Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ecologie / Zo werkt WLTP-testcyclus - Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure

Op 1 september 2017 maakt de NEDC-cyclus voor het berekenen van het normverbruik plaats voor een nieuwe, realistischere procedure die WLTP heet, kort voor "Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure". Maar wat is het verschil tussen NEDC en WLTP?

Overzicht :

De grote verschillen tussen het theoretische en het eigenlijk verbruik werden een heet hangijzer in na het Volkswagen-dieselschandaal. Als reactie daarop wordt het normverbruik binnenkort niet langer via de huidige, enkel in Europa gehanteerde NEDC-methode gemeten, maar via de nieuwe, voor de hele wereld geldende WLTP-testcyclus. WLTP staat voor "Worldwide Harmonies Light Vehicle Test Procedure" en baseert zich op echte gebruiksdata, met het doel realistischere verbruiksgegevens te afficheren. WLTP wordt actief vanaf september 2017, maar geldt pas op 1 januari 2019 als algemeen gehanteerde norm.

Omdie overgang van NEDC naar WLTP uit te leggen aan het grote publiek, heeft de Vereniging van Europese Autobouwers (ACEA) een website online gezet waarin die nieuwe verbruiksnorm uitgelegd wordt en waarin zowat alle vragen een sluitend antwoord krijgen.

Bezoek de website "WLTP Facts"

Wat verandert er?

Hoewel de WLTP-norm een realistisch verbruikscijfer najaagt, worden de metingen nog steeds  op de rollenbank in een laboratorium gedaan. Dat is de enige manier om de talloze variabelen (klimaat, staat van de weg, gedrag van de bestuurder) weg te vlakken en de nieuwe standaard geloofwaardig te houden. Maar er verandert wel het een en het ander:

  • Geen uniforme testcyclus meer, maar drie cyclu in functie van de verhouding tussen gewicht en vermogen. En bij een vaste temperatuur van 23 graden Celsius (NEDC: tussen de 20 en de 30 graden)
  • Elke cyclus duurt een half uur (NEDC: 20 minuten) en telt 23,25 kilometer (NEDC: 11 km)
  • Elke cyclus kent vier fases (NEDC: 2), met variabele schakelmomenten, een hoger aandeel "buiten de bebouwde kom" (van 63 naar 87%), een hogere gemiddelde snelheid (van 43 naar 46,5 km/u) en een hogere topsnelheid (van 120 naar 131 km/u)
  • Bij de berekening van de CO2-emissie worden nu ook rekening gehouden met de uitrusting.

 

 

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken