Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Ecologie / PHEV's veel vervuilender dan gedacht, zelfs met volle batterij

Transport & Environment heeft de drie populairste PHEV's onder de loep genomen om te zien of de geclaimde CO2-uitstoot te behalen valt. Wat blijkt: zelfs met een opgeladen batterij stoten ze veel meer uit dan de constructeurs beweren.

2019 BMW X5 xDrive45e PHEV

Plug-in hybrides worden steeds populairder in Europa, aangezien ze in sommige landen kunnen rekenen op een fors belastingsvoordeel (zoals bij ons) en omdat ze de constructeurs helpen om hun rigoureuze CO2-targets te behalen (en zo boetes te vermijden). Want: elke in Europa verkochte PHEV die minder dan 50 g/km aan CO2 uitstoot, telt dubbel mee in de berekeningen van de gemiddeldes per constructeur. 

We weten al langer dat die extreem lage uitstoot van plug-in hybrides op papier niet zo veel zegt in de praktijk, want het hangt allemaal af van het gebruik: alleen als je de batterij regelmatig oplaadt en vooral korte ritten doet, is het mogelijk om die theoretische waarden te halen. Althans, dat is wat we dachten... Volgens de ngo-koepel Transport & Environment (T&E) zijn uitstootcijfers van minder dan 50 gram een utopie, zelfs als je vertrekt met een volle batterij.

400 g/km CO2!

T&E heeft dan ook een onderzoek laten uitvoeren door Emissions Analytics met drie populaire PHEV's op onze markt: de BMW X5 xDrive45e, de Volvo XC60 T8 en de Mitsubishi Outlander PHEV. Wat blijkt: zelfs met een volle batterij en in ideale omstandigheden ligt de CO2-uitstoot 28 tot 89% hoger dan de theoretische waarden. De BMW X5 scoort daarbij nog het best dankzij zijn grote batterij van 24 kWh.

Maar eenmaal de batterij leeg is, is het andere koek: dan stoot de X5 zo'n 250 g/km CO2 uit als je gewoon gebruik maakt van de motor. Laat je dikke zescilinder op benzine ook als generator dienen voor de batterij, om dan met een 'schoon geweten' de stad in te kunnen trekken, komt er zelfs bijna 400 g/km CO2 uit de uitlaatpijpen! De Volvo en de Mitsubishi laten vergelijkbare resultaten zien, zij het in minder extreme mate door hun meer bescheiden verbrandingsmotoren.

De woorden van T&E zijn dan ook hard: "Plug-in hybrides zijn valse elektrische wagens gebouwd voor labotests en belastingsvoordelen, niet voor de echte wereld. Overheden zouden moeten stoppen met miljarden aan belastinggeld in subsidies te pompen voor deze auto's." T&E roept ook op om de superkredieten voor de Europese CO2-quota te laten vervallen voor PHEV's in 2025 en 2030.

 

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken