Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ecologie / Moet een elektrische auto wel 700.000 km rijden om groener te zijn?

De RTBF heeft tijdens een reportage beweerd dat een elektrische wagen 700.000 km moet afleggen voor hij groener is dan een brandstofwagen. Een emmentaler-berekening, zo blijkt: eentje vol gaten.

Overzicht :

Met de huidige Europese elektriciteitsproductie en de impact van de productie van elektrische auto’s en hun batterijen, zou een elektrische auto met een batterij van 60 kWh die 20 kWh/100 km verbruikt 697.612 km moeten afleggen voor hij groener is dan een benzinewagen die gemiddeld 6 l/100 km verbruikt. Dat is wat professor Damien Ernst, specialist in energievraagstukken aan de universiteit van Luik, op verzoek van het RTBF-programma Auto Mobile heeft berekend.

Wetenschappelijke literatuur

De professor heeft de wetenschappelijke literatuur gebruikt om de verschillende variabelen te bepalen: de energiekost van een batterij (18.696 kg CO2), het Europees gemiddelde van CO2-emissies per kWh (11 kg CO2/100 km), CO2-uitstoot van het benzinevoertuig (13,68 kg CO2/100 km) en de energiebehoeften van de batterijproductie. Dat geeft uiteindelijk deze afstand van bijna 700.000 km die moet afgelegd worden voor de elektrische wagen de benzinewagen inhaalt qua ecologie. Tenminste volgens deze methodologie.

Haken en ogen

De berekening zit namelijk niet helemaal correct in elkaar. Ten eerste vergelijkt de professor de batterij van een high-end elektrische wagen met het verbruik van een meer klassieke wagen, zoals een monovolume of compacte SUV. Ten tweede baseert hij zich op gegevens uit de wetenschappelijke literatuur, maar die komen uit een pilootproject van batterijproductie. Zo hebben de onderzoekers, die het cijfer van 88,9 Gj gaven, aangegeven in een tweede deel van de studie dat het cijfer nog moet aangepast worden voor massaproductie. En ten derde wordt er geen rekening gehouden met de lagere energiekost voor de productie van een elektromotor vergeleken met een verbrandingsmotor.

10 keer minder

Met gecorrigeerde cijfers zou het kantelpunt bij een Tesla Model X tegenover een Porsche Cayenne bij slechts 48.000 km komen, en 67.500 km tussen een Hyundai Kona EV en een Peugeot 308. Zeker 10 keer minder dan wat de RTBF en professor Damien Ernst beweren. Moest de elektrische auto nog op groene energie worden opgeladen, zou het getal nog verder afnemen. Goed dat er een berekening komt, maar de cijfers moeten juist zijn.

 

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken