Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ecologie / Is diesel dood? - analyse

Sinds dieselgate is de tanende populariteit van de dieselmotor in een stroomversnelling geraakt. Maar is dat wel terecht?

Overzicht :

We zweerden bij diesel. Omdat het minder duur was dan benzine. Omdat het verbruik lager lag. En omdat de razendsnel evoluerende technologie ervoor zorgde dat dieselmotoren minder lawaai gingen maken en meer power zouden ontwikkelen. Bovendien draaide de fiscaliteit grotendeels rond de CO2-uitstoot, een emissieklasse waarin diesel beter scoort dan benzine. En toen tuimelde koning diesel van zijn troon.

In 2015 was diesel nog goed voor 60% van de Belgische inschrijvingen van nieuwe voertuigen, twee jaar later is het marktaandeel gezakt naar 46,3%. En dat scenario geldt niet alleen voor België, ook in de rest van Europa verliest de diesel snel aan terrein. Hoe komt dat?

Dieselgate

Hoewel de dalende verkooptrend al eerder ingezet was, speelde dieselgate een sleutelrol. Het Volkswagen-schandaal waarbij de Duitse autoreus sjoemelde met de software van dieselmotoren heeft vooral bijgedragen aan de gevoeligheid van het grote publiek voor het gezondsheidsaspect. Dieselmotoren zijn nu eenmaal verantwoordelijk voor een groot deel van de luchtverontreiniging. Dan hebben we het vooral over:

  • Fijnstof
  • NOx (stikstofoxide)

Dat gevoel dat dieselmotoren schadelijk zijn, wordt verder versterkt door de invoering van Lage-EmissieZones. Die proberen vooral oude, stinkende en vervuilende diesels uit de stadscentra te weren, maar die nuance gaat vaak voorbij aan de consument die op zoek is naar een nieuwe wagen. Dat sommige regio's luid roepen dat de diesels binnenkort volledig gaan weren, helpt evenmin (Wallonië zou de verkoop van diesels volledig willen verbieden tegen 2030). 

Euro 6

De Euro 6-norm werd geïntroduceerd in 2014 en introduceerde NOx-filters om de uitstoot van stikstofoxide te pareren. Die NOx-filters zijn bijzonder duur, tot zo'n 1.000 euro per auto. En die meerprijs rekenen de autoconstructeurs natuurlijk door aan de consument, waardoor de prijskloof tussen benzine- en dieselwagens verhoogde en het omslagpunt waarop diesels budgettair interessanter worden verlaagde van 15.000 naar 30.000 kilometer per jaar.

Dat effect werd de voorbije jaren verder versterkt door de gelijktrekking van de accijnzen voor benzine en diesel, door de daling van het gemiddelde aantal kilometer dat we jaarlijks rijden en door de evolutie van hybride en plug-inhybride aandrijflijnen en door de veranderde fiscaliteit die dieselmotoren steeds zwaarder gaat straffen.

Klimaatdoelstellingen

Die switch van diesel naar benzine levert de Europese overheden wel problemen op, daar de klimaatdoelstellingen (95 gram gemiddeld in 2020, 75 gram gemiddeld in 2025) grotendeels gebaseerd zijn op de CO2-emissies. Een dieselmotor stoot nu eenmaal minder CO2 uit dan een benzinekrachtbron. En dat effect wordt versterkt door de aangepaste uitstootnormen, want de oude NEDC-waarden liggen een stuk lager dan de nieuwe WLTP-cijfers.

De dieselmotor heeft in de loop der jaren dan wel aan aantrekkingskracht moeten inboeten, verdwijnen zal de zelfontbrander nog niet meteen. Zeker niet in de duurdere segmenten, zoals die van de dikke SUV's en de grote berlines. Diesel is nog niet dood, maar zal zich wel moeten plooien naar de eisen van de 21e eeuw. Het is aan de overheden om een gecoördineerd beleid op poten te zetten dat transparant en duidelijk genoeg is om de wijfelende consument een houvast te bieden. Met goedkoop populisme kom je nergens.

 

 

 

Geschreven op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken