Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Editoriaal / Column KJ: supercars en supercijfers

Elke maand geeft een AutoWereld-redacteur zijn ongezouten mening over de auto, de autocultuur of de auto-industrie. De beste columns vinden nu ook hun weg van het magazine naar de website.

Overzicht :

Wij mensen hebben vakjes nodig, anders gaat het stormen in ons hoofd. Vakjes waarin we de dingen kunnen ordenen, is het niet volgens kleur dan wel volgens gewicht of volgens afkomst. Omdat het houvast biedt, omdat een pikorde duidelijkheid schept. Autoliefhebbers zijn ook maar mensen. Net zoals de ingenieurs die onze auto’s ontwikkelen. Een familiewagen moet de ruimste achterbank hebben, een plug-inhybride de laagste CO2-uitstoot en een hot-hatchversie de snelste rondetijd op de Nordschleife. Vakjes. Een klassement van goed naar slecht, al dan niet beïnvloed door het merkimago en de productmarketing. Wie spot met de vleugeldeuren van een Model X, krijgt de ‘Ludicrous’-rijmodus geserveerd. Want die elektrische cross-over sprint dus wel sneller dan een Porsche, hé. Maar Porsche heeft wel een recordaantal overwinningen in de 24 Uur van Le Mans op zak, hoor. Dat soort onzinnige discussies.

Omdat een pikorde
duidelijkheid schept...

Het wordt geiniger als je supercars bespreekt, compromisloze jachthonden die zot van bloeddorst achter cijfertjes rennen. Afhankelijk van de gekozen periode ging dat om de hoogste topsnelheid, naar het meeste vermogen of naar de snelste acceleratie. De Jaguar XJ220 reed sneller dan de Ferrari F40 en de Porsche 959. De Enzo schoot sneller uit de startblokken dan de Carrera GT. En op een circuit toont de McLaren P1 zich sneller dan de LaFerrari en de 918 Spyder. Geen gewone sterveling die ooit het verschil voelt tussen een hypercar die 13 km/u sneller rijdt, die 14 pk meer ontwikkelt of die 15 tienden van een rondetijd knijpt, maar het zorgt voor orde. Wij mensen hebben nu eenmaal vakjes nodig.

Je hebt nog een aantal dinosaurussen die de topsnelheid primordiaal vinden, van Bugatti over Hennessey tot Koenigsegg. Terwijl we allemaal weten dat niet de auto, maar de banden bepalen hoe hard je eigenlijk gaat. Vandaag moet je downforce hebben. De vorig jaar voorgestelde Mercedes-AMG Project One is een Formule 1 voor de openbare weg, gebaseerd op de machines die de koninginnenklasse van de autosport de afgelopen jaren domineerden. Ze gaven niet alleen Ferrari, maar ook McLaren en Red Bull genadeloos op hun donder. Geen simpele tik op de billen, maar een combinatie vuistslagen die ze nog lang zullen voelen. Maar die Project One ontwikkelt slechts 650 kilogram aan downforce. Daarom is de McLaren Senna GTR superieur. En de in samenwerking met het Red Bull-team ontwikkelde Aston Martin Valkyrie AMR Pro ook. Die genereren immers 1.000 kilogram aan neerwaartse druk. Duizend, hé. Dat zal toch wel beter zijn, zeker?

Je hebt nog een
aantal dinosaurussen...

Dat de Mercedes een homologatie voor de openbare weg op zak heeft, doet er niet langer toe. Een straat is nochtans geen circuit, vergelijk de verkeersdrempels in Hasselt maar eens met die op Zolder. Misschien maar goed ook, want de aerodynamische addenda maken de Senna zo mogelijk nog lelijker. Wat ben je met 1.000 kilogram aan downforce als je daarvoor een vuilblik onder je kin, een strijkijzer op je heupen en een stofzuiger onder je gat moet hangen? Het is alsof je de GTR moet betalen met dienstencheques. Dat heeft de Valkyrie beter voor elkaar, want daar lijken de vleugels tenminste deel uit te maken van het algemene ontwerp. Toch leidt ook de Aston aan windtunnelzicht, aan de drang om de beste te zijn in een wedstrijd die nooit verreden wordt. Tenzij op een PlayStation. En dan nog. Gisteren won ik nog van een Bugatti Chiron en een Lamborghini Veneno met ocharme een Corvette. Het doet er niet toe, zolang je je maar amuseert. Zelfs al is dat dan door het vermogen, de rondetijden of de downforce van verschillende wagens met elkaar te vergelijken. Vakjes, weet je nog?

Meer lezen? >>> hier vind je al onze columns!

Channel Manager Produpress Websites

Twitter: @janssensklaas / Instagram: @janssensklaas

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken