Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Blog / Van Brussel naar Oslo en terug op waterstof? (slot)

De slotetappe brengt ons terug thuis. Van Groningen, de waterstofstad-in-wording, trekken we naar Halle. Voor een allerlaatste tankbeurt, na onze rondtrip van 3.400 kilometer aan boord van de Hyundai Nexo.

Overzicht :

In Noorwegen overschaduwt de verkoop van uitstootvrije voertuigen die van klassieke auto’s, Duitsland wil elke twee weken een nieuw waterstofstation inwijden en Nederland werkt concrete plannen uit voor de switch naar een waterstofeconomie. Tijdens onze trip hebben we veel buitenlandse ambitie gezien, wat niet wil zeggen dat ook België geen goede kaarten op tafel kan leggen.

De voornaamste is ons netwerk van pijpleidingen voor waterstof, nog voor de Tweede Wereldoorlog aangelegd door Air Liquide, dat tot voor kort het grootste ter wereld was. Geen klein bier voor een landje dat amper een speldenprik groot is. Het dient om de industrie te bevoorraden, maar er loopt grijze waterstof door, opgewekt uit aardgas en dus niet klimaatneutraal. Groene waterstof, verkregen uit elektriciteit van windmolens en zonnepanelen, is het goedje waarmee wij tijdens de ganse reis de Nexo hebben gevuld. En dat is de ware CO2-neutrale brandstof van de toekomst.

Het belang van die pijpleiding is niet te onderschatten. Door een pijplijn kan veel meer energie dan door een elektriciteitskabel. België hoeft al niet meer te delven om een netwerk uit te bouwen.

10u04:

Het zijn allemaal snelwegkilometers die ons van het hoge Nederlandse noorden naar het vaderland brengen, wat zich manifesteert in een verbruik van 1,4 kg. Nu maken we ons niet al te veel zorgen vandaag over autonomie. Naar Halle wacht ons een kleine 400 kilometer, de kortste afstand van de ganse reis.

De autosnelwegpassages worden duidelijk drukker dan tijdens de voorbijgaande dagen - vervelende files incluis - waardoor we de remenergierecuperatie van de Nexo vaker uitspelen en kilometers terugwinnen. In tegenstelling tot wat je misschien denkt, heeft de Hyundai toch nog een conventionele batterij aan boord. Een kleintje, met een capaciteit van 1,5 kWh. Zoals bij een hybride.

Die batterij slaat niet alleen de kinetische energie uit de remmen op - waarom die anders verspillen? - maar moet bij vollast ook de trage reactietijd van een brandstofcel opvangen. Nagel het gaspedaal tegen de vloer en het is daarom eerst de batterij die stroom levert aan de elektromotor.

10u30:

Nee, kroket uit de muur is geen optie als vlug ontbijt. Iets anders trekt onze aandacht. De diensters van het Shell-tankstation dragen shirts met de slogan ‘Rij CO2-neutraal. Doe mee!’ Dat doen we al, meisjes, maar hoe werkt jullie systeem? ‘Simpel. Tank je V-Power, dan plant Shell bomen die de CO-uitstoot van de productie en je verbruik compenseren.’ Je kan dus ook dieselen en toch neutraal zijn… ‘Hadden we dat vooraf geweten!’, kraait fotograaf Lennen het uit.

11u16:

Daar is de Belgische grens. En daar is het cliché. Heeft de Nexo zich tijdens deze ronde altijd als een serene reisgezel opgesteld, stil en gecontroleerd, dan maakt het wegdek nu de bittere randjes van de demping los. Het voelt als een wekker. ‘Opstaan, je bent thuis!’

13u00:

Later dan voorzien bereiken we ons eindstation. De DATS24-tankplek, vlakbij het hoofdkantoor van de Colruytgroep. Tot onze verbazing parkeren we de Nexo aan het normaalste station van de ganse trip. Hun H2-pomp tref je gewoon naast die van benzine en diesel aan. Colruyt maakt weldegelijk de waterstof ter plekke aan - ze is groen en niet grijs zoals in het station van Zaventem - maar heeft alle randapparatuur uit de onmiddellijke nabijheid verplaatst.

Vreemde schrikgeluiden van die machinerie zijn er dus niet. Ook afrekenen doe je gewoon met een betaalkaart aan een terminal (op de facturen van onze buitenlandse tankbeurten is het nog wachten). Hier in Halle is waterstof geen eigenaardigheid, maar een brandstof zoals alle andere.

‘Dit is het eerste volledig geïntegreerde station van gans Europa’, vertelt een trotse Maarten van Houdenhove, woordvoerder van DATS24. ‘En tegen 2020 hebben we vijf van deze knapen, verspreid over België.’ Het is de distributiegroep menens. Jef Colruyt heeft 35 miljoen euro vrijgemaakt, enkel en alleen voor waterstof. Met niet meer dan twee actuele stations in ons land rijden zelfs al elf van hun personeelsleden met een brandstofcelwagen rond. Nee zo’n Nexo of een Mirai wordt niet alleen door journalisten gereden.

16u10:

‘Quiet like coming home’, zingt The Bony King of Nowhere door de luidsprekers op het ogenblik dat we de Nexo voor onze voordeur parkeren. De radio gaat uit. De reis is voorbij.

Wordt het wat met waterstof, de brandstof die al decennia belooft, maar het telkens zo moeilijk waarmaakt? Liggen de kaarten nu anders of zullen de aanstormende troepen EV’s de brandstofcelauto’s in de knop breken? Je leest het binnenkort in AutoWereld waar we verslag doen van onze trip met de Nexo naar Oslo.

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken