Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Blog / Van Brussel naar Oslo en terug op waterstof? (4)

Oud ontmoet nieuw in deze vierde etappe. Wat hebben de Hyundai Nexo en de 2CV van de firma Holtenhausen met elkaar gemeen? Juist, ze bollen beide op waterstof.

Overzicht :

Een kleine tussenstand: in drie dagen hebben we net geen 2.500 kilometers op waterstof verzameld zonder een grammetje CO2 in de lucht blazen. Vandaag vertrekken we vanuit het Deense Faxe, een rustig plattelandsdorpje pal tussen Kopenhagen en de ferry naar Duitsland, waar we gisterenavond laat, helemaal opgesoupeerd, nog een hoofdkussen vonden.

07u00:

We zijn er vroeg bij. Morgenstond heeft waterstof in de mond, nietwaar? Vanmiddag hebben we afspraak bij de firma van Stefan Holthausen, een van de Nederlandse pioniers in waterstofvoertuigen. Het zal eens niet over infrastructuur gaan. Over een uurtje zet de boot ons de Ostzee over waarna ons 450 kilometer autobahn wacht naar Groningen.

 

09u03:

We malen er niet om dat de autocultuur verschilt van land tot land. Na de gematigde gemiddeldes van de afgelopen dagen in Scandinavië gaat het tempo weer de hoogte in zodra we Duitse bodem raken.

Het gesprek aan boord gaat evengoed over regionale verschillen. Waarom zijn het eigenlijk vooral Aziatische merken die waterstofwagens bouwen? Wijt het aan de sterke Europese dieselvoorkeur, altijd een probaat en lucratief middel geweest om CO2-uitstoot te verlagen, tot dieselgate daar een bom onder legde. In de plek verschuiven de meeste Europese merken hun pionnen naar elektriciteit.

Toch blijft waterstof op de deur kloppen van de R&D-departementen, al zij het eerder in de verlaten hoekjes van het gebouw. Mercedes heeft vorig jaar een GLC F-Cell gelanceerd, ook Bentley overweegt een project. ‘En Aston Martin heeft nog gekoerst met een waterstof-Rapide tijdens de 24 uur van de Nürburgring’, herinnert fotograaf Lennen zich. Maar die F-Cell van Mercedes kan niet tippen aan het rijbereik van onze Nexo. De Koreaan houdt het met zijn drie tanks 100 kilometer langer uit. Deze rondreis was niet met élke waterstofauto gelukt.

De Koreanen zien hun kans natuurlijk schoon om zich te onderscheiden, de marktverschuiving en de concurrentie voor te blijven. Al lang. Zelfs van de allereerste Tucson was er een waterstofversie. De Nexo is echter een gamechanger. Iets anders dan waterstof lust hij niet, hij is bruikbaarder dan zijn voorgangers en de looks laten er nu tenminste geen misverstand over verstaan: deze jongen kijkt om de bocht. Naar morgen. Met uitgebleekte kleuren probeert zelfs het interieur de passagiers te herinneren aan de propere technologie.

En het rijgedrag? Dat voelt aan als een klassieke auto met het zengevoel van een EV. Of omgekeerd. Als een elektrische auto zonder die dode ballast van de batterijen in de mix. De Nexo is af. Hij volgt het principe van Uno-X: het voelt vertrouwd aan. Als een fossiel aangedreven SUV uit dezelfde categorie. De Duitsers hebben het trouwens in de mot. Audi heeft een akkoord met Hyundai om hun Nexo te naturaliseren tot H-Tron. Vroeger liep zo'n technologielijn vice versa.

 

15u00:

‘We doen de kip en het ei. Meteen samen.’ We zijn bij René Brons, partner in de firma Holthausen Clean Energies in Groningen. Hier rolt waterstof al een tijdje over de tongen. Hier staat van alles in de steigers. Omdat de aardgasvelden die Groningen mee op de kaart zetten, slinken. En omdat de delving ervan teveel aardbevingen veroorzaken en alle narigheid die daarmee gepaard gaat. Het plan is om het bestaande gasnetwerk te transformeren naar een waterstofpijpleiding. Een oplossing die de status van Groningen als energiestad moet verlengen. Er staan ook tienduizenden jobs op het spel, natuurlijk.

Holthausen Clean Energies timmert mee aan de omschakeling en bouwt voertuigen om. ‘Niet ombouwen’, zegt Brons. ‘Wij noemen het verbeteren. Deze voertuigen stoten na een bezoek aan ons atelier immers niks meer uit.’ De firma buigt zich vooral over praktisch materieel - trucks, groendienstwagens, straatvegers en dergelijke -, maar heeft ook twee bonte figuren in de hal: de Hesla en een 2CV à l’hydrogène.

De Hesla is een Tesla P100D waaraan een nieuwe beginletter, een brandstofcel en een tank zijn toegevoegd. Als range extender dus, die 200 kilometer extra haalt als de batterijen leeg zijn. Tesla's baas Elon Musk zal het graag horen. Die krijgt tering van waterstof (toch voor auto’s, niet voor zijn ruimtespeelgoed) omwille van de verliezen tijdens de productie ervan.

De Eend is zowaar nog mediatieker. ‘Toen die op tv kwam, stroomden de aanvragen werkelijk binnen. Maar voor alle duidelijkheid, dat is niet wat ons bedrijf doet. We produceren waterstof, gaan het binnenkort distribueren via onze eigen stations en bouwen de nutsvoertuigen die daar terechtkunnen. Infrastructuur én voertuigen onder één dak.' De kip en het ei. Kan je het in ieder geval niet op iemand anders steken.

Nu blijft die Eend een curiosum. In zijn gebogen neus zit geen benzineblokje op waterstof, maar een heuse brandstofcel, in de koffer een batterij. Helaas is hij niet rijklaar op het moment van ons bezoek. Wie belangstelling heeft in een ‘watereend’, de rekening koelt de goesting af. Een ‘verbeterde’ Multivan, bijvoorbeeld, kost 130.000 euro. ‘Maar die prijzen gaan onvermijdelijk zakken als de schaal omhoog gaat’, aldus Brons.

 

16u40:

Het eigen tankstation van Holthausen geeft de Nexo nog een laatste zetje waarmee we morgen tot in Brussel kunnen geraken. Het is niet-gekoelde waterstof die door zijn grotere omvang meer tijd neemt om te tanken: een kwartiertje. Vlak naast ons spotten we een mobiel tankstation, opgetrokken in een scheepscontainer. U vraagt, wij draaien. Als je een Nederlander onderschat, dan heb je het niet begrepen.

Morgen bereiken we de finish. Van Groningen trekken we terug huiswaarts. Onze tour eindigt in Halle, waar DATS24 zijn schouders heeft gezet onder een waterstofnetwerk.

 

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken