnen vijf minuten.’

De controle, die zijn we dus kwijt.

Fast forward naar 16u38.

We hadden kunnen terugkeren naar Kopenhagen, voor dat plan B zat er nog genoeg waterstof in de tanks, maar we staan in Mariestad. Risicovol genoeg. Op het tankstation plakt een papier: ‘Buiten gebruik, de depannage is onderweg‘. De boordcomputer blikkert een overschot van 166 kilometer op zijn scherm, waar we ‘s morgens nog een gat voor in de lucht zouden zijn gesprongen. Nu is het alles of niets.

Stoïcijns vraagt Kim ons aan de telefoon de vulslang aan te koppelen en legt af. We slaan het op een afstand gade. Er klikt iets. Er is weer gesis hoorbaar. En enkele minuten later horen we een ondertussen herkenbaar getik van de tanks. Maar de digitale tellerkast bougeert voor geen meter. Dit zagen we in het Duitse Herten gisteren ook. En het marcheerde toen niet.

Telefoon. Kim. ‘Ik heb je auto voor 90% volgetankt. Via de laptop. Door de software te tweaken is het toch nog gelukt.’ We springen effectief een gat in de lucht.

20u18:

Het zijn prachtige berkenbossen en glooiende plattelandswegen die ons naar Oslo brengen alwaar we fotograaf Lennen om 21u45 aan de luchthaven Gardermoen oppikken. Kims laptop heeft ons vandaag van een infarct gered. We kunnen doorgaan.

Na veel zweet en de nodige suspense zijn we op het keerpunt van onze trip, Oslo, beland. Morgenochtend ontmoeten we Roger Hertzberger, de man die in Noorwegen een waterstofnetwerk probeert uit te rollen, en we rijden terug richting Denemarken. Aan de telefoon zei Hertzberger dat hij goed nieuws voor ons heeft.

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken