Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Blog / AutoWereld in Japan (4): Hoe ze de files oplossen in Tokio

Bezoekers worden er zelden toegelaten, maar wij mochten in Tokio toch eens in het hoofdkantoor van de verkeerspolitie gaan kijken.

Overzicht :

En of er daar dan iets te zien is? Ja, er hangt niet minder dan ’s werelds grootste verkeersscherm aan de muur. In het oog gehouden door slechts enkele personen, maar die zorgen er dan wel voor dat het verkeer zowat op elk uur van de dag vlot blijft verlopen. Wat geen sinecure kan zijn in een stad die in zijn 23 wijken samen liefst 9 miljoen inwoners telt, terwijl Groot-Tokio met zo’n 34 miljoen mensen geldt als de grootste metropool ter wereld.

De klok rond

Twaalf keer waren we er al op bezoek, de eerste maal moet in 1991 zijn geweest. Tokio was toen nog net iets minder groot, maar werd geplaagd door files die de stad zowat de klok rond blokkeerden. En door smog die nog zelden het zonlicht doorliet. Die laatste is vandaag helemaal verdwenen, terwijl een file zelfs in de spits alleen nog het gevolg kan zijn van een ongeval. En zelfs dan worden snel de nodige oplossingen gevonden.

Geen parking, geen auto 

Daar is geen toverkunst mee gemoeid, of misschien toch een heel klein beetje. Eerst de – in onze ogen – wat minder prettige maatregelen. Autorijden wordt hier niet echt meer aangemoedigd, zo mag je in Tokio en ook alle andere grote Japanse steden alleen nog een auto kopen als je ook kan aantonen dat je er een parkeerplaats voor hebt. Niet langs de straat, want dat is zowat nergens toegelaten. In combinatie met een uitermate goed georganiseerd openbaar vervoer, wellicht zelfs het efficiëntste ter wereld, zorgt dat ervoor dat weinig inwoners in de stad nog een eigen voertuig bezitten.

Expresswegen

Tegelijk wordt er voor de heel compacte en ook minder vervuilende auto’s, de zogeheten Kei Cars, in een gunstregime voorzien. In minder drukke gebieden mag je die bijvoorbeeld wel nog kopen zonder eerst een parkeervergunning te pakken te krijgen. Maar hoe dan ook rijden er in en rond Tokio dagelijks natuurlijk wel nog vele tienduizenden auto’s en vrachtwagens. Er zijn dwars door de stad verschillende expresswegen voor aangelegd, vaak zelfs een heel eind boven de grond om kruisingen te vermijden.

In kleur 

En dan is er dus ook dat Traffic Control Center dat we eventjes mochten bezoeken, een van de meest geavanceerde in zijn soort. Via overal in de stad verspreide camera’s en sensoren en de vele politiepatrouilles met auto’s, motoren en soms ook helikopters wordt er continu informatie over de verkeerstromen verzameld en bliksemsnel geanalyseerd. Alles wordt op een heleboel schermen gevolgd, die geven door middel van kleuren en andere grafische voorstellingen ook aan hoe hoog de gemiddelde snelheid van het verkeer in elke belangrijke straat is.

Wat langer groen 

Als het ergens minder vlot gaat of zelfs dreigt vast te lopen, worden de verkeersborden (die alternatieve wegen aangeven) én ook de lichten meteen aangepast. Als afslaand verkeer bijvoorbeeld wat te lang moet wachten, kan de tijdsduur waarop het groen blijft worden verlengd tot de situatie zich weer normaliseert. Zelfs acht seconden kunnen al volstaan om net genoeg extra voertuigen door te laten om het kruispunt weer vrij te krijgen. Nog straffer, want dan gaat het ook om verkeersveiligheid: als sensoren registreren dat een voertuig een kruispunt met een op rood te springen licht nog te snel nadert, kan het groen nog eventjes langer blijven branden. En natuurlijk zijn er ook nog speciale toepassingen voor publieke bussen en hulpvoertuigen (ziekenwagens, de brandweer…), daar wordt het licht ook op groen voor gezet. “Waardoor bussen altijd op tijd komen, nog aantrekkelijker worden en er dus ook nog minder mensen voor de auto kiezen”, zo wordt het toch ‘netjes’ voor ons samengevat.

Individuele waarschuwing

Wie toch nog in een auto kruipt, krijgt continu informatie over de verkeerssituatie, het Center heeft zelfs een eigen radiokamer. De gegevens worden ook doorgegeven via navigatiesystemen en smartphones. Berichten kunnen zelfs worden geindivisualiseerd, met waarschuwingen voor de zeldzame Japanners die zich dan toch eens niet aan de regels houden. Big Brother bestaat echt, hij woont in dat Traffic Control Center in Tokio. Maar het resultaat is er wel naar: van 1 januari tot eind oktober van dit jaar werden er in het immense Tokio slechts 112 dodelijke verkeersslachtoffers geteld.

Zonder stroom 

Het hele systeem is ook voorzien op veel grotere rampen, Japan wordt immers regelmatig door aardbevingen getroffen. Als er zo eentje schade en slachtoffers veroorzaakt in Tokio, wordt de hele verkeerssituatie daar onmiddellijk aan aangepast. Met geblokkeerde straten en omleidingen, vrije banen voor de hulpdiensten en meer van dat soort ingrepen. Alles zowat automatisch, dus. Alle belangrijke verkeerslichten op hoofdwegen zijn trouwens voorzien van noodgeneratoren en zelfs steeds vaker lithium-ionbatterijen voor het geval de stroom zou uitvallen. Dat laatste is voor België misschien iets minder relevant, van al de rest kunnen ze in pakweg Brussel toch nog wel iets leren.

Hoofdredacteur AutoGids & AutoWereld

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken