Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Editoriaal / Column SA: is Ferrari's SUV een tractor?

Elke maand geeft een AutoWereld-redacteur zijn ongezouten mening over de auto, de autocultuur of de auto-industrie. De beste columns vinden nu ook hun weg van het magazine naar de website.

Overzicht :

We schrijven 26 juni 2016. De Duivels moeten de mat op tegen Hongarije. In de kelders van een verlaten skistation ergens te midden de Dolomieten schreeuwt een Belgische delegatie - drie man sterk - onze nationale ploeg naar een klinkende overwinning. Het contrast met het tafereel een vloer hoger, kan moeilijk groter. De Ferrari-chaperons zitten er wat verveeld op hun smartphone te tokkelen. Opgetrommeld om journalisten te entertainen en dan staan ze in de kelder naar het voetbal te kijken! Je zou er van minder je humeur bij inschieten, nietwaar?

Het delirium van de 0-4 in combinatie met een licht schuldgevoel maakte dan ook dat we, negentig minuten later, nog snel poogden wat van de avond te redden. Poëzieboekjes werden nog net niet uitgewisseld, zo joviaal ging het er aan toe na ons charmeoffensief. Wij bedolven de organisatie en de GTC4Lusso onder de wierook, zij bombardeerden ons met complimenten aangaande de pas geleverde prestatie van Onze Jongens. Zelfs de uitbaters van de tent konden de herwonnen gezelligheid appreciëren: eindelijk slonken de wijnflessen op tafel!

Hier zat een
dikke vis!

Een familiaire ambiance waarin een mens al eens iets lost waar hij eigenlijk het zwijgen had moeten toe doen. Dat de GTC4Lusso zeker niet het laatste ‘gezinsvriendelijke’ model van Ferrari zou worden, bijvoorbeeld. De Belgen, ondertussen nog met z’n tweeën, keken elkaar veelbelovend aan. Zat er dan toch een Ferrari-SUV aan te komen? De camaraderie veranderde plotsklaps in journalistieke ernst. Verder hengelen, want hier zat een dikke vis! We gooiden de lijn nog een aantal keer uit, maar helemaal op het droge kregen we de primeur niet. Al was het tussen de lijnen door meer dan duidelijk waar Ferrari op zat te azen. Toegegeven, het was op dat moment al niet zo’n groot nieuws meer. Het gonsde immers al een tijdje dat ze ook in Maranello zouden buigen voor de alsmaar luidere lokroep van een hoogpoter. Als er keiharde dollars te verdienen vallen, is er niets meer veilig. Zelfs geen heilige erfenis. 

Een half jaar later volgde een soort bevestiging. Geen officiële ‘ja’, maar een weinig aan de twijfel overlatende ‘waarschijnlijk’. Het feit dat die uit de mond van Marchionne kwam gerold, maakte de plausibiliteit er alleen maar groter op. 

Wie komt als eerste informeren
naar de Ferrari-"foef"?

Kortom, er staat een Ferrari-SUV in de steigers (de eerste info staat trouwens al in het Ferrari-dossier verderop). Of Ferrari Utility Vehicle, kortweg FUV, zoals ze het liever horen bij de Scuderia. Aftellen dus naar de eerste die komt informeren naar de Ferrari-"foef". Los van de dubbelzinnigheid van die afkorting, ben ik in se niet anti. Ferrari heeft onderhand bewezen tot wat het in staat is, waardoor er een bijzonder grote zekerheid is dat ook de SUV iedereen omver zal blazen met zijn kunnen. Bovendien past het ding in de initiële filosofie van het merk. Enzo is tenslotte ook maar begonnen met zijn straatgamma omdat hij het geld nodig had voor zijn circuitprojecten. In die zin sluit een lucratieve 4x4 perfect aan bij dat authentieke gedachtengoed.

Waarmee ik niet wil gezegd hebben dat Don Ferrari zich niet zou omkeren in zijn graf. Dat overigens om twee redenen. Ten eerste omdat Ferrari een gigantische kans laat liggen zich definitief te onderscheiden van zijn concurrenten. Een ‘no’ tegen het kortetermijngewin getuigt van originaliteit. En eigenzinnigheid heeft een tendens te scoren bij de superrijken... Noem het een andere insteek om de sowieso al gezonde financiële huishouding van het merk nog wat aan te sterken. Eentje waarvoor je je broek trouwens mag aanhouden.

Al is het vooral de secundo die wijlen Enzo groen zou doen uitslaan. Eerst Ferrucio Lamborghini toesnauwen dat hij bij zijn leest moet blijven om vervolgens, een halve eeuw later, zelf met een soort tractor op de proppen te komen, het moet steken. Zelfs in het hiernamaals. Dus, Sergio, als er al eens iets onverklaarbaars begint te rammelen thuis, weet dan dat het Enzo is die komt spoken.

Meer lezen? >>> hier vind je al onze columns!

Journalist AutoGids/AutoWereld

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken