Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Ecologie / Zijn salariswagens eerder een oplossing dan een probleem? - OPINIE

Liefst 17 procent van het Vlaamse wagenpark bestaat uit dieselwagens die vanaf 1 januari 2020 niet meer welkom zijn in de lage-emissiezones van Antwerpen en Gent. Kan de verketterde bedrijfswagen een oplossing bieden. Onze Klaas Janssens denkt van wel.

LEZ is more - AutoWereld 407

Vanaf 1 januari 2020 hanteren de lage-emissiezones een nieuwe toetredingsvoorwaarde. Antwerpen, Brussel en Gent sluiten de toegang voor dieselwagens met euronorm 4. Dan hebben we het niet langer over de roestende, in een roetgordijn gevangen rammelbakken die de LEZ-bedenkers zo graag opvoeren, maar over auto’s die tot januari 2011 nieuw gekocht konden worden. Over 800.000 voertuigen die momenteel nog dagelijks gebruikt worden, waarvan een heleboel eigenaars geeneens weten dat ze weldra gebannen worden uit een aantal centrumsteden.

De gebruiker zal betalen, hoe dan ook. Een heleboel bestuurders zullen onwetend een lage-emissiezone binnenrijden en daarvoor een bekeuring krijgen. In Brussel kan je meteen 350 euro ophoesten. Ernstiger is de situatie op de tweedehandsmarkt, want de occasieprijzen komen steeds steviger onder druk te staan. Iemand die in 2010 een lening aanging om zijn droomwagen te kopen, die zijn auto piekfijn verzorgde en de onderhoudsintervallen rigoureus respecteerde, die de fiets nam wanneer dat kon en er op die manier voor zorgde dat zijn vierwieler niet meer dan 100.000 kilometer op de teller heeft staan, mag binnenkort al blij zijn dat de garage zijn "schandalige" diesel wil overnemen aan een habbekrats.

"Hopelijk begrijpt Groen intussen dat salariswagens eerder een oplossing dan een probleem zijn"

En dan maar hopen dat hij of zij intussen voldoende promotie gemaakt heeft om een nieuwe wagen te kopen. Eentje waarmee je over tien jaar wel nog naar de hoofdstad rijden mag. De autosector is vragende partij voor die radicale verjonging van het wagenpark. Al was het maar om de peperdure ontwikkeling van die EV’s, HEV’s en PHEV’s enigszins terugbetaald te krijgen. Hopelijk begrijpt Groen intussen dat salariswagens eerder een oplossing dan een probleem zijn voor het milieu. Maar dan moet wel iedereen toegang krijgen tot zo’n ecologisch verantwoorde, met de jongste veiligheidstechnologie gezegende bedrijfswagen.

Maak het gebruik duurder, zodat je gaat nadenken waar en wanneer je in de auto springt. Zodat je zuiniger gaat rijden, want die plug-inhybride Cayenne kan echt elke avond in de stekker en die S Tronic hoeft niet voortdurend in zijn sportmodus blijven staan. Als we dan toch niet mogen vliegen, zorg er dan voor dat we weer kunnen rijden. Want salariswagen of niet, niemand gaat voor zijn plezier in de file staan. Dat doe je enkel omdat je niet anders kan. Maar niet iedereen kan ’s nachts werken, zijn kinderen met de bakfiets aan de schoolpoort gaan afzetten, zijn fiscaal gestimuleerde Tesla parkeren in een ondergrondse garage met gesubsidieerde laadpaal. Maak de auto weer van iedereen. Dan wordt LEZ alsnog more.

Column verschenen in AutoWereld 407 (november 2019)

Update: antwoord van een parlementair medewerker uit Brussel

Decennialang heeft de regering bovendien doelbewust diesel gepromoot met lagere accijnzen en zelfs een CO2-bonus (dat was ook waanzin natuurlijk). Nu is diesel weer de boeman. Binnen enkele jaren wacht benzine hetzelfde liedje, gegarandeerd. Er wordt steeds meer verboden, mensen moeten steeds meer betalen, maar de alternatieven blijven achterwege.

"Twee maten, twee gewichten"

Er worden nauwelijks overstapparkings gebouwd en de opening van de nieuwe metro in Brussel is nu al vertraagd tot 2030. Laadpalen bouwen? Gaat ook niet vooruit. Ondertussen mag je wel nog hout verbranden in de haard of rondrijden met een vervuilende scooter… Allemaal geen probleem in de LEZ. Twee maten, twee gewichten.

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken