Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Neem deel aan onze enquête naar het aankoopgedrag van de automobilist

Neem deel aan onze enquête naar het aankoopgedrag van de automobilist

Neem deel

Ecologie / Banden veroorzaken meer fijnstof dan benzine of diesel, overheid ruikt geld

Uit een studie blijkt dat bandenslijtage tot 1.000 keer meer fijnstof veroorzaakt dan moderne verbrandingsmotoren. Gaat de overheid ons binnenkort dan belasten op onze banden? Het zou zomaar kunnen!

2020 McLaren 765 LT

Natuurlijk stoot de verbrandingsmotor nog steeds een heleboel vuiligheid de lucht in. Maar dankzij de steeds strengere emissienormen zijn benzine en diesel niet langer de hoofdvervuilers, wel de banden en de remmen. Dat blijkt uit onafhankelijk onderzoek van Emissions Analytics. Hoe ging de Britse organisatie te werk? Ze zetten een negen jaar oude VW Golf op de goedkoopste banden die op konden vinden en lieten de Volkswagen 320 kilometer rijden op bochtige wegen met bedenkelijk oppervlak. Daarna berekenden de ingenieurs de bandenslijtage, die liefst 29 keer hoger lag dan aanvankelijk geschat

In die extreme testomstandigheden verloren de banden elke gereden kilometer tot 5,8 gram van hun samenstelling. Dat is meer dan 1.000 keer meer fijnstof dan de maximum 0,0045 gram per kilometer die de motoren tegenwoordig mogen uitstoten. De onderzoekers van Emissions Analytics wijzen er wel op dat de partikels die van de banden komen, een stuk groter zijn dan het fijnstof dat verbrandingsmotoren uitstoten.

Niettemin pleiten ze voor een wetgeving met strenge bandennormen. Ook het wegennet speelt een doorslaggevende rol: want hoe beter het asfalt en hoe vlotter het verkeer, hoe minder we moeten remmen en dus hoe minder fijnstof onze banden veroorzaken. Ze wijzen ook op de hogere bandenslijtage van zwaardere wagentypes, zoals SUV's. En zoals hybrides en vooral elektrische auto's, die flink uit de kluiten gewassen accupacks meesleuren. 

Heeft de overheid geld geroken?

Intussen horen we dat de Belgische overheden erover nadenken om de automobilist te belasten op de banden en dus op de bandenslijtage. Dat zou een piste zijn om het verlies aan inkomsten door het steeds zuinigere wagenpark te compenseren. Momenteel verliezen ze jaarlijks tot 20 miljoen euro, een direct gevolg van de CO2-regelgeving die Europa sinds 2020 oplegt en die steeds meer milieuvriendelijke wagens in omloop brengen. Maar banden hebben we allemaal nodig, of we nu met een Tesla Model 3 of een Chevrolet Corvette rijden. 

Het basisprincipe is verdedigbaar: milieuvriendelijke auto's hebben smallere banden met een verlaagde weerstand, dus die zouden minder belasting moeten betalen. Sportwagens hebben bredere banden die aan het asfalt kleven voor een maximum aan grip, dus die mogen een stuk dieper in de geldbuidel tasten. Bovendien hangt de slijtage ook af van de manier waarop je rijdt en van het aantal kilometers dat je maalt, dus worden automobilisten die agressief en grote afstanden rijden zwaarder aangepakt.

Maar dergelijke bandenbelasting roept ook een aantal vragen op. Vooral op het gebied van veiligheid... Hardere banden gaan dan wel langer mee, ze remmen minder goed en ontwikkelen minder grip. Bovendien gaan mensen zo lang mogelijk op hun setje blijven rijden, waardoor de efficiëntie er verder op achteruit dreigt te gaan. Vooral in moeilijkere weersomstandigheden, zoals bij regen of sneeuw.

 

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken