Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Editoriaal / Column AD: vinger aan de knip of aan de knop?

Elke maand geeft een AutoWereld-redacteur zijn ongezouten mening over de auto, de autocultuur of de auto-industrie. De beste columns vinden nu ook hun weg van het magazine naar de website.

Overzicht :

Stilstaan is achteruitgaan, toch? Terwijl we natuurlijk net vooruit moeten, vandaag nog wat sneller dan gisteren. Ook en zelfs vooral inzake technologie. En dus ook auto's. Nog een nieuw model lanceren zonder op zijn minst een half dozijn elektronische waakhonden in de standaarduitrusting of op de optielijst, vergeet het maar. Infotainment, navigatie, connectiviteit, je lijkt haast een mislukkeling als je nog met een firmawagen durft thuiskomen die niet vol snufjes zit.

En kijk, nu ga ik hier dus net wel eens een stevig pleidooi voor de 'achteruitgang' houden. Of liever, voor de terugkeer van wat voor sommige automerken al zowat industriële archeologie lijkt te zijn geworden. Knoppen, daar wil ik het over hebben. Eentje om de radiofuncties te kunnen gebruiken, eentje voor de telefoon, eentje voor de navigatie. Gewoon, zo'n toetsen waar je even met je vinger op moet drukken. Dat mag gerust in combinatie met een aanraakscherm, zolang het tweede het eerste maar niet helemaal uitsluit. Wat bijvoorbeeld wel al het geval is in enkele Renaults waar ik recent mee reed. Die hebben vrijwel geen knoppen meer, je dient voor zowat alle functies via het aanraakscherm te 'passeren'. Waarbij je zelden rechtstreeks van het ene programma naar het andere kan, maar altijd enkele stappen terug moet zetten om weer vooruit te geraken. En wat in mijn ogen dan ook zelfs letterlijk achter- in plaats van vooruitgang is. Ik noem Renault, maar er zijn nog andere merken die recent een gelijkaardige keuze maakten. Naar verluidt ook omdat het een besparing toelaat. Minder knoppen, het zou blijkbaar enkele tientallen of misschien zelfs meer euro's verschil kunnen maken.

Dit is een stevig pleidooi
voor de achteruitgang...

Bij elke grote, middelgrote en wellicht zelfs kleine(re) autoconstructeur werkt een klein leger mensen aan de gebruiksvriendelijkheid van de interieurs. In de eerste plaats voor de chauffeur. In afwachting tot auto's straks misschien helemaal vanzelf kunnen rijden, moet het besturen ervan de hoofdzaak blijven. Waarbij veiligheid primeert en geen of toch zo weinig mogelijk bijzaken de aandacht van die hoofdactiviteit mogen afleiden. Precies daarom dit betoog. Van de radio naar de telefoon? Of naar de via dezelfde bluetoothfunctie beschikbare muziekcollectie van je smartphone? Graag met één duidelijk zichtbare knop dan, dat is nog altijd de makkelijkste manier. Veel makkelijker in elk geval dan via een digitaal menubalkje op een aanraakscherm waarvoor je al meteen een soort back- of return-klik nodig hebt en dus een omweg moet maken. Wat in nogal wat nieuwe auto's het geval is. Omdat ze dus op die knoppen willen besparen. En ons tegelijk de indruk proberen geven dat het voor ons eigen goed - lees: gemak - is. Met het computergrote scherm in de Tesla's als voorbeeld, wellicht.

Word ik toch te oud
voor dit vak?

Heb ik gelijk en dat halve leger zelfverklaarde specialisten in ergonomie (een moeilijk woord voor 'gebruiksgemak') bijgevolg ongelijk? Of word ik toch al te oud voor dit vak? Afwachten welke kant het verder uitgaat, ondertussen juich ik nog altijd elk nieuw model toe dat wél met enkele knopjes komt. In het kader van de vooruitgang, zowaar.

Meer lezen? >>> hier vind je al onze columns!

Hoofdredacteur AutoGids & AutoWereld

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken