Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ecologie / VRT versus Opel: waar gaat het eigenlijk over?

De VRT meent dat Opel sinds het uitlekken van het dieselgesjoemel door Volkswagen stiekem de software van zijn Zafira 1.6 CDTI aanpast, het Duitse merk ontkent in alle toonaarden. Een voorlopige stand van zaken.

Overzicht :

Het VRT-onderzoek

VRT-journalist Luc Pauwels stuurt twee Zafira Tourers met die 1,6 liter-dieselmotor van bouwjaar 2014 undercover naar een dealer, na eerst een NOx-emissiemeting bij een Belgische hogeschool te hebben laten doen. Die wordt herhaald als de auto's weer uit de garage komen, het blijkt dat ze plots drie tot vijf keer minder van die ongezonde stof uitstoten. Bij een van de twee auto's heeft de motor ook aan kracht ingeleverd.

De VRT-beschuldiging

Opel zou, na het losbarsten van het grote dieselschandaal bij de Volkswagen-groep, beslist hebben de software van zijn middelgrote monovolume bij de eerstvolgende onderhoudsbeurten aan te passen met het oog op een gunstigere NOx-uitstoot. Omdat die aanvankelijk te hoog uitviel en het merk dus misschien in de (imago- en andere) problemen kon brengen. Zo oppert toch de VRT-journalist, hij oordeelt dat de autoconstructeur de updates in elke geval uitvoert zonder daar open en eerlijk met zijn klanten (en de buitenwereld) over te communiceren. Omdat ze iets "weg te steken hebben", denk je dan inderdaad.

De Opel-verdediging

Opel ontkent, maar het duurt wel even voor het met een enigszins plausibele verklaring voor de grote NOx-verschillen (voor en na de bezoeken aan de garage) komt aanzetten. Omdat ze toch wel eventjes tijd nodig hadden voor een eigen onderzoek, zo lijkt het enkele dagen later.

Voor beide Zafira's wordt een vrij gedetailleerde uitleg gegeven, telkens zou er een defect zijn geweest. In een van de gevallen bleek een draad van de temperatuuremissiesensor te zijn... doorgebeten door (wellicht) een knaagdier. Vandaar dat er na de noodzakelijke herstellingen inderdaad weer gunstigere - en volgens Opel: terug normale - emissies worden gemeten. Van een software-update is geen sprake, zegt de constructeur. Laat staan van enig gesjoemel.

Een dealer spreekt

Zaak gesloten, denken we even. Tot de VRT met de anonieme getuigenis van een Opel-dealer uitpakt die er weinig of geen doekjes omwindt. Hij stelt dat er door de hoofdzetel eind oktober 2015 wel degelijk opdracht is gegeven om bij alle betrokken Zafira's (met dus die 1.6 CDTI) een software-aanpassing te doen. Die wordt trouwens gestuurd of dus uitgevoerd vanuit Duitsland, zonder dat de dealers weten wat er precies wordt aangepast. Opel toch weer in nauwe schoentjes, dus.

De overheid

Ondertussen heeft ook de federale regering er zich mee gemoeid, minister van (onder meer) Consumentenzaken Kris Peeters roept Opel op om volledige klaarheid te scheppen. De bal ligt nu inderdaad weer bij de autobouwer, die is allicht ook op zoek naar die dealer die uit de biecht heeft geklapt. Maar ondertussen zou door dezelfde minister ook al beslist zijn de Economische Inspectie bij Opel langs te sturen. Die moet onderzoeken of er inderdaad (vanuit Duitsland) instructies zijn gegeven om updates aan die dieselmotor uit te voeren.

De conclusie

Die kan dus zeker nog niet worden getrokken. Komen er nog meer vermoedens en zelfs bewijzen, of kan Opel zijn onschuld toch nog met een steekhoudende uitleg aantonen? Wij gaan ons voorlopig van grote commentaren onthouden, maar wachten natuurlijk wel in spanning op de volgende episode van deze thriller.

De goede raad

We gaven hem al eerder, die voor de 'brede' media en zowat alle politici bedoelde goede raad. Neem de gespecialiseerde autopers (AutoWereld, AutoGids...) eindelijk eens wat ernstiger, die toont namelijk al vele jaren met zowat elke uitgebreide autotest aan dat er een groot verschil is tussen dat zogeheten normverbruik uit de laboratoria en wat motoren echt aan brandstof nodig hebben. De huidige verwondering en verontwaardiging over verbruiks- en emissiecijfers is natuurlijk wel voor een stuk terecht, ze komt alleen rijkelijk laat. En bovenal: het hele probleem is vooral de schuld van regels die al jarenlang veel te soepel zijn en van controles die verre van waterdicht of zelfs nog maar een beetje duidelijk blijken. En wie bepaalt die of beslist daarover? Juist ja.

Maar goed, onrealistische emissietests zijn één zaak, sjoemelen natuurlijk nog een andere. Wordt vervolgd.

 

In dit artikel : Opel, Opel Zafira Tourer

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken