Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Editoriaal / Column HD: de moeilijkste 24 Uur van Zolder

Elke maand geeft een AutoWereld-redacteur zijn ongezouten mening over de auto, de autocultuur of de auto-industrie. De beste columns vinden nu ook hun weg van het magazine naar de website.

Overzicht :

Ik tik zelfverzekerd m’n rempedaal aan, zo’n 100 meter voor de Villeneuve-chicane. Maar er gebeurt niets. De MX-5 bolt gewoon verder, de enige manier om nog af te remmen is gauw-gauw terugschakelen. Ietwat paniekerig, want ik zit middenin een roedel auto’s, BMW’s, Porsches en prototypes. Zij hebben ongetwijfeld niet in de mot dat er wat loos is, vragen zich misschien wel af waarom ik niet afrem voor deze trage S-bocht. Ik slaag er nog net in de grindbak te vermijden, schuivend over de uitloopstrook, hotsend over de boordstenen. De remmen doen het niet meer.

Een zonnige zondagochtend eind augustus, in de niet-zo-stille-Kempen. Het gedreun van Pukkelpop is gaan liggen, de 24 Uur van Zolder dendert nog enkele uren door. M’n beste vriend, die enkele kilometers verder op de festivalcamping slaapt, sms’te me net nog dat-ie ons in de verte kon horen. Ik ben zonet na een tankbeurt de pitstraat uit gereden, voor nog eens anderhalf uur rondjes malen. Met racehonger, want het anderhalf uur voordien trapte onze Mazda door de boter. Gisteravond werden we nog geteisterd door tergende vibraties in de voorremmen, zodanig erg dat ze het ABS en ESP ontregelden en finaal zelfs de ophanging beschadigden. Maar dat was allemaal gerepareerd en verleden tijd. De auto die ik daarstraks overnam van m’n collega-piloot Xavier was weer kerngezond. Ronde na ronde reed ik mijn beste chrono’s ooit in de Limburgse etmaalkoers, zonder te forceren, haast zonder nadenken. M’n derde keer in deze race met een MX-5 van de Belgische Mazda-afdeling, nooit eerder voelde het zo goed.

Anderhalf uur voordien
trapte onze Mazda door de boter...

Tot nu. Er schort wat. Zijn de remmen, zonder afkoelende rijwind, oververhit geraakt tijdens de minutenlange tankbeurt? Het is de enige verklaring die ik kan bedenken. Ik wil via de radio overleg plegen met Jan, ons immer kalme brein op de pitmuur. Maar de zender is niet krachtig genoeg, we kunnen slechts kreten uitwisselen, hopend dat ze gehoord worden. Ik ga op eigen houtje verder, dan maar even wat vroeger in de remmen gaan, de ijzers stelselmatig laten koelen zonder teveel tijd op te offeren. Even lijkt het beter te gaan, maar de eerstvolgende harde rembeurt ga ik weer rechtdoor. Is er toch wat anders aan de hand? De ronde nadien is het weer van dat, in de Villeneuve-chicane, dwars over de grindbak heen. En in de haarspeld opnieuw, gelukkig is daar een uitloopstrook. Ik ben er drie à vier keer gepasseerd, de baanposten geraakten het op den duur allicht gewend om elke ronde die kleine rood-witte Mazda voorbij hun hok te zien vliegen.

Het daagt me dat het dit is wat uithoudingsracen écht zo moeilijk maakt. Rondjes draaien aan een strak tempo, een ritme vinden te midden van snellere tegenstanders, dat heb ik inmiddels wel wat onder de knie. Het échte verschil maak je niet door als een wildeman iedereen van de klokken te rijden, wel door de auto feilloos aan te voelen, een heldere diagnose te stellen en indien nodig de knoop door te hakken dat er moet gesleuteld worden. Schroeven ze het zaakje uit elkaar en blijkt er niets te schorten, dan ben je al gauw een kwartier kwijt. Terwijl je op de baan knokt voor elke seconde. Maar blijven rondrijden met een defecte auto kan net zo rampzalig eindigen. Wat te doen? Een loodzware verantwoordelijkheid. Dit is dan wel een ploegsport, de grootste druk rust op de man achter het stuur.

Blijven rondrijden kan
net zo rampzalig eindigen... 

Ik durf niet, besluit het nog even aan te kijken, hopend op beterschap. Dat die vermaledijde remmen uiteindelijk toch zouden koelen en ik weer zorgeloos rondjes kan haspelen. Tot ik andermaal de bocht uit ga en via de radio kordaat naar de garage word gesommeerd. Ik stap ontgoocheld uit. Ontgoocheld omdat ik had willen blijven rijden. Maar vooral ook ontgoocheld in mezelf, in mijn beoordelingsfout. De mecano’s leggen de voorremmen open, blijkt dat een stukje vuil een leiding heeft beschadigd, exact tussen mijn twee rijbeurten in. Niks oververhit, de remmen waren simpelweg kapot. Ik had meteen hulp moeten zoeken in de plaats van zonder remmen koppig rondjes te blijven malen.

Gelukkig bleek het leergeld niet te duur, we konden alsnog oprukken naar een tweede stek in onze categorie, het hoogst haalbare in deze omstandigheden. En weer iets bijgeleerd over de prachtige rijdersstiel.

Meer lezen? >>> hier vind je al onze columns!

Journalist AutoGids/AutoWereld

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken